Zijn er afspraken in NL m.b.t. bemande of onbemande tankstations?

Gister met de fiets op fietsstraat Cruquiusweg te Heemstede gereden.
Wat opviel:

  1. de mooie fietsstraat waar ik op reed
  2. ook een Esso tankstation die vroeger een bemande selfservice tankstation was en nu een verlaten gebouwtje is met een in werking zijnde onbemand selfservice tankstation.
    Ik heb geraadpleegd: Tag:amenity=fuel - OpenStreetMap Wiki

Waarbij een aantal map keuzen aangemerkt worden die het verschil kunnen weergeven tussen selfservice onbemand en selfservice bemand.
Wellicht is dit onderwerp hier op OSM-NL al eens besproken en is daardoor al een OSM-NL voorkeurskandidaat methode uit voortgekomen ?
Zoals ik bovenstaand amenity=fuel document lees is er de keuze tussen: selfservice=yes, fullservice=no & selfservice=yes & automated=yes.
Mijnsinziens is de laatste keuze passend bij aangeven situatie maar wil dit overleggen met dit OSM-NL forum.
Dus graag jullie meningen op- & aanmerkingen

Ik heb zelf een paar jaar geleden een Tango tankstation in Deventer toegevoegd met een paar tags.
Inmiddels zijn daar nav een maproulette een gigantische bak tags aan toegevoegd:

Dus je kunt er wel vanuit gaan, dat alle Tango stations in NL zo getagd zijn.

En dat kan dan weer een idee zijn voor andere onbemande tankstations.

Mooi dvdhoven, dus hier heb je een 3de variant om een onbemande selfservice tankstation te mappen.
Er zijn wel heeeeel veel tags aan toegevoegd, vraag me af of de tag: website= niet heel veel tags hier overbodig kunnen maken.
Alleen al kwa onderhoudbaarheid verstandig ?

Ik gebruik zelf self_service=yes. Automated vind ik een vreemde tag, omdat alleen het betalen geautomatiseerd is, vergelijkbaar met een zelfscankassa. Je moet nog steeds zelf tanken. Bij automated=yes denk ik aan een soort robot-tankstation :smile:.

De discussie over de betekenis van self_service=yes, is vooral ontstaan doordat het basisniveau van de service in verschillend is tussen landen. In veel landen buiten Europa is het normaal dat een pompbediende voor je tankt. Dan is onze manier van tanken dus al zelfservice, ook al moet je binnen afrekenen.

Ja, onbegrijpelijk dat dat nog niet de standaard is. Een universeel tanksysteem is zeer eenvoudig: de slang hangt boven de tankplek, en alle voertuigen hebben een trechter op het dak met een leiding naar de tank. Chipje uitlezen of andere soort voertuigherkenning om de benzinesoort te regelen en de betaling aan te koppelen, klaar is Kees!
Of, voorgevulde wisseltanks. In een soort doorduwtunneltje in het voertuig. Door de nieuw tank erin te duwen duw je de oude lege tank eruit. Aansluitsysteem, even buurten bij de NASA, die kunnen dat wel.

Niet alles wat je kunt automatiseren moet dan ook maar geautomatiseerd worden.
Zelf tanken kost je niets, automatiseren kost je dan meerdere euro’s per tankbeurt.

Alle systemen voor uitleveren van brandstof kosten geld, en dat wordt opgebracht door de klanten. Dat die het niet apart op het bonnetje zien, betekent niet dat het niets kost.

Ja ik ook maar je hebt 2 type zelf_service:

  1. bemand
  2. onbemand

De vraag is hoe de 2 typen zodanig te mappen dat deze te onderscheiden zijn.
In het gegeven voorbeeld in Heemstede betreft het een onbemand tankstation.
Als je je strikt houdt aan de wiki pagina regels heb je maar 2 mogelijkheden dit terwijl dvdhoven’s oplossing flexibeler is ook kwa detaillering.

Wat bedoel je met een bemand zelf-service tankstation? Is dat een tankstation waar je bij de pomp betaald, maar ook iemand binnen in de winkel zit?

De winkel hoort sowieso op een aparte node. Dus dan krijg je een amenity=fuel met self_service=yes en een shop=convenience.

Je tankt zelf, en dan ga je betalen aan een bemenste kassa.

De kassa kan ook voor een winkeltje werken, of een winkeltje zijn, maar dat is voor het tanken niet relevant.

self_service slaat MI niet op het betalen. Ook in zelfbedieningswinkels niet.

Voor manieren van betalen zijn toch tig tags? Ik ben daar een keer helemaal de weg in kwijtgeraakt.

Sterker nog, het betalen is hooguit computer assisted; je moet wel zelf de stappen met het betaalmiddel uitvoeren. Geautomatiseerd betalen, dan zou ik zeggen je loopt met je gevulde tas naar buiten en je aankopen worden door systemen herkend en de kosten van je rekening afgeschreven.

Net bij decathlon nog afgerekend, die komen wel dichtbij automatiseerbaar. Je gooit je spullen handenvol tegelijk in een bak, er bliept van alles, de artikelenlijst verschijnt en je pint contactloos.

Snelle wins:

  1. Je winkelmandje in zijn geheel in de scanbak kunnen zetten. (Terugbreng/uitleensystemen van bibliotheekboeken hadden dat vele jaren geleden al)
  2. De onscreen vragen over betaalwijze over kunnen slaan door meteen je pas/horloge/mobiel te flitsen.

https://autofuel.eu/

Uiteraard een Nederlandse vinding…

Leuk, maar geen automatisering die ik zou nastreven. Het is een antwoord op de vraag: maak een ding dat het vulpistool in mijn tank kan steken. De vraag achter de vraag zou iets zijn in de trant van: zorg dat ik nieuwe brandstof heb voor de volgende 300 Km, zonder dat ik uit hoef te stappen om handelingen te verrichten.
Ik weet zeker dat er handiger methoden zijn dan een vulpistoolrobotarm.

Zo is een piano met een toetsindrukrobot erachter ook geen voorbeeld van goede automatisering van muziek op een echte piano; een pianola met een muziekrol erin is al een stuk beter, en daar zijn nu vast wel goede digitale varianten van.

1 Like

beetje rondgekeken op hun website; maar waar ze vandaan komen is het automatisch tanken van mining trucs. Van die enorme grote dingen die dan alleen naast een zeecontainer met een tankrobot hoeft te stoppen om vervolgens met 1200 liter per minuut de tank vol te gooien, zonder dat de chauffeur uit zijn wagen hoeft te klimmen. Dáár heeft het toegevoegde waarde.

Dat is toch een normaal tankstation, geen zelf-service tankstation? Als je dat als self_service=yes gaat taggen, dan kun je alle tankstations in Nederland/West-Europa wel zo taggen en verliest de tag zijn functie.

Ik denk zelf dat de hele OSM wiki over Tag:amenity=fuel - OpenStreetMap Wiki overboord kan, dvdhoven’s oplossing is eenduidig en gaat dieper in detail alleen als t nodig is.

Volgens wiki zou je het zo moeten taggen:

Zelfbediening is normaal geworden. Toen pinpompen nog niet mogelijk waren en veel pompen nog pompbedienden hadden, had je gewone pompen en zelfbedieningspompen, los van hoe je betaalde, want je betaalde altijd aan een persoon.
Betaalautomaten zijn erbijgekomen, maar dat betekent MI niet dat zelfbediening op de betaling slaat. In NL is het misschien logisch om dat te denken maar wereldwijd, denk ik niet.

Peter ik weet dat in ieder geval in Florida er veel full service tankstations bestaan.
In hakend op deze discussie zou het niet een goed idee zijn om een NL OSM fuel Wikipagina te maken ?
Dat zou:

  1. A67-A67’s terechte opmerking recht doen.
  2. A. standaardisatie binnen OSM NL bevorderen.
    B. wereldwijde mapping op dit onderwerp respecteren
  3. recht doen aan dvdhoven’s manier van mappen op dit onderwerp als we dat als NL-default basis nemen.

Graag wat opmerkingen & meningen.

Persoonlijk hou ik het graag zo simpel mogelijk, als ik uit mijn auto kom en het vulpistool ter hand neem is het self_service=yes. En dat is in NL vrijwel overal het geval. Moeten we dat dan nog taggen ?

Of ik aan de pomp of in de winkel moet betalen is dan niet relevant.

De tag payment=… is dan weer wel interessant.
Maar niet in NL, waar de bankpas een acceptatie graad van bijna 100 % heeft.
In het buitenland ligt dat echter anders.

Kortom: In NL is er geen behoefte voor een uitgebreide en ingewikkelde tagging.