crossing_ref=zebra is een van de vele verschillende manieren om zebrapaden te taggen. Sommigen zullen het de beste manier vinden, anderen niet. Er is niet één duidelijk juiste methode. Alles is door elkaar gebruikt en wordt nog steeds door elkaar gebruikt.
Ja dat is de OSM-traditie
Er is een poging om eea recht te trekken, inclusief een soort van opschoonprogramma: Proposal:Highway crossing cleanup - OpenStreetMap Wiki
We zouden dan voor zebrapaden systematisch crossing:markings=zebra moeten gebruiken ipv crossing=zebra, en crossing:signals=yes ipv crossing=traffic_lights.
Ze willen crossing=* afschaffen behalve crossing=no. Mij lijkt dat niet persee nodig; het simpele crossing=zebra doet geen kwaad als dat bestaat naast crossing:markings=zebra.
crossing_ref=zebra blijft in dit voorstel gelijk, mn voor het VK maar ook voor landen die daar speciaal belang aan hechten. De betekenis is dan wel per land verschillend, terwijl crossing:n=m in principe OSM-breed hetzelfde betekent.
Stel dat we ons hierbij willen aansluiiten, dan is het MI na de huidige map-de-zebra’s-actie voorlopig genoeg om deze vier stappen te zetten:
- alle nodes met crossing=zebra krijgen crossing:markings=zebra erbij (als ze dat nog niet hebben)
- alle nodes met crossing_ref=zebra krijgen crossing:markings=zebra erbij.
- alle nodes met crossing=controlled krijgen crossing:signals=yes erbij
- alle nodes met crossing=traffic_lights krijgen crossing:signals=yes erbij
Hierbij gaat geen informatie verloren en er wordt ook geen informatie toegevoegd; alleen de consistentie wordt verhoogd en het draagt bij aan de OSM-brede uniformiteit.
De crossing= values zebra/traffic_lights/controlled/uncontrolled/marked/unmarked zijn daarmee redundant en dienen om geen applicaties te breken die voorlopig nog de oude taggingswijzen moeten ondersteunen omdat ze osm-breed nog heel veel voorkomen.
Misschien is het handig om eerst inconsistenties weg te werken zoals crossing=uncontrolled en traffic_lights=yes, of crossing=unmarked en crossing:markings=yes. Ik ben daar al aardig wat van tegengekomen, maar ik zie bijna alleen bestaande crossing nodes die in de buurt zijn van ontbrekende zebra’s.