Onderzoek van SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, laat zien dat een substantieel deel van de verkeersdoden onder voetgangers op een zebrapad te betreuren is. Volgens SWOV is met een zebrapad de veiligheid van voetgangers te verbeteren door het toepassen van maatregelen zoals bebording en snelheidsremmers. Eén van de voorwaarden om dit op te pakken is een registratie van de locaties van voetgangersoversteekplaatsen, ook wel bekend als zebrapaden. Er was tot nu toe geen registratie van zebrapaden in Nederland.
Daar is nu verandering in gekomen nu NEO de zebrapaden landsdekkend heeft gekarteerd op basis van luchtfoto’s. De wegbeheerders weten nu waar alle zebrapaden zijn en kunnen deze data gebruiken om de verkeerveiligheid verder te vergroten en het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen, één van de doelstellingen van het werk van NDW voor de Taskforce
luchtfoto analyse geeft 50.000 zebrapaden
met een cross check verkeersborden bestand
Nu is daar wereldwijd een aanzienlijke daling geweest, hoe dat in Nederland heeft uitgepakt heb ik geen zicht op. Of daar ook herstel op heeft plaats gevonden.
Overpass Nederland:
node: 9442 met NL:L2 :121
way: 1709
Daar waar bij deze sinds 2022 een behoorlijke stijging heeft plaatsgevonden na mogelijk introductie rondom die tijd. Massale edit, lijkt op aanvulling crossing_ref tag
Overpass Nederland
node: 9827 met NL:L2 : 120
way: 2326
Let op: dat is op node en way, deze kunnen op dezelfde locatie ingevoerd zijn
node: highway=crossing way: highway=footwayfootway=crossing, maar ook opgeknipte overgangen.
Dit tikt lang niet het getal van 50.000 aan.
recordvelden
Er zijn vast nog veel zebra’s niet getagged.
De afgelopen maanden ben ik nogal wat kruisingen en rotondes tegen gekomen, die wel zebra’s hebben, maar die niet in OSM staan.
Verder ben ik ook zebra’s tegen gekomen met crossing=marked en geen enkele referentie naar zebra
En zoals aangegeven, sinds een tijdje hebben we een uitgebreide preset met crossing:markings, daarvoor had je alleen crossing:ref.
En vaak wordt er vanuit gegaan dat het voetpad verder niet getagged hoeft te worden als het aanliggend is bij een fietspad en daardoor worden de voetoversteken naast die fietspaden ook niet getagged en dan mis je zo een heleboel zebra’s, maar ook andere voetoversteken.
Zelf ben ik nu wel begonnen met voetoversteken apart in te tekenen ook als ze aanliggend zijn.
Voetoversteken hebben diverse tags, die fietspaden niet hebben, bijv tactile paving, geluidssignalen bij een voetgangersverkeerslicht.
Omdat ik het wel een uitdaging vond om hier iets mee te doen heb ik een kaartje gemaakt van de zebrapaden in OSM en de zebras die ontbreken volgens deze datasets (nwb/wkd). Wellicht zijn er mappers die hier mee aan de slag willen. De kaart is hier te vinden en de WMS is deze.
In Zuidplas veel groen en weinig rood. Dat groen verrast me wel, want het lijken mij meestal heel duidelijke zebra’s, die zouden toch in die dataset moeten zitten.
De groene zitten in OSM en de rode zijn de zebras die in OSM ontbreken volgens NDW/WKD. Ik heb geen vergelijking gemaakt van OSM zebras die in de NDW/WKD dataset ontbreken.
Zie het plaatje. Rechtsboven kun je zelf aanvinken wat je wilt zien (osm_zebra en/of OSM_WKD_missing_zebra_QGC) . Als je dan op een rood of groen bolletje klikt krijg je daarvan wat details te zien aan de linkerkant maar heel veel heb je daar niet aan. Bij een rood bolletje krijg je dan nog wel te zien of er verkeersbord geldig is (bv L2)
De brondataset lijkt ook niet helemaal te kloppen. Ik kan hier geen zebra zien onder de rode punt, en ik kom daar bijna dagelijks: er is daar geen zebra midden op de rijweg van de rotonde, nooit geweest ook!
Als de verkeerborden style van Sander_H ook aan staat.
Dan zie in dit geval de oversteek een highway=footway footway=sidewalk heeft, wat niet klopt.
Dan …
Voor op de way, daar waar de highway=footway en de zebrastrepen liggen.
Maar dan heb ik in het preset lijstje ook de combinatie staan met traffic_signals. En daar wordt het een beetje tricky. (zoekende).
En dan wordt het oppassen.
En zo kan je van alles afvragen
Hoe werkt het als er wel zebrastrepen op de weg staan maar geen L2 op die plaats met verkeerslichten, vri installatie.
Staan de verkeerslichten en dus de voetgangerslichten altijd aan?
Wat als ze in de nacht uit staan of oranje knipperend zijn. Zijn die er nog?
Als de rijbaan verkeerslichten oranje knipperend zijn, wat heeft de voetganger dan voor licht. Hoe werkt dat dan, kijkend welke combinaties er in het echt voor komen. Geen L2 maar wel zebrastrepen (die vaak in het donker slecht te zien zijn). Wat bepaald of een voetganger voorrang heeft de L2,de zebrastrepen of moet beide. En wat als verkeerslichten uit staan. (kapot zijn)
Zo ben ik s’nachts al eens op pad geweest of er bepaalde situaties zijn.
Dank voor de feedback. Dit is een iets te voorbarige conclusie want ik kan een fout hebben gemaakt. Ik moet nl die NDW zebras koppelen aan de NWB data maar het is me niet 100% duidelijk hoe ik dat zou moeten doen. Ik heb daar een aanname gedaan dat de kolom “van” in de dataset ook de “tot” is (en die kolom is er niet). De van en tot heb ik nodig voor de linear referencing die veel gebruikt wordt icm de NWB data. Ik zal eens kijken of dat een fout van mij is of toch een fout in de set.
Okee, duidelijk. In Zuidplas is het aantal zo overzichtelijk dat het voor mij niet veel uitmaakt, ik werk ze zo weg en als het niet klopt sla ik ze gewoon over!
HIer nog een leuke: het voetpad is niet apart gemapt. De crossings zijn op het fietspad gemapt. In dit geval heb ik daar zowizo wel wat te doen, dus mooi dat ik er nu op gewezen ben, maar ik ben ook gevallen tegengekomen waar de crossing op het fietspad staat, en als zebra getagd is.
Ik vraag me af of je hem dan zou kunnen matchen?
Het is voor mij nog steeds de vraag of je crossing_ref moet gebruiken. In de preset staat dat het voor Groot Brittannië is, maar ik gebruik zowel crossing_ref als crossing:markings. Maar het is niet handig om dat van de node af te gooien en ook onnodig.
Ik vermoed toch een fout in de bron al weet ik dat niet zeker omdat mijn NWB bron van 01-01-2024 is. Het bewuste NWB wegvak is 11.79 meter lang (afgerond 12). Zie het rode stuk in het plaatje hieronder. Het lijkt erop dat de zebra ipv op het beginpunt op het eindpunt van het wegvak is bepaald en dan kom je op de rotonde uit ipv op het fietspad (NWB heeft daar geen voetpad) .