Yhteisön näkemys kommentoimatta ja toimenpiteitä tekemättä massoittain ratkaistuihin karttailmoituksiin

Hei kaikki,

huomasin, että tänään 10.10.2024 eräs käyttäjä on merkinnyt kymmeniä karttailmoituksia ratkaistuksi kommentoimatta lainkaan ja/tai toteuttamatta näissä karttailmoituksissa keskusteltuja kartan puutteita. Mitä ajatuksia tämä herättää? Onko toimintatapa OK, ja jos ei, mitä voimme tehdä asialle? Onko tämä oikea paikka keskustella aiheesta?

YT. lankapuhelin

ks. OpenStreetMap (OSM) note activities for Finland @ ResultMaps.neis-one.org

Muutamia esimerkkikarttamerkkejä: [linkit poistettu pyynnöstä]

1 Like

Oli resolvannut muutaman meikäläisenkin noten. Ei ollut mun nähdäkseni mitään muutoksia tehty nodeen. Melko tuore mäppääjä. Ehkä yhteydenotto voisi olla hyvä idea ja kysyä mikä on meininki?

Sama ilmiö on tullut minullakin vastaan - jo aiemminkin. Ei tuo mielestäni ainakaan hyvän hengen mukaista ole että annetaan ymmärtää ettei noteerata toisten tekemiä ilmoituksia lainkaan vaan suljetaan ne kommentoimatta ja tekemättä mitään muokkauksia. Se mitä voimme tehdä (ja miten olen itse tehnyt) kun koemme että ilmoituksia suljetaan aiheettomasti on avata nämä uudelleen ja kommenteissa huomattaa asiasta. Hieman lisävaivaahan tästä on, mutta periaatteessa ainakin viestin pitäisi mennä perille että tämä ei ole mielestämme OK.

Sama huomio minullakin että on varsin tuore käyttäjä. Olen tästä syystä koettanut olla ko. käyttäjään yhteydessä (karttailmoituksiin liittyen hieman toisesta aiheesta) tarjoten apua ja ohjeistusta (sekä suoralla yksityisviestillä että muutoskokoelmia kommentoimalla), mutta vaikuttaa valitettavasti siltä ettei hän ole kovinkaan ahkera vastailemaan näihin yhteydenottoyrityksiin. Yrittäkää toki ihmeessä te muutkin josko saataisiin viestiä perille!

Kas, juu bongasin tuosta listasta tällaisen tuon saman käyttäjän ratkaistuksi merkkaaman noten, jonka kuvaamaa puutetta ei oltu kuitenkaan korjattu. Tein itse uuden noten samasta aiheesta ja lisäsin kartalle Taivallahden vanhan sotilashautausmaan alueet ja hautakivet. Muutama muukin korjaamaton, mutta ratkaistuksi merkattu nootti löytyi listasta, joita olin ihmetyellyt.

Ohimennen: onko olemassa mitään keinoa etsiä jo ratkaistuja nootteja joltain tietyltä alueelta tai ajalta rajattuna? En heti keksinyt, miten voisi rajata näin. En siis kysy tätä ensisijaisesti tämän tapauksen takia, vaan myös ihan yleisestä mielenkiinnosta.

Melkein puolitoista tuhatta ratkaistuksi merkattua noottia tuolta yhdeltä käyttäjältä yhdeksässä kuukaudessa on kyllä erittäin kova tahti! Ehkä pitää kuitenkin aina ensisijaisesti tehdä hyväntahtoinen oletus, että nämä tässäkin threadissa esille tulleet omissiot ovat vahinkoja. Harmi, ettei käyttäjä ole vastannut tai reagoinut mitenkään lähetettyihin viesteihin!

Ehkä pitää vielä seurailla tilannetta ja odottaa käyttäjän reagointia ennen kuin drastisempia toimia otetaan käyttöön?

Joo, samasta oletuksesta haluaisin minäkin lähteä liikkeelle, että on vielä kokemattomuutta ja ymmärtämättömyyttä nämä virheet, joten ehkä tässä vielä seurataan hetki tilannetta ja yritetään saada viestiä perille kommentein. Olisi kyllä kiva saada yhteys ja päästä dialogiin tämän käyttäjän kanssa - rakentavassa hengessä toimintaa kehittäen. Intoa ja energia kun tuntuu kaverilta kivasti löytyvän. Itselläni pisti aikoinaan silmään hänen luomiensa karttailmoitusten suuri määrä, jotka kaikki koskivat samaa teemaa - rakennusten puuttuvia osoitteita. Koetin olla yhteydessä ja hieman vihjaista että maltti voisi olla valttia ja näitä luotuja karttailmoituksia olisi hyvä välillä kuitata poiskin, eikä vain luoda niitä koko ajan lisää. Tuossa yhteydessä itsellänikin heräsi kysymys karttailmoitusten suodattamisesta (käyttäjän mukaan). Ajattelin että olisi mukava ratkoa muidenkin luomia karttailmoituksia välillä.Noita löytyy vieläkin hyvin runsaasti Kirkkonummen ja läntisen Espoon alueella.

JOSM:n käyttäjät voi käyttää tätä keinoa Help/Dialog/Notes – JOSM. Kokeilin arvoksi 2000 ja näyttää toimivan.

1 Like

Hei, mahtavaa! Ratkon silloin tällöin nootteja JOSMillakin, ja sillähän saa tosiaan luontaisesti ratkaistua tuon maantieteellisen rajausongelman. En ollut koskaan aiemmin huomannut—tai edes tajunnut etsiä siitä mahdollisuutta—rajata hakua myös ajallisesti, ja että JOSM löytää tietokannasta myös jo ratkaistut nootit. Suurkiitokset tästä!

Löysin myös tälläisen kokeiltavaksi.
https://antonkhorev.github.io/osm-note-viewer/#mode=browse&closed=-1&map=17/60.17081/24.94207
Kartta voi rullata.
Siellä on myös filtteri jolla saa näkyviin vain ilman kommentia suljetut.
Myös x päivää sitten. Oheinen linkki (-1) antanee kaiken. Muitakin filttereitä löytyy.

2 Likes

Hei,

ja kiitos aloituksesta. Olen itsekin huomannut asian ja olen samaa mieltä, tässä voisi toimia paremminkin. Kirjoitin kyseiselle muokkaajalle 3. helmikuuta yksityisviestin, mutta näköjään hän ei lue viestejä. Työnjälki vaikuttaa muuten ihan hyvältä ja totta kai aktiivinen kartoittaja on tervetullut, mutta nyt olisi kyllä hyvä päästä keskusteluun hänen kanssaan.

Data working group pystyy antamaan 0 vuorokauden "porttikiellon" muokkaamiseen, jolloin käyttäjän saa kuitenkin jonkinlaisen ilmoituksen ennen kuin pystyy muokkaamaan uudelleen. Tällaista toimenpidettä voi mennä tarvittaessa pyytämään DWG:lta.

NotesReview:ssä pystyy tekemään molemmat ja piirtämään itse vaikka monikulmion muotoisen alueen jolta haluaa ilmoituksia seurata, myös vain tietyn käyttäjän ilmoituksia. En ole testaillut miten ilmoitukset saa tuolta editoriin, mutta ainakin verkkopalvelu toimi odotetulla tavalla.

3 Likes

Tuota on muuten taidettu jo kokeilla kertaalleen.

Kiitokset kaikille kommenteista. Minäkin laitoin käyttäjälle yksityisviestiä, mutta siihen ei ole reagoitu. Palautin sitten joitain selvästi ratkaisemattomia karttailmoituksia takaisin aktiiviseen tilaan.

Tämä tilanne on mielestäni kestämätön - sama käyttäjä on ilmeisesti aiemminkin toimenpiteettä eli perusteetta merkinnyt ilmoituksia ratkaistuksi, joten tämä voi toistua jatkossakin. Karttailmoitukset kuitenkin sisältävät yhteisön vaivaa ja aikaa, ja varsinkin anonyymien tekemien merkintöjen perusteeton ratkaiseminen voi jopa nakertaa OSM:n uskottavuutta.

Hei! Sain eilen yhteyden tähän käyttäjään ja sen jälkeen olemmekin viestelleet jo useita kertoja hyvässä ja rakentavassa hengessä.

Tuntuu tosiaan olevan suhteellisen tuore käyttäjä, jolla on vielä hieman tottelemista ID-editoriin ja siihen liityviin toimintoihin. On ymmärtääkseni mm. nyt ymmärtänyt että OSM-viestit löytyvät ID-editorin oikeasta yläkulmasta (eikä niitä tarvitse aina etsiä/lukea sähköposteista lukuisten roska- ja mainospostien seasta) ja myös sen että rakennusten osoitenumerot saadaan näkyviin valitsemalla MML:n taustakartta taustakarttatasojen joukosta.

Olen myös maininnut hänelle tästä ongelmasta liittyen näihin muokkaamatta ja kommentoimatta suljettaviin karttailmoituksiin. Totesin että olen itse uudelleen avannut niitä useita kertoja ja näin ovat muutkin tehneet. Totesin myös että olisi hyvä läpinäkyvyyden nimissä ainakin kommentoida miksi menee ilmoituksen sulkemaan - ja erityisesti silloin kun sen tekee ilman mitään muokkauksia.

Antaisin nyt hänelle hetken aikaa kaikessa rauhassa opetella ja kehitellä työvaiheitaan. Ja tosiaan tiedoksi että hän saattaa ehkä nyt myös hieman paremmin vastailla viesteihinkin kun tuntui hoksaavan mistä ne löytyvät. :slight_smile: Hyvässä hengessä ja yhteistyöllä eteenpäin! / Markku Huotari, HSL

3 Likes

Hienoa, että yhteys on saatu. Minä ketjun aloittajana ainakin olen vain tyytyväinen uusista, aktiivisista kartoittajista. Tekevälle sattuu, milloin itse kullekin :wink:

Mielelläni muokkaisin aloitusta poistaakseni siitä käyttäjään yksilöivät linkit, nyt kun asia alkaa olla selvillä eikä niitä enää tarvita, mutta ilmeisesti viestejä ei tällä foorumilla voi muokata enää jälkikäteen. Vai mitä sanoo @Tolstoi21?

1 Like

Hei, juu samaa mieltä (siis myös itse asiasta, virheitä sattuu, ja hyvä että saatiin yhteys)!

En ole koskaan ennen tehnyt mitään ylläpitotoimenpiteitä täällä foorumilla, mutta pyynnöstä poistin yksilöivät linkit aloituspostauksesta (ja myös omasta postauksestani). Sanokaa, jos jotain jäi vielä jäljelle!

1 Like

Hyvä että homma selvisi! On positiivista että ihmiset ovat innokkaita tekemään, ja virheistä voi oppia - niitä varmasti sattuu kaikille.

(houtarin viestissä tässä ketjussa, viesti #9 on vielä linkki käyttäjän saamaan blokkiin jonka voisi varmaan myös redaktoida).

1 Like