Winkelnummer tag onlogisch?

Top, dan sluit ik zelf de note wel even af. Jammer dat Hoogvliet geen winkelnummers lijkt te hebben :wink:

1 Like

Winkelnummers zijn wat ik denk niet zo belangrijk, veel liever de directe link naar de betreffende winkel.

Inmiddels een stuk verder met Etos en in ~35 changesets niet meer bestaande winkels verwijderd en ~40 winkels handmatig bijgewerkt.

Er zijn nu nog 36 Etos winkels over waarvoor de winkelnummer tag niet klopt maar die wel bestaan en daar heb ik maar weer een challenge van gemaakt:

Net als voor AH De bedoeling is de betreffende winkel (bijv, via de postcode) op de Etos website op te zoeken en daarna:

• die url als website= toe te voegen
  • de vier die je aan het eind van de url kan vinden toe te voegen als ref=
  • de winkeltag= te verwijderen.
2 Likes

MapRoulette kan verslavend werken, als je ziet dat er nog maar een paar zijn dan kun je net zo goed meteen even doorpakken:

afbeelding

2 Likes

Nadat alle Etos uitzonderingsgevallen met hulp van @erik1984 en anders MapRoulette helpers heb ik net de overgebleven 199 Etos winkels bijgewerkt:

Koste wat moeite om het script zo bij te werken dat het geen handwerk meer is maar dat soort code is nooit weggegooid werk.

Wat nog over is zijn 341 Gall & Gall winkels met winkelnummer=. Ik heb inmiddels het winkelnummer in de website code gevonden, nu nog het script zo maken dat het de 341 winkels kan verifiëren.

Goed bezig! Laat maar weten als er nog een restantje via MapRoulette moet worden weggewerkt.

Dit is nog wel een mooi voorbeeld van waar de URL met winkelnummer overeen lijkt te stemmen: Node: ‪Gall & Gall‬ (‪483553968‬) | OpenStreetMap. Daar zou dus winkelnummer direct naar ref omgezet kunnen worden. Heb dat nog niet handmatig aangepast want deze kun je waarschijnlijk geautomatiseerd meepikken.

Gall & Gall is ook compleet door een eerst run heen, vervelende website, s-gravenhage en s-hertogenbosch moest ik semi met de hand doen.

Een vreemd probleem is dat 56 nodes geen woonplaats/addr:city hebben en aangezien je niet via winkelnummer op de site kan zoeken, kan het script er niets mee.

Aldus een challenge gemaakt voor deze 56 nodes. Probeer in ieder geval woonplaats/addr:city toe te voegen.

Voeg je alleen addr:city toe, prima maar laat dan winkelnummer= staan.

Je kan de winkel opzoeken op de site en alle adres data, het telefoonnummer en de website van de winkel invullen, verander dan ook winkelnummer= in ref= als teken dat er (voorlopig) geen verder aandacht voor nodig is.

Na deze 56 nodes zijn er nog 69 andere problemen.

Goed bezig weer. Heb wel meteen een lastige te pakken: Node: ‪Gall & Gall‬ (‪483554004‬) | OpenStreetMap Website en adres toegevoegd. Op de BAG-node voor dat adres zit een Albert Heijn. Blijkbaar is dit een Gall & Gall Gemak:

Onze Gall & Gall Gemakwinkels vind je in een Albert Heijn

Tevens is er op de site dus geen los ID van deze winkel te vinden, het adres wordt gebruikt als identificatie.

M.b.t. deze zou ik graag even de gewenste aanpak bepalen: MapRoulette

Het gaat om dit filiaal: Gall & Gall Zoetermeer - Westwaarts

In dit geval blijkt de BAG-node voor Westwaarts 41K nog niet bezet door een winkel. Is het dan niet beter om alle tags voor de winkel over te hevelen naar de BAG-adresnode en deze op de juist plek te slepen (daarbij ga ik er even vanuit dat de huidige positie van de G&G-node correct is)?

Als bijvangst van deze taak heb ik nog de node voor Westwaarts 41k (kleine letter) in de aanbieding: Node: 5046344315 | OpenStreetMap. Die is ouder en mag mogelijk weg? De postcode lijkt me daar ook niet van te kloppen (AP vs AD)

1 Like

Aha, een (sub)winkel in winkel, goed te weten.

Zo te zien is het wel een winkel met eigen ingang/kassa waarschijnlijk omdat een supermarkt geen sterke drank mag verkopen.

Een “probleem” hierbij is twee winkels op één adres, ik kan me vaag herinneren dat @marczoutendijk daar een oplossing voor had.

Ja, prima om Gall & Gall nodes met de adresnode te combineren, ga er echter niet vanuit dat de positie van de adresnode juist is, zie bijv. flats, daar staan vaak alles adresnodes op één hoop terwijl ze wel degelijk over het hele gebouw verspreid zijn.

Ja, die mag weg, BAG kent op dit moment alleen Westwaart 41 K.

Voorlopig doe ik dat wel voor het filiaal in Zoetermeer want ken de plaatselijke situatie niet. De positie klopt waarschijnlijk niet maar kan ook geen kaartje vinden van die passage met locaties van winkels. In OSM is het nu niet te zien hoe paden binnen de passage lopen. Dit is voor iemand met plaatselijk kennis om goed te zetten m.i.

De URL met storeId werkte voor dat filiaal nog trouwens dus heb winkelnummer in ref omgezet. Heb voor website toch maar gekozen voor de URL die je ook krijgt als je via de site doorklikt naar het filiaal.

Ook een leuke: MapRoulette Eigenlijk weer de situatie shop-in-shop (G&G Gemak) maar hier lijkt zeker wel een eigen ingang aan de straat te zijn. Wel beide op zelfde huisnummer dus. En grappig: zelfde ref/winkelnummer. Momenteel staat de AH ook (nog) niet op de BAG-node voor Dennenstraat 45 en dat lijkt me wel de hoofd’bewoner’ van dat adres. Heb het dus nog maar even als aparte nodes gehouden want weet niet hoe (en of dat überhaupt wenselijk is) AH en G&G samen te voegen op 1 node. Ben benieuwd naar die oplossing van @marczoutendijk :smiley:

Voor de winkel-in-winkel Gall&Gall’s heb ik nog geen winkelnummer kunnen vinden dus winkelnummer=/ref= weg laten lijkt me prima.

De G&G Gemak winkels zou ik wel apart houden van de AH nodes, het is tenslotte een aparte winkel weliswaar op hetzelfde adres.

In dit geval kon het oorspronkelijke winkelnummer worden gebruik als storeId: Gall & Gall Zwanenburg - Dennenlaan Dus heb winkelnummer hier naar ref omgezet.

Deze situatie komt toch regelmatig voor, waarbij AH de BAG-node al heeft, het hoeft niet altijd om een G&G Gemak te gaan zelfs. Wat ik voorlopig heb gedaan in die situaties (en ze in MR op fixed gezet):

• addr:* overnemen van de BAG-node naar G&G-node.
  • website toevoegen aan G&G-node, altijd de ‘mooie’ URL ook al werkt winkelnummer nog als queryparameter storeId (dit is soms het geval).
  • winkelnummer naar ref.
  • notitie toegevoegd: Deelt adres met AH

edit: In de meeste gevallen laat ik de G&G-node ook op zelfde positie staan omdat ik niet de lokale kennis heb om deze evt. beter te plaatsen.

Mogelijk kan later winkelnummer/ref gewoon verwijderd worden voor alle G&G-winkels in een bulk-edit want het heeft geen praktische waarde. De website van G&G zal deze IDs zelf niet opleveren als je doorklikt. Dus voor een filiaal dat je niet op basis van storeId kan opzoeken is het niet mogelijk het winkelnummer uit de URL te halen, dit is bij AH wel mogelijk.

1 Like

De overgebleven Gall&Gall winkels met winkelnummer bijgewerkt.

Eerst de winkels die het script niet kon vinden met de hand bijgewerkt:

Vervolgens voor de 219 winkels die het script wel had gevonden in één keer winkelnummer= gewijzigd in ref=

Daarmee is de winkelnummer sleutel uit Nederland verdwenen.

2 Likes

Ik zag in dit licht ook recent een interessant topic voorbij komen:

Ik zie dat er al een spider is voor gall_and_gall_nl, albert_heijn maar nog niet voor etos.

Hier zie je de lijst voor 51_4 (51 graden noorderbreedte, 4 graden oosterlengte, Rotterdam/Antwerpen). Voor alle “tegels” zie hier.

1 Like

Best interessant inderdaad. Ze halen de data van de website, maar dan via iets dat lijkt op een API https://www.ah.nl/gql … benieuwd waarom dat bestaat…

De site zelf gebruikt dit endpoint ook op https://www.ah.nl/winkels zie ik. Zou het anders ook vreemd vinden, een externe API zouden ze wel op een ander (sub) domein hosten.

Dat is een GraphQL API https://graphql.org/

Daarbij heb je één endpoint maar geef je een query mee met precies de data die je wilt hebben, die kan je zien onder request parameters: