Ik was mijn dichtsbijzijnde Albert Heijn aan het bijwerken in MapComplete en toen viel mij daar het volgende op:
Er zijn zo’n 1200 winkels (supermarkten gok ik voornamelijk), enkel in nederland, die met de specifieke tag “winkelnummer” getagd zijn. (winkelnummer | Keys | OpenStreetMap Taginfo). Dit lijkt me een beetje onlogisch:
De key is specifiek voor Nederland en de naam ervan is in het Engels
De tag is niet gedocumenteerd; er bestaat geen wiki-pagina voor
Voor dit soort referenties bestaat er al de veel gangbaardere tag “ref” en/of variaties daarop
Wat moeten we hiermee? We zouden bijvoorbeeld winkelnummer=1515 kunnen vervangen door ref=AH1515 voor Way: Albert Heijn (842112895) | OpenStreetMap, of dan toch maar proberen de tag wat “officiëler” te maken… Overigens is voor dit voorbeeld de referentie toch al aanwezig in de website-URL: Albert Heijn heeft voor elk winkelnummer een informatiepagina.
winkelnummer is naar mijn idee niet goed, de wiki geeft:
Ideally, a key is one word, in lowercase, using British English if possible.
Taginfo laat zien dat winkelnummer er met “2 commits” in gekomen is maar dat het besef er wel is dat een alternatief beter is en dat opruimen langzaam gaat:
Als ik winkelnummer=* tegen kom dan tag ik dat om naar ref=*. Om het in één keer om te taggen ben ik niet tegen, maar liever zou ik het handmatig langslopen. Bijvoorbeeld bij deze gevallen:
Zoals ook te lezen is, @Sander_H heeft gevonden dat winkelnummer ooit eens in OsmAND gekomen en wel via deze commit maar als ik de huidige OsmAND sources check dan is die code niet meer terug te vinden.
Over de oorsprong:
ik zag dat AH te checken is met ah.nl/winkel/, misschien geldt dat ook voor Gall&Gall en Etos. Ik zal eens kijken of ik er een script voor kan schrijven.
Een “AH shop resolver” staat daar, ben benieuwd wat daar de intentie van is, speciale code voor één specifieke winkelketen in Nederland (en eentje in België dacht ik).
@emvee bedankt dat je het zo gemakkelijk om wist te taggen, daar had ik nou om gehoopt toen ik dit topic maakte (ik kan wel programmeren maar heb nog nooit zo iets gedaan binnen OSM). Ik hoop wel dat de semi-automatische changeset niks heeft ‘gesloopt’.
En inderdaad @JeroenHoek de combi brand=“Albert Heijn” en ref=“1432” is duidelijk genoeg. Daar hoeft geen andere poespas als een AH-afkorting bij of ref:shop:num. Bedankt voor het meedenken.
Voor de gemelde changeset alles met de hand gecontroleerd. Dat wil niet zeggen dat het 100% goed is, ook ik maak zo af en toe fouten.
Ik wil het script wel nog uitbreiden om AH/Etos/G&G te checken tegen de website en als dat klopt winkelnummer omtaggen naar ref maar voor ik dat doe zal ik me hier nog melden.
Volgende stap was nodes met winkelnummer= maar met een unieke naam, die alle handmatig nagekeken en winkelnummer kwam van óf een oude import (winkel overgegaan) of het was onduidelijk waar het vandaan kwam en in ieder geval niet terug te vinden.
Daarna blijven eigenlijk alleen AH/Etos/Gall&Gall over.
Voor AH is een winkelnummer op de site te vinden maar voor Etos + Gall&Gall heb ik het niet op de site kunnen vinden, dus mijn voorstel is voor Etos + Gall&Gall winkelnummer= te verwijderen. Ik heb diegene die de import van Etos/Gall & Gall 15 jaar geleden heeft gedaan via de changeset op dit topic gewezen.
Voor AH heb ik het script uitgebreid om het winkelnummer tegen https://www.ah.nl/winkel/<winkelnummer> te houden en dat vond in de 490 AH winkels met winkelnummer in OSM:
37 winkelnummers zijn niet meer op de AH site terug te vinden? AH verdwenen?
8 winkel missen adres gegevens
voor 18 winkels klopt het telefoon niet/niet meer
voor ~30 winkels stemt het huisnummer niet overeen