Wel of geen naam op perrons

Je hebt gelijk. Dat krijg je als je het uit het geheugen doet :frowning:

Dus voor de volledigheid:
perron 1 met spoor 1 en 2
perron 2 met spoor 4 en 5
perron 3 met spoor 7 en 8
perron 4 met spoor 10 en 11
perron 5 met spoor 13 en 14
perron 6 met spoor 15

De nummering van perrons wordt in de communicatie met het publiek dus niet meer gebruikt.

Ja, wie rekent er nou op dat iemand het na gaat zitten kijken? :slight_smile:

Toevallig was ik zondag op Amsterdam Centraal, voor de Urban Trail, toen viel het me op dat er zoveel tunnels onderdoor lopen maar dat ze vrij kort zijn. Vervolgens zocht ik me het schompes naar de bussen, bleek ik daarvoor weer omhoog te moeten…

Spoor: 3,6,9 & 12 na de laatste verbouwing spoorloos ? :smiley:

Na de volgende verbouwing wel ja.
Weer zo een station waar je in Utrecht al een beslissing moet nemen hoe je in Amsterdam gaat rijden.
Bijsturen wordt onmogelijk.
En als er een incident is gaat gelijk het grootste deel van Noord-Holland de treindienst plat !
Die planners van ProRail begrijpen het niet helemaal.

Wat zouden de opties voor een peiling zijn?

Bv.

  1. Alleen name=spoor X
  2. Alleen railway:track_ref=X
  3. name=spoor X & railway:track_ref=X
  4. Alleen ref=X
  5. name=spoor X & ref=X
  6. Anders namelijk: —

Alleen had ik ergens gelezen dat ref weer iets anders zou betekenen…

het lijkt mij het beste om de name opties en de ref opties los te doen:

name

  1. name=spoor X
  2. name=X
  3. geen name
  4. geen voorkeur

refs

  1. railway:track_ref=X
  2. ref=X
  3. geen refs
  4. geen voorkeur

zo iets?

Ik heb met overpass gekeken wat we nu hebben:

  • 780 x name = Spoor X (of een paar keer een andere benaming)
  • 92 x geen vermelding van name=*

Die name=Spoor n zou moeten worden gewijzigd in “spoor n” om in overeenstemming te worden gebracht met de op het station gehanteerde schrijfwijze.
92 stations zouden dus nog moeten worden voorzien van de juiste name= tag.

Handelend op die wijze houden we een systeem dat in de praktijk goed werkt en waarbij een simpele regel het uitgangspunt is:
als iets door iedereen “spoor 1” wordt genoemd,
en als datzelfde iets ook als “spoor 1” op alle vertrekstaten is terug te vinden,
en als datzelfde iets ook door de NS in alle omroepberichten “spoor 1” wordt genoemd,
misschien moeten we het dan op OSM ook maar name=spoor 1 noemen?

Dat er nog meer tags aan vast zijn te knopen, gebaseerd op dat nummer “1” is geen enkel probleem en kan simpel worden toegevoegd.

2 Likes

Ik vind juist de kombinatie wel belangrijk, want als je een ref tagt hoeft er geen naam op (altijd spoor ) en omgekeerd (altijd name zonder "spoor "), maar sommigen willen dan toch allebei.

Wel belangrijk om af te spreken dat we dus halve perrons mappen, als er twee sporen langslopen. In de engelse wiki’s is dat niet vastgelegd.

Renderers zouden kunnen implementeren: als er een name is dan name tonen, anders ref tonen. Wordt bij routerelaties ook gedaan.

Ja waar ze die Pro vandaan halen het is meer DiRail :smiley:

Als daar consensus over is door iedereen (ik ben sowieso al voor heeft iedereen kunnen lezen meerdere malen) dan wil ik wel een poging wagen dat in OSM NL wiki vast te leggen (misschien met wat hulp, want het wordt mijn eerste OSM NL wiki artikel dan, waarbij ik eigenlijk niet eens weet of ik bevoegd ben dat te mogen doen…

Juist niet: alleen nummer. De aanduiding Spoor is de kolomkop, dus een objectaanduiding, geen eigennaam.

Ook op de gele vertrekstaten alleen nummers, met Spoor alleen als kolomkop.

Beetje offtopic, maar ik vond de eerdere suggestie om Tag:railway=platform_edge - OpenStreetMap Wiki te gaan gebruiken ook wel een goede. Want eigenlijk is het maar raar dat we die vrij arbitrair opknippen in twee vlakken.

Dan kom je ook een beetje van de spoor/perron-discussie af, want je geeft dan juist de rand aan tussen de twee.

1 Like

Daarbij ga je er helaas aan voorbij dat deze situatie vorig jaar zonder discussie door 1 gebruiker zo toegevoegd is (of tenminste gangbaar gemaakt is), zie eerste bericht.

Dus daarom nu stellen dat het dan maar zo moet blijven in plaats van een poll met 25 gebruikers in de discussie, lijkt mij geen goed uitgangspunt.

Betreffende ‘simpel’ kan ik je niet volgen, ref=X toevoegen is net zo simpel als name=spoor X.

Ik ben voorstander van die poll :).

Merk trouwens op dat de uitgang dan ook name=uitgang dient te krijgen, zelfde soort bordje als waar ‘spoor’ staat :wink:

Of je krijgt een spoor/perron/instaprand-diskussie… In ieder geval blijven ze het in HEL (Het Echte Leven) wel als spoor aanduiden, voor de reizigers en de publieksmedewerkers.

Ik ben wel bang dat het lastig gaat worden in het onderhoud als je met platform_edge gaat mappen. Veel mappers worden al nerveus bij één MP, laat staan bij een stelsel van 20 MP’s die ook nog s meerdere outers van verschillend type hebben, met de tags verdeeld over de area en de randen. Je kan alles leren, inmiddels zou het mij ook wel lukken, en ik zie ook de voordelen wel, maar tegen een simpele polygon van meestal 4 punten om het instapdeel van het perron heen trekken en daarop ref=1 en/of name=Ir. Lelyspoor taggen kan weinig op, kwa simpel, en het is lastig om daar per ongeluk iets fout aan te doen.

Bij dubbelperrons liggen die instapdelen tegen elkaar aan, geen probleem, en dan heeft elk instapdeel maar 1 ref. De ruimtelijke relatie met het spoor geeft aan wat de in/uitstapkant is.