Weergegeven straatnaam heeft een typefout

Mijn ervaring is dat straatnamen (op zijn minst binnen Nederland) vaak domweg niet kloppen bij OpenStreetMap. Neem nu mijn ervaring van vandaag: binnen, wat hoogstwaarschijnlijk nog het stadsgebied van Arnhem is, wordt de straatnaam Mariasingel vermeld. Een eerste indicatie dat er iets niet kopt, is de naam van de nabijgelegen weg Marasingel, dus niet Mariasingel. Maar dan: Google Maps heeft het hier over de weg De Laar, en mijn ervaring is wel dat zoals de straatnamen binnen Google Maps worden aangeduid het hoegenaamd altijd juist is. In dit geval weet ik dat niet zeker, omdat de beelden van Google Street View hier helemaal geen straatnaam laten zien.

Over plaatsnamen gesproken, daar faalt Google juist jammerlijk. Deze laat de weg (waarschijnlijk) De Laar binnen het gebied van Elst vallen, terwijl OSM het weergeeft als binnen het stadsgebied van Arnhem. Hier ga ik ervan uit dat de binnen OSM weergegeven grenzen van de plaatsnaamgebieden zonder meer juist zijn, dat leert mijn ervaring wel.

Dus, op algemener niveau, wat zou het fijn zijn als de straatnamen binnen OSM beter klopten (en de plaatsnamen binnen Google Maps/Google Street View, maar daar ben ik nu niet, dat besef ik). Voor de (waarschijnlijk) juiste informatie combineer ik de diensten dan maar…

Hallo gnomons en welkom op het forum!

Een belangrijke regel van OpenStreetMap is dat Google Maps niet gebruikt mag worden als bron voor aanpassingen in OpenStreetMap, dit heeft te maken met de licentie van Google Maps.

Het mooie van OpenStreetMap is dat als iets niet klopt dat jij het dan zelf aan kan passen. Het beste kan je even langs de desbetreffende straten fietsen en zelf checken of het nog wel klopt. Als secundaire optie is de BGT ook een redelijke bron, maar dit vervangt niet het in persoon checken.

Geef maar even aan of het lukt om het aan te passen! En of je hulp nodig hebt met beginnen.

Ik zou er geen gif op durven innemen. Teveel gevonden die duiden op Google Maps/Streetview bron en absoluut fout zijn of straatlengtes ernaast.

1 Like

Google Maps is meestal de laatste die zaken correct op de kaart heeft. @eggie heeft in het geval van de nieuwe delen van de Marasingel een klein typfoutje gemaakt; niets meer dan dat. Dat gebied is qua paden en straten trouwens behoorlijk in flux, dus een aantal zaken zullen nog niet kloppen.

Vanaf de Stratenmakersveste loopt een fietspad genaamd ‘De Laar’. Op Google Maps is die naam doorgetrokken naar de nieuwbouwstraten, maar dat klopt niet. De BGT en de BAG (adressen) noemen die Marasingel. Dat zal dus ook op het straatnaambordje staan te zijner tijd.

Ik heb de kaart iets aangepast daar.

Klopte de straatnaam inderdaad niet?

Alleen een spelfoutje.

Tja… ik heb toch niets met Maria, maar met Mara evenmin. :grinning:

Nog erger… Ik kan het me niet eens herinneren. :upside_down_face:

edit Verbeter de Kaart
De Laar ligt een stukje meer naar het oosten, maar die situatie was wellicht anders in het verleden.

edit 2 Topotijdreis: 200 jaar topografische kaarten

Dag Tjuro,

Ik maak veel gebruik van beide diensten. Zelf gaan checken is toch echt ondoenlijk voor de vele keren dat ik straatnamen niet zie kloppen, overal in Nederland. Bovendien ben ik niet erg mobiel, automobiel al helemaal niet.

Jammer dan, maar als ik telkens, via Google Street View, gewoon zie hoe de straatnamen op de straatnaambordjes zijn, en dat vervolgens in overeenstemming zie zijn met, inderdaad, Google Maps (en dus niet met Open Street Map), dan ga ik toch echt mijn eigen ogen geloven en ervan uit dat wat ik zie op Google Maps/Street View dus klopt. Licentiekwesties of geen licentiekwesties; wat ik doe moet ik bovendien zelf weten. Ik raadpleeg beide kaarten vaak, voor overal in het land, en zie de straatnamen bij OSM gewoon heel vaak niet kloppen. Meestal is het dan wel de naam van een nabije straat, bijvoorbeeld naastliggend of het verlengde van een straat, of een ander gedeelte van de straat.

Ik houd het een en ander dus gewoon staande.

Voor een andere bron zonder licentiekwesties is in bebouwd terrein, BAG een goede optie. Bijna alle BAG panden zijn in OpenStreetMap geïmporteerd en elk pand heeft een adres. Voor meer opties zie:

De PDOK viewer zit nu hier

Maar je kunt ook op https://www.pdok.nl/ de juiste menukeuze maken.

Voor een mooi (CSV) overzicht van plaatsnamen in een bepaalde plaats/gemeente/wijk, is nog steeds deze overpass zeer geschikt:

[out:csv ("name")]
[timeout:2500];
{{geocodeArea:XXX}}->.searchArea;
(
  way["highway"]["name"](area.searchArea);
);
for (t["name"])
{
  make street name=_.val;
  out;
}

Bij XXX vul je de juiste plaatsnaam in.
Deze lijsten zijn handig om een goed overzicht van straatnamen te krijgen, en je haalt aperte fouten er direct uit.

Alles is interessanter in Baarle Nassau / Hertog. Zelfs als een mapper er niet voor koos een zijweg ergens niet op aan een highway te joinen maar aan de landsgrens. Opletten met JOSM G anders ploeg je een stukje bij een land.

Waarom zou een straat aan de ene kant van een weg niet anders heten dan aan de andere kant? De BAG panden aan een kant zijn overtuigd dat ze aan de Oordeelsestraat zitten. Aan de andere kant zijn Vlaamse panden aan de Oordeelstraat. Maar wacht even, de ventweg hoeft het daar niet mee eens zijn. Ik raak onzeker als de Vlaamse gebouwen uiteraard niet in de BAG zitten, maar een source tag hebben met… 3dS.

Jeroen loste het probleem oost van de N260 gedeeltelijk op met

name:left=Oordeelsestraat
name:right=Oordeelstraat
name=Oordeel(se)straat

Maakt mijn dag weer goed :crazy_face:

Dit is ook een leuke…

De Smitsweg en de Smidsweg… en dat klopt dus gewoon.

Edit… en de Koekoekendijk die overgaat in de Koekoeksedijk

Lijkt me dat de overgang eerder thuishoort op de gemeentegrens ipv bij de afslag.

Het is inderdaad de gemeentegrens.
Kan me zelfs een straat herinneren die naar een persoon was genoemd en bij de gemeentegrens ook een variatie had. Weet alleen niet meer welke.
Krijg ook regelmatig vragen over een straat die de Landbouwweg heet. Tja het is dan toch echt de straatnaam.

Vroeger misschien toen elke plaats z’n eigen gemeente was. Tegenwoordig vele herindelingen achter de rug kun je beter stellen dat een overgang bij een woonplaatsgrens niet ongewoon is.
Zolang er tot de overgang van straatnaam geen huizen staan zullen in de praktijk de bordjes meestal pas opduiken bij een zijweg vermoed ik en niet halverwege een polderweg.

Toch wel: