Wandelnetwerk vergelijkingstool

Een tijdje geleden heeft fwsmit een handige tool gemaakt voor het analyseren van verschillen tussen de wandelknooppunten van routedatabank.nl en OSM. De tool categoriseert de verschillen in een aantal categorieën, zodat je kunt focussen op welke veranderingen je belangrijk vindt, zie: Knooppuntentool .

Ik heb deze knooppuntentool uitgebreid met een aantal zaken:

  • Vergelijken van wandelnetwerken (knooppunten + routes tussen de knooppunten) tussen OSM en routedatabank
  • Vergelijken van veranderingen tussen twee tijdstippen van wandelnetwerken in routedatabank
  • Vergelijken van fietsknooppunten (OSM vs routedatabank & routedatabank vs routedatabank)

De tool is te vinden op: Github

De resultaten worden geëxporteerd naar GEOJSON bestanden. Deze kunnen makkelijk geopend worden in JOSM voor verder gebruik.

Voor resultaten van januari 2024 klik hier: Resultaten januari 2024

Voorbeelden:

Route tussen wandelknooppunten 12 en 85 is veranderd tussen 30 juli en 21 januari. Afstand tussen de twee routes is maximaal 147 meter:

Fietsknooppunt 8 staat in routedatabank 186 meter naar links ten opzichte van de knooppunt 8 in OSM:

Opmerking: kijk ook op de website van de provinciale routebureaus, deze is actueler dan de routedatabank, en controleer bij voorkeur ook in het veld

1 Like

Leuke uitbreiding op de tool! Ben je zelf ook van plan de tool te gebruiken of is het bedoeld voor anderen? De grootste reden dat ik er niet verder aan heb gewerkt is dat ik wachtte tot anderen de tool zouden gebruiken. @vmarc van knooppuntnet heeft er wel wat mee geexperimenteerd, maar miste de optie om routes te vergelijken. Dus dat is zeker een goede toevoeging.

De tool heb ik zeker gebruikt. In Zuidoost Brabant heb ik wandelknooppunten vergeleken. En als er een verschil was tussen OSM en Routedatabank, dan vaak ter plaatse gekeken wat waar is. Later ook verschillen in de routes tussen de knooppunten gecontroleerd. Soms klopt de routedatabank niet met wat er in het veld te zien is. Een aantal correcties heb ik daarom doorgeven aan het VisitBrabant Routebureau. Zij passen hun routedatabase dan aan na controle door hun vrijwilligers.

Het vergelijken van de routedatabank nu, met die van een half jaar geleden, levert snel een lijstje op met de gewijzigde knooppunten/routes. Ik probeer dan ook te kijken waarom die wijzigingen gedaan zijn, bijvoorbeeld door de aanleg van nieuwe natuur. Dat kan dan aanleiding zijn om dat gebied opnieuw in kaart te brengen.

Door de geojson resultaten te genereren en op Github te plaatsen, hoop ik dat anderen er makkelijker mee aan de slag kunnen (een viewer via een webpage zou nog makkelijker zijn om te gebruiken).

Ga naar Github en klik op Code (= groene knop) en kies Download Zip. Pak de zip uit, en dan kun je de geojson bestanden in JOSM laden.

Mooi om te horen dat de tool heeft gewerkt. Ben je van plan om de fork bij te houden? Ik vind het namelijk prima om de software bij te houden, zolang het gebruikt wordt. Wellicht dat ik zelf nog wel een paar updates doe als ik tijd heb

Dit is echt super! HIermee kunnen de officiële wijzigingen echt gemonitord worden en dan gericht afgecheckt in het veld.

Dat laatste zeg ik erbij omdat niet alle routebureaus zo goed zijn als visitbrabant. Een vervelende gewoonte van sommigen is om een planning van uitbreidingen of wijzigingen maken en die dan door te geven aan de online planner en de routredatabank, also ze al gerealiseerd zijn - terwijl er nog geen spa de grond in is gegaan. En dat kan jaren duren, tewijl de uiteindelijke uitvoering ook nog eens kan verschillen. Je moet dus de wijzigingen echt in het veld gaan bekijken.

De routes is nog een apart dingetje: de routedatabank koppelt de routes niet aan de feitelijke straten, zoals OSM. Dat kan er soms best een end naastliggen. En hun aansluitingen vooral op de netwerkgrenzen zijn onbetrouwbaar. De routes moet je dus ook echt handmatig checken, al kan je daar vaak wel volstaan met sofamappen. Je moet hun lijntje beschouwen als een gpx-track en dan zelf de goede straten toevoegen in de knooppuntrouterelatie.

Vragen:

@Wolderik Is deze uitgebreide tool ook te gebruiken door niet-programmeurs? fwsmit had een skript wat prima werkte, maar voor ik het aan de gang kreeg moest ik zoveel installeren en nakijken dat het door andere projekten verdrongen is. Niet echt voor simpele eindgebruikers zoals ik.
Of ben je van plan het gewoon eens in de zoveel tijd zelf te draaien met verse data, waarna we de resultaten kunnen gebruiken? In dat geval zou het handig zijn om een vast topic te hebben waarin je de verversing meldt en misschien ook op verzoek een verversing kan doen.

@fwsmit Zou het met deze uitbreidingen wél interessant zijn voor @vmarc? Het lijkt dan meer op zijn monitortool voor langeafstandsroutes. Dan kan hij het misschien inbouwen in de knooppuntnet toepassing.

In Limburg is mijn ervaring met het routebureau goed. Maar zij coordineren alles en het daadwerkelijk uitvoeren gebeurd door lokale organisaties.

Soms loopt dat zeer goed.

Soms loopt het helemaal niet. Mogelijk omdat ze de wandelroutes als taak hebben gekregen van de gemeente, maar er niet echt werk van maken.

Mijn ervaringen met het wandelknooppuntennetwerk in Limburg zijn niet geweldig. Een groot deel is helemaal niet gedekt, en het deel waar wél wandelnetwerk ligt is nogal wisselend van opzet en uitvoering. Inderdaad zijn er goede stukken bij, maar ook rare dingen die al vele jaren niet opgelost zijn en dat ook wel nooit zullen worden. Toegegeven, in het stroomgebied van de Maas is het ook erg lastig om een blijvend netwerk te leggen en onderhouden, alles verandert om de klipklap, en het is ook nog 's grensgebied.

In Limburg is (bij mijn weten) de aanleg en beheer per gemeente geregeld.

In de gemeente Venray is er zelfs per dorp een andere beheerder.
Bij Wanssum is een heel gebied op de schop gegaan en het duurt nogal voordat er weer iets is.
In Horst aan de Maas wordt er vrij aktief gecontroleerd en gecorrigeerd.

Naar verwachting van de lokale organisaties zou het wandelnetwerk in Zuid Limburg in 2024 aangelegd zijn.

1 Like

Ik ga er rekening mee houden!

@Peter_Elderson De uitgebreide tool vereist verschillende stappen om het aan de gang te krijgen (installatie van alle benodigde software, ophalen van de routedatabank files, ophalen van de OSM data via Overpass Turbo). Dit is aardig ingewikkeld. Ik wil de tool wel elke drie maaanden of zo draaien met verse data en de resultaten uploaden.

@fwsmit De fork hou ik dan bij met de nieuwe resultaten. En misschien voeg ik nog wat verbeteringen toe.

@JanWandelaar Het wandelnetwerk Limburg staat trouwens niet in de routedatabank omdat de beheerder ervan geen toestemming heeft gegeven om het te delen. De rest van Nederland is wel aanwezig.

Dan wil ik wel aansluitend kijken wat ik ermee kan!