Waar ben jij mee bezig?

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om aan te kunnen geven op dit forum waar je zoal mee bezig bent.
Misschien wel leuk als je met een projectje bezig bent dat je dat in een vast topic aan kunt geven (sticky? :P)

Ik ben op dit moment bezig met de snelwegen rondom Eindhoven om deze te voorzien van de juiste aantal rijstroken, turn:lanes en destination:lanes
http://www.openstreetmap.org/#map=12/51.4536/5.3675&layers=ND

Waar ben jij zoal mee bezig?

Goed idee!

Ik heb dit een half jaar geleden rondom den bosch ook gedaan, incl. de A2 tot aan meerssen. wat mij opviel was dat de meeste op- en afritten bij destination de naam van de op-/afrit hebben staan. wat in het geval van een afrit redelijk klopt, maar bij een oprit volledig incorrect is.

Mogen Belgen ook meedoen ? :slight_smile:

Ik heb de volgende projecten op mijn bureau:

  1. OpenPoiMap (aka taglocator)
  2. Verkeersborden in Nederland
  3. Verkeersborden in België
  4. GSM antennes onjuist getagd
  5. Verwijderen ongeldige links naar fietsroutes

Marc, dat van die Belgische verkeersborden, dat wist ik nog niet ? Heb je dat al gemeld op de Belgische mailing list ?

Polyglot heeft een tijdje bezig geweest met een JOSM plugin aan te passen voor de Belgische borden, maar veel meer heb ik daar niet over gehoord. Misschien dat jouw kaart daar wat nieuw leven kan inbrengen.

Nog even ter info. In België interviewen we maandelijks een mapper. Dat interview komt dan in het Nederlands en Frans op osm.be. De Engelse tekst komt op mijn diary (dagboek) op osm.org. Daar wordt het ook opgepikt voor de Wochennotiz en weeklyOSM. Heel leuk om de andere mappers te leren kennen.

Leuk artikel Escada/Marc!

Mijn projecten

Ik ben ermee begonnen op verzoek van Frank Vandermeersch en hij heeft ook geholpen om me wegwijs te maken in de Belgische situatie. Lastig punt daarbij is dat de naamgeving van de borden zoals in de plugin van Polyglot en en mijn versie nog niet synchroon loopt. Het ligt nu feitelijk even stil.
Maar mogelijk dat een bericht op de mailing list de zaak weer in beweging kan zetten. Ik zal het bericht verzorgen.

Bedankt Ligfietser. We zijn al sinds november of december vorig jaar bezig met die reeks, dus als je dat soort artikels graag leest, neem dan eens een kijkje op http://osm.be onder de kop “Blog”. Er zijn nog wel interessante mensen aan de beurt geweest.

Stevebeer leuk idee ;), begin eens met de oldies, als newbie heb ik denk ik niet zo veel te melden. Maar ja of die zich vrijwillig melden ?

Nou, newbie is een ruim begrip. :laughing:
Mapper sinds: 12 april 2012

Mijn interesses zijn:

Ik zit te wachten wat RWS ons te bieden heeft, en de mogelijkheden hiervan.

  • Nieuwbouw projecten in kaart brengen

  • Wegen hieromtrent mappen via Mapillary en verder in kaart brengen, evt met hulp van het Nwb.

  • Wandelpaden/mtb routes in kaart brengen, als deze nog niet bestaan in OSM

  • POI’s aanbrengen

  • Voorpret ivm vakantie, hierbij omgeving verkennen via OSM, en later in kaart brengen. Denk hierbij hoofdzakelijk aan touristische zaken in de ruime zin des woords.

  • Vandalisten in de gaten houden, hierbij bedoel ik niet dat iemand iets aanpast op een “betere” manier maar echt vandalisme, zoals een fly-over of een by-pass op een (kleine) rotonde etc. meestal hebben deze personen helaas maar 1 mutatie op haar naam staan.

Beste Commodoortje, voor mijn gevoel klopt dat, ik kom iedere keer weer tot de ontdekking dat ik 100 methodes/hoeken/mogelijkheden ken en vervolgens dat ik de volgende 100 niet ken, das dus gevoel. Of de bekende redenering hoe meer ik weet des te meer inzicht ik krijg dat er nog veel meer is dat ik niet weet, ouderwets misschien.
Mijn projecten; Nieuwe Hollandse Waterlinie; Grebbelinie, kortom Linies (40 stuks); Voetpaden; verhardingen; Infrastructuur, bruggen, tunnels en sluizen; Verlichting; Bouwwerken en materialen; Historische vliegvelden uit vervlogen tijden (40-45) en voor alles geldt buiten verkenbaar en gezien. Buitenwerk is leuker dan binnenwerk maar levert een veelvoud aan werk op.
Mappilairy; HOT bijeenkomsten; Maar ook het volgen van Newbies voor advies en vragen naar het waarom; Polders en watergangen.

Op dit moment ben ik niet met een speciaal project bezig.
De afgelopen jaren heb ik vooral de knooppuntenroutes (wandelen) in Noord Limburg/aansluitend deel van Noord Brabant bezig geweest.
Bij het invoeren van de routes heb ik tevens de kaart aangepast voor de topografische aspecten (landuse, beken, hekjes) m.b.v. Bing en wat ik met wandelen zag.
Tevens zijn alles bospaden in mij directe omgeving ingevoerd.

De RWS data lijkt mij ook wel iets, maar ook data van bv. het waterschap (de loop van alle beken) zou erg zinvol zijn.

De gemeente 's-Hertogenbosch geeft jaarlijks nieuwe luchtfoto’s vrij. Ik zat hier al enige tijd naar uit te kijken en deze week was het het eindelijk weer zo ver. Dus mijn project van deze week is proberen te herinneren wat er allemaal veranderd is het afgelopen jaar.

Enige tijd geleden ontdekte ik dat sinds maart alle Nederlandse straten in wikidata staan. ik ben voorzichtig begonnen dit toe te voegen aan straten in mijn omgeving, zie: http://overpass-turbo.eu/s/dkV

Mij lijkt dit een nuttige toevoeging voor beide projecten en bovendien is de data makkelijk te onderhouden. Enig probleem is dat het invoeren nogal veel werk is. Ik ben hier inmiddels een paar uur mee bezig en ik denk niet dat ik veel meer tijd ga wijden aan het systematisch invoeren van wikidata tags. Ik zal mij in de toekomst waarschijnlijk beperken tot straten die ik om andere redenen toch al bewerk.

om het opzoeken van de wikidata tag iets sneller te maken heb ik de volgende code toegevoegd aan ‘tag2link_sources.xml’ van de Tag2Link plugin:


    <!-- zoek op wikidata --> 

    <src name="Wikidata">
        <rule>
            <condition k="name" />
            <link name="zoek straat op wikidata" href="http://www.wikidata.org/w/index.php?search=straat+in+'s-hertogenbosch+%v%" />
        </rule>
    </src>


Verwijder of vervang het “straat+in+'s-hertogenbosch+” gedeelte als je dit buiten den bosch wilt gebruiken. dit staat er in voor het geval je een dorpsstraat zoekt oid.

Volledige automatisering lijkt me niet de juiste manier, maar als er ideeën zijn om dit iets minder handmatig te maken dan hoor ik dat graag.

Interessant! weer wat geleerd!

Automatiseren zou wel kunnen denk ik; je zou alle highway=X met name=Y die in dezelfde gemeente voorkomen kunnen matchen.
Is er ook een relatie om aan te geven dat alle segmenten van een bepaalde weg (alsmede alle adresnodes aan die weg) bij die straat horen?

Hoewel ik hiervan een zeer laag fout percentage verwacht zal dit zeker fouten opleveren. De vraag is echter hoeveel fouten acceptabel zijn. En of minder fouten maken dan handmatig werken goed genoeg is, want in mijn beleving is de osm community vergefelijker voor menselijke fouten dan geautomatiseerde.
Maar als iemand hier een (semi) automatisch proces van kan maken juich ik dit toe.

Er is de associatedStreet relatie, maar hiervan zijn de voordelen gering en het heeft wel alle nadelen van de complexiteit van relaties.

Interessante informatie die ik misschien ook kan gebruiken voor de BAG plugin. Wel vreemd dat er geen label (naam) aan de wikidata hangt.
Ik heb wel een aandachtspuntje: Wikidata gebruikt zo te zien de officiële BAG straatnamen. Deze komen niet altijd overeen met de OSM straatnamen. In OSM worden straatnamen zo veel mogelijk voluit geschreven. In jouw voorbeeld gebiedje kwam ik de “Mgr. Zwijsenstraat” tegen. Volgens de OSM conventies zou dit de Monseigneur Zwijsenstraat moeten zijn. Het wordt daarmee in eerste instantie iets lastiger om straatnamen te vergelijken, maar daar kunnen we straks wikidata voor gebruiken.

Een tijdje geleden heb ik al eens een lijst samengesteld van straatnamen die verschillen tussen BAG en OSM. Die zouden we misschien kunnen gebruiken om de wikidata straat ids in OSM te importeren. Zojuist heb ik die lijst nog een opgezocht. De versie die ik vond bevatte zo’n 4300 straten waarvan de namen verschillen tussen BAG en OSM.

ter informatie:
Hier de discussie over die straten import in wikidata: https://www.wikidata.org/wiki/Wikidata:Requests_for_permissions/Bot/RobotMichiel1972_2
en dit is de gebruikte bron: http://opendatanederland.org/nl/dataset/postcode-en-adres-informatie

@de vries, als we die data voor OSM gaan gebruiken, heb ik een klein voorbehoud. We gebruiken dan data uit de derde hand met alle mogelijke onbedoelde missers. Ik heb eenzelfde probleem ook al eens gesignaleerd bij het gebruik van Wikipedia, waar iedereen (ongecontroleerd) aan kan bijdragen. Wat is het nut van andere gegevens naast de BAG, als die bron zelf ook het BAG benut. We moeten dan alles nog een keer controleren, willen we dat ?