Graag zou ik (mountainbike) routes in OSM verrijken en correct aanmaken. Ondanks mijn zoekopdrachten blijven een paar zaken onbeantwoord.
Als voorbeeld MTB Grensmaasvallei. Deze route heb ik recent toegevoegd (de link is via waymarkedtrails omdat ik niet weet hoe ik deze via openstreetmap verkrijg )
Voor het aanmaken van de route ben ik begonnen bij het startpunt. Daar heb ik het eerste path een member van de route gemaakt en vervolgens de resterende paden in volgorde toegevoegd. Wanneer ik de route bekijk, via de Android applicatie OsmAnd, vallen mij de volgende punten op (overigens gebruik ik deze omdat ik via OSM en Waymarked geen begin/eind punt of richting kan zien?):
De start en eindlocatie zijn anders geworden dan waar ik begonnen ben met het ingeven.
Ondanks dat ik de route heb aangemaakt in de rijrichting geeft die niet de juiste richting weer.
Vragen:
Op welke manier dien je een start (en eindpunt) in te geven (en te corrigeren)?
In de wiki lees ik dat je een member een role voor o.a. start/stop kan geven. Echter staat er ook bij dat dit enkel voor fitness trails moet worden gebruikt.
Kunnen er ook meerdere startpunten worden opgegeven (zo ja, hoe)?
Op welke manier dien je de richting van de route aan te geven?
Is hiervoor de signed_direction bedoeld zoals hier beschreven? Hoe wordt de rijrichting bepaald wanneer deze afwezig is?
In reeds aanwezige routes zie ik vaak in de naam MTB staan. Bijvoorbeeld de route âMTB Meerssenâ. Wat zijn de richtlijnen hiervoor? Wanneer de route de waarde âmtbâ heeft lijkt me dit in de titel overbodig en zou âMeerssenâ volstaan. Maar wellicht wordt het juist aangemoedigd om dit er wel in te zetten?
Op welke manier dient het veld ref=* gevuld te worden? In de reeds gemapte routes zie ik een afkorting staan van de naam. In het zojuist gegeven voorbeeld van âMTB Meerssenâ is ref=Mrsn aangegeven maar lijkt geen âofficieleâ benaming?
Hoe kijken jullie tegen de informatiebronnen aan? In de tags kan ik gebruik maken van âsourceâ en âsource_refâ en website. Waar dient wat geplaatst te worden?
En als laatste dan nog maar de vraag hoe je een link naar een route kan delen via OSM (i.p.v. via Waymarked zoals ik dit in deze post heb gedaan).
Allereerst top, dat je je bezig houdt met MTB routes, ik heb er heel wat in onderhoud.
Ik zal proberen wat te beantwoorden:
1: meeste MTB routes zijn een roundtrip en hebben daarom geen begin en eindpunt, wel zou je vanaf de parkeerplaats een approach naar de route kunnen maken, die neem je dan op de heen- en terugweg mee in je relatie.
2: Zie 1, roundtrip, dus niet echt startlocaties.
3: In de richting zoals ze in je relatie staan. Jouw route loopt clockwise. Overzicht van de relatie kun je duidelijk zien in JOSM:
ID (wat jij gebruikt) is eigenlijk minder geschikt om routes te maken
4: Ik neem vaak de namen over van MTBroutes.nl Maar regels daarvoor zijn er niet echt.
5: Hetzelfde geldt voor ref= Dat is de naam die op de route zichtbaar wordt.
6: Ik krijg vaak tracks van mtbroutes.nl, of ik fiets zelf wat. Als je iets download van âMTB club Ons rondjeâ zul je toch om toestemming moeten vragen.
7: Als je boven in WMT op âRelatieâ klikt dam zie je hem in OSM: Relation: âȘMTB Grensmaasvallei⏠(âȘ19019029âŹ) | OpenStreetMap
Wanneer ik een route van OSM via OSMand open/download dan geeft die ook bij een roundtrip een start en eindpunt aan. Daarmee krijg ik de indruk dat dit in te stellen is. Zie bijvoorbeeld de route Susteren (nog even zo want âde relatie in WMTâ nog niet gevonden) die ik ook heb gemapt. Daar ben ik begonnen met de route op de Bellekeweg bij de parkeerplaats (rechts bovenin). OSMand geeft echter een start en eindpunt links onderin (zie screenshot).
Kan je verschillende approaches maken? Heb je daar wellicht een voorbeeld van?
In ID zie je de richting niet (makkelijk). Wel zag ik een tag direction en signed_direction dus dacht dat daar wellicht iets mee moest gebeuren.
Helder. Zelf vind ik het logischer om de benaming te voeren die de informatiepunten afgeven. Zo geeft Visitzuidlimburg en MOZL de naam Grensmaasvallei aan in tegenstelling tot mtbroutes.nl die de naam Beek voert.
Helder. In hoeverre is het acceptabel om aanpassingen te maken in bestaande naamgevingen? Bijvoorbeeld, je haalt overal het woord MTB eruit en daar waar nodig hernoem je het naar de naamgeving van het informatiepunt.
Deze vraag niet helemaal duidelijk gesteld. Het gaat me niet om wie de ârechtenâ heeft (natuurlijk wel belangrijk). In OSM worden âalleenâ routes waar informatie over beschikbaar is en/of gemarkeerd zijn vastgelegd. Dit betekent dat er eigenlijk altijd een bron is van iemand anders. hebt waarin de route staat (folder, pdf, gpx, gpstrace, etc). Dien je dit op te nemen in je sources? Of geef je bijvoorbeeld alleen de website aan waar extra informatie te vinden is. Is dit dat een source of een website? Maar voor wat ik zie tot nu toe is dat denk te gedetailleerd
1: Ik heb geen flauw idee waarom OSMand dit doet, in routerelatie van MTB Susteren zie ik niets wat daartoe de aanleiding kan zijn.
2: Al benoemd. Ikzelf doe het iets anders, ik plaats de heen- en terugweg (vanaf de parkeerplaats) in de route Waymarked Trails - MTB
3: ID is eigenlijk niet de juiste editor voor routes. Er is in het verleden(?) heel wat herstel werk van andere mappers nodig geweest omdat een routerelatie verbroken wordt als je een weg, waarop een routerelatie ligt, met ID in tweeĂ«n knipt. Ik heb geen flauw idee of dat nog steeds zo is. Ik gebruik ID amper, hooguit op mijn ipad om her en der wat tags toe te voegen aan POIâs e.d.
4: Het toevoegen van MTB in de naam geeft in een lijst met routerelaties wel duidelijk aan waar je mee bezig bent/wilt. Anders staat er alleen een naam âSusterenâ wat van alles kan zijn. V.w.b. de lokale naam, als je die weet, graag gebruiken, maar doe er dan aub de MTB-routes naam bij als alternatieve naam en alternatieve website.
5: Voorkeur heeft het m.i. om het te laten staan, komt de duidelijkheid te goede, en bovendien zo noemen ze het zelf ook vaak: Mountainbikeroute - Susteren MTB-route 33,8 km | Visit Zuid-Limburg
6: Ah, de bron van je info, die geef je vaak op bij het uploaden van je wijzigingsset. Niet in b.v. de routerelatie, daar staan alleen routegerelateerde zaken.
7: Nee, heeft niets met JOSM te maken. Als je in WMT bij MTB route Staphorst op
Inderdaad kan de editor iD niet goed omgaan met routerelaties.
Bij het opkippen van een way staan de beide nieuwe ways in de verkeerde volgorde in de relatie.
Als je een nieuwe way toevoegt, wordt die way altijd achter aan de route vastgeplakt.
Routerelaties worden bijna dagelijks beschadigd, vooral door beginnende mappers.
Als je serieus met routes aan de slag wilt gaan, zul je moeten overstappen naar de editor JOSM. Die heeft een apart bewerkinsvenster voor routerelaties. Dan kun je nieuwe ways op de juiste plaats in de route invoegen en je ziet direct of de ways in de route netjes op elkaar aansluiten.
Routes hebben vaak geen echte eigennaam, ze worden dan aangeduid met soort route plus waar het is. In OSM is de gewoonte ontstaan om die aanduiding als name te taggen. Vaak met nog andere gegevens erbij, dingen waar men vaak op zoekt of sorteert.
En dan zijn er natuurlijk de vaste drie kampen: mappers die daar helemaal op tegen zijn, mappers die absoluut vinden dat het zo moet, en mappers die het terughoudend maar pragmatisch toepassen.
Maak daar maar dagelijks van.
Vanmorgen al 2 rwn routes stuk door doorverbinden over de afslag met ID.
Nog meer ID schade:
Als je een route met forward/backward in ID bewerkt, gaat ID dat zelf sorteren en ben je de juiste sortering kwijt.
Dat is vooral erg als je een lange route hebt, dan is het lastig om uit te vinden welk deel de heenweg en welk deel de terugweg is.
ID verbindt zonder meer wegen door over afslaande routes, gevolg route stuk.
Het kan ook gebeuren dat als je ID een weg doorknipt, er een gat in de route(s) ontstaat. Dat kan overigens in JOSM ook, als je er niet voor zorgt dat alle routerelaties geladen zijn voor het knippen.
Maar in ID valt er niks te laden.
ID laat tegenwoordig niet toe om een way in een relatie te bewerken als de relatie niet volledig geladen is. Dan zul je eerst op âroute downloadenâ moeten klikken voordat je een bewerking kunt doen.
OSMand doet daarin niks aangezien het de OSM data download. Het aparte is dat ik dus bij het eerste path ben begonnen maar wanneer ik nu in JOSM kijk is dat niet meer het eerste pad in de route. Heb hem zojuist aangepast en ben benieuwd wat die dan doet.
Check. Nadeel is dan wel dat, mocht je halverwege de route instappen, je over de parkeerplaats genavigeerd wordt denk?
Daar ben ik ondertussen nu ook achter gekomen.
Eens en dat geldt in principe voor alles toch? Dus bijvoorbeeld ook voor âgewoneâ fietsroutes.
Mij maakt het niet uit. Als nieuwkomer ben ik vooral benieuwd naar consistentie en dat is blijkbaar na behoorlijk wat bekijken niet duidelijk. Zelf zou ik de inschatting maken dat metadata niet in de naam opneemt (zeker niet als daar aparte velden/tags voor zijn).
Helder.
My bad, je bedoelt met WMT natuurlijk waymarkedtrails
Ai, ai, ai, dan heb ik mogelijk ook iets gesloopt (mijn excuus). Ik ben nu via JOSM aan de slag.
Dit klinkt als nieuwkomer die wil bijdragen niet uitnodigend
De vrijheden zijn prachtig echter belemmert dit ook op een bepaalde manier om een goede bijdrage te leveren (want wanneer doe je het goed). Alleen al door dit topic heb ik een hoop extra inzichten maar ook weer een heleboel vragen gekregen.
Op welke manier zijn jullie gestart met mappen? Hebben jullie een bepaalde âhandleidingâ gevolgd?
Zojuist dit stuk doorgenomen âEditing Standards and Conventions - OpenStreetMap Wikiâ waar ook specifiek op de naamgeving wordt ingegaan. Dit beantwoord een aantal van mijn vragen. Door de eerder gegeven reacties krijg ik de indruk dat hier, wellicht onbewust, vanaf wordt geweken.
Hoe zien jullie dit? Al hoewel het antwoord van @Peter_Elderson wel een richting geeft
Naamgeving is al het een en ander over geweest. Lees dit maar eens door. "Stadhuis" of "Stadhuis Enschede" - #8 by goedegazelle
En v.w.b. de wiki. Zijn het regels? Richtlijnen? Eigen interpretatie van degene die de wiki geschreven heeft? Zeg het maar.
Terukomend of er MTB in de naam van de route hoort, scroll maar even door Nederland, bij het gros van de routes staat het er in: Waymarked Trails - MTB
âNamenâ in het format âMTB route plaatsnaamâ zijn puur beschrijvingen en geen naam, en ik zou ze zonder twijfel weghalen als het in de streek was waar ik actief ben (niet in Nederland). Alleen âIJssellandrouteâ zou ik laten staan, dat is echt een naam. Ik denk niet dat we bang moeten zijn om het name= veld leeg te laten: veel dingen hebben nu eenmaal geen naam.
Tja. Maar mensen hebben het er wel over, en als die ze dan gewoonlijk aanduiden als âMTB-route Veluwezoomâ, en dat staat ook zo op publicaties en sites, dan kun je dat wel als de naam beschouwen, ook al staat het niet op een bordje. Kwestie van strikt of soepel. Voor mij kan het nog wel.
Als er dingen als (20 Km), (beginner) of (sectie noord) instaan dan gaat dat zeker te ver, vind ik.
Wisten we het maar
Het laatste wat ik zou willen is dat je bijdrage niet gewaardeerd wordt of dat je er andere mappers mee âin de weg zitâ die een andere aanpak hebben.