Voorstel - crypto tags verwijderen

Bij deze stel ik voor om met een mass edit alle cryptocurrency tags van winkels e.d. af te halen en om Wiki documentatie te maken dat we deze tags ook niet meer terug willen zien in OSM-NL.

4 Likes

Alle crypto tags die ik heb gezien zijn hardstikke dubieus. Ik weet wel zeker dat je bij de Spar niet met Crypto kunt betalen. Mischien bij de kinder homeopathie wel /s.

De manier hoe die crypto gasten “surveyen” of een plek bitcoin gebruikt is ook erg onbetrouwbaar. Het enige wat je hoeft te doen is op hun site of github te zeggen dat een plek bitcoin accepteerd en zij zetten het op de kaart met een misleidende survey:date tag. BTC Map - Add Location Changeset: 141263403 | OpenStreetMap

Zolang de crypto mappers geen bewijs laten zien dat een plek crypto accepteerd mag het wat mij betreft allemaal wel weg.

1 Like

Zie bijv. de changesets van saunter en rockedf. Dit is ongedocumenteerde organised editing door crypto spammers.

Lightning Checkout ook nog.

Helemaal eens met het voorstel van Friendly_Ghost.

Maak er een poll van en ik stem voor.

Ik was een keer in discussie met een mapper over een bedrijfsgebouw met een gewijzigde eigenaar of gebruiker. Ik werd meteen gevraagd om OSM crypto coin winkel reclame te maken. Nope.

3 Likes

Ik wil eerst wat meer mappers betrekken bij de discussie. Ik ben ook meer van verbale consensus dan van de polls.

Blijkbaar wel :crazy_face::

Dat zou je denken, maar op hun website staat dit:

@Thiskal had elders het volgende gevonden:

Dus die informatie is alweer hopeloos verouderd.

2 Likes

In principe is iedereen vrij om tags te gebruiken als die kloppen en verifieerbaar zijn, maar bij deze cryptovalutatags lijken de tags vaak toegevoegd te zijn op basis van verouderde data en bevliegingen van een liefhebber. Van mij mogen ze weg.

1 Like

Waarom? Dit is een bestaande tag: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cryptocurrency Zeker met de digitale Euro in het achterhoofd lijkt me het wat voorbarig om digitale betaalmiddelen te gaan verbieden op OSM in Nederland.

1 Like

Die documentatie bestaat wel, maar er was een voorstel voor deze tags dat een zeer luide “nee” heeft ontvangen van de community: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposal:Cryptocurrencies_with_payment_tag

digitale Euro tagging zien we wel wanneer dat echt om de hoek komt zeilen, maar de bitcoin en onchain en onzin-coin tags voegen alleen maar spam en clutter toe aan OSM die ik liever verwijder dan toevoeg aan de kaart.

Ik vind alle betaalmiddelen tags prima, maar in dit geval lijkt het erop dat veel tags zijn toegevoegd tijdens de crypto boom, ik vraag me dan ook af of het nog klopt. En hoe verifieerbaar die tags zijn.

Dus wat mij betreft mag het weg maar liefst wel per poi individueel.

Dus in principe is het tagbaar, als het bv op de winkruit zichtbaar aangekondigd is. Daar heb je geen approval voor nodig. Maar de eis is dan wel dat het met survey verifieerbaar is. Daar zijn grote twijfels over, oftewel de bulk is ongeverifieerd, onverifieerbaar en klopt niet met de werkelijkheid op straat. Bovendien is de systematiek van toevoegen verdacht, om niet te zeggen, deugt voor geen meter. Gezien dat laatste zou je de edit een tijdlang automatisch willen laten lopen, wekelijks of zo.

Als dat allemaal klopt is (blijven) weghalen gerechtvaardigd, alleen heb ik wel twee bedenkingen:

  1. Er kunnen ook tags tussenzitten die te goeder trouw, terecht en juist zijn toegevoegd. Zelfs al is dat een zeer kleine minderheid, dan nog wil je die mappers niet schofferen door hun werk botweg te verwijderen.

  2. Hoe kun je mappers faciliteren die later te goeder trouw, terecht en juist zulke cryptobetaalwijzen willen toevoegen nav wat ze op straat tegenkomen?
    Theoretisch (maar tzt zal het wel gebeuren) kunnen daar ook winkels bijzitten waar de tag eerder terecht verwijderd was.

Klopt, had ik ook gezien, maar feit is dat de tag bestaat en gebruikt wordt. Verbieden van een tag past niet bij O(van open)SM. Steker nog, het gaat tegen de geest van OSM in:
“Feel free to invent new tags! If you want to mark something that is verifiable and mappable in OpenStreetMap”

1 Like

Zolang het blijft bij support het cryptocoin X, Y of Z = yes/no dan moet het geen probleem zijn toch? Actueel zijn is een probleem dat met die crypto wellicht wat vaker voorkomt zolang het nog niet algemeen gebruikelijk is, maar zeker niet exclusief van toepassing is voor deze tags.

Als ze hun eigen cryptocoin wallet er in beginnen te spammen in de hoop snel rijk te worden, wordt het een ander verhaal.

Dit klopt niet, je kunt als winkelier nog steeds BitKassa gebruiken om bitcoin te accepteren, de winkelier kan de ontvangen bitcoins alleen niet meer direct naar euro’s omwisselen. BitKassa stopt

1 Like

Oke, volgens de argumentatie van o.a. Peter en Sander heeft het dus geen meerwaarde om mogelijk correcte en netjes gemapte data grootschalig te gaan verwijderen. Dat kan ik begrijpen.

Wat vinden we van crypto data die gemapt is met proxy accounts zoals saunter en rockedf ? Persoonlijk zie ik hier geen meerwaarde in, omdat er geen mogelijkheid is om de persoon die de data origineel (op Github of elders) gepubliceerd heeft te contacteren.

Ik vind deze:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Organised_Editing/Activities/BTCMap

Allereerst lijkt het me logisch om ze uit te nodigen in deze thread.
Als ze individueel iets fout doen zou ik ze daarop aanspreken.
@Rockedf doet het volgens mij prima qua vermelden van #btcmap en verwijzen naar het GitHub issue + de directe source in source. Ik zie in btcmap-data#6083 ook dat die probeert te bevestigen dat de gegevens kloppen.
Ik zou @saunter en Lightning checkout (geen forum-account) aanmoedigen om in de toekomst de bron te vermelden in hun changesets.
We zouden ze eventueel kunnen vragen hun username toe te voegen aan de BTCMap activity wiki, maar dat is optioneel:

the accounts of participating persons that wish to be identified, with any details they wish to include

Persoonlijk zie ik geen reden om hun bewerkingen ongedaan te maken - en zeker niet met een geautomatiseerde edit.

PS. Mijn mening over crypto is hetzelfde als jullie. Het heeft veel problemen; groot energieverbruik, ongereguleerde speculatie, oplichting, witwassen van geld, … . Het is een systeem dat gebaseerd is op wantrouwen - iedereen moet alles controleren - en is daardoor zeer inefficient. Anderzijds vind ik wantrouwen in het huidige geldsysteem ook logisch - waarom ligt betalingsverkeer bij private partijen die te veel risico’s nemen waarvan de gevolgen op publiek geld worden verhaald? Ik hoop dat de digitale euro een goede publieke tegenhanger zal zijn van de girale euro, al ben ik bang dat door de bankenlobby dit niet zal gebeuren.

2 Likes

Greetings to all the participants of this forum and especially to those who take the trouble to let us know when something is wrong.

I am a volunteer at OSM and Btcmap and I have always tried to make sure that the information is as correct and accurate as possible.

I always try to cite the source of information for all nodes I add, edit or delete.

For those who don’t know, Bitcoin is not Crypto. At least we Btcmap mappers have this very clear. I don’t think any of us are going to add any tags without first investigating the source and veracity. And even less to add places that could be possible sources of scams.

In Btcmap we have a system of rules (just as Bitcoin has them and they are immutable, and I know that @saunter also complies with them as he is a teammate in btcmap) and when a proposal to add a place to the map arrives, no matter where it is from, we write to the person by whatever means necessary to verify the information they themselves provided to the template. Until that person responds and verifies that it is really true and meets the OSM criteria, we do not proceed to add them to the map.

We may make a mistake or two in the mapping process but I assure you that we are very human and very committed to the cause of OSM and Btcmap. We always try to make sure that the information is of the highest quality and truthfulness possible.

I hope that your doubts will be excluded and a consensus will be reached among all, I promise you that we will continue with our work to bring to the people quality in what refers to the maps.

Best regards.

Rockedf

Notes: If anyone wants to know and learn how btcmap works please feel free to join our Discord and we will be happy to provide you with all the information you need.

5 Likes