Tackar för mötet
Fråga vilken kommun är det som inte fick ut sitt data från naturkartan?
Jag träffade Emil på Naturkartan 2022 och då var anledningen att data inte delades att kommunerna inte gett ok
Tackar för mötet
Fråga vilken kommun är det som inte fick ut sitt data från naturkartan?
Jag träffade Emil på Naturkartan 2022 och då var anledningen att data inte delades att kommunerna inte gett ok
Vilken kommun var det i Blekinge vi prata om?
Jag såg att på FB uppmanade Naturkartan att söka bidrag LONA för att delta på Natirkartan
Försökte då ha en dialog med Naturvårdsverket att dom skulle sätta som krav att data blev CC-0 det gick så där
——-
Det udda med Naturkartan är då jag bjöd Emil deras grundare på lunch var argumentet att dom inte kunde släppa datat då kommunerna inte sagt att det skall vara CC-0
Tror vi måste visa hur galet detta system är med att bra data inte samlas på ett ställe
[quote=“Lucas_Liebler, post:51, topic:113856, full:true”]
Från våra sida på Region Blekinge försöker vi få tillgång till samtliga data för alla Blekinges leder.
Min kollega ska ha ett möte med kommunerna och naturkartan inom närtid i syfte att försöka få loss data för lederna. Kan uppdatera om hur det går på nästa möte
Det handlar väl lite om incitament. Naturkartan har såklart rätt att de inte får släppa data om det inte har rätt licens, men de har heller inget incitament (om de inte råkar vara öppna-data-nördar själva) att upplysa kommunerna om detta (snarare tvärtom, de vinner på att de är ensamma med datat).
Att prata med Naturkartan tror jag därför inte ger så mycket, det man snarare behöver göra är att få informationen till kommunerna att de behöver släppa sitt data med en bra licens. Men det är såklart jobbigare eftersom det är 289 fler aktörer än ett enskilt företag
(kan @Wulfmorn eller annan flytta inläggen om Naturkartan till egen tråd?)
Jag har redan gjort den resan med kommunerna och det blev inte bra. En teori är att dom som jobbar med öppna data om badplatser, utegym är “fel personer” man skall bli “kompis med GIS personer” plus att saker känns omogna med att mina frågor inte loggas och får ett ärendenummer
idag 1462 utegym och gissar massa länkröta då kommunerna brukar “flytta runt saker”
liknande försök 2021 men starta då med Havsmyndighetens badvattensdatabas - massa badplatser har koordinater helt fel men kommunerna korrigerar dom inte, Havsmyndigheten sa att det inte var deras ansvar utan dom skickar det dom får in till EEA utan att kvalitetssäkra - GITHUB / Issues / Wikidata projekt
Min gissning är att man måste hitta folk som jobbar med GIS hos kommunerna jag har sett snygga 3D lösningar men vet inte hur man startar den processen när man skickar fråga om Öppna data så kommer det till fel personer eller bara kastas bort är min känsla
DIGG har nu skrivit en vägledning om “Begäran om tillgängliggörande av data för vidareutnyttjande” som kan diskuteras på DIGGs forum