Nu eens omgekeerd: vervelende privĂ©bericht-reacties op notesâŠ
Als ik in media (bijv. nieuwsbrieven) verneem dat er ergens wijzigingen zijn of binnenkort aankomen, plaats ik vaak een note op OSM, met wat uitleg.
Een zoân note is deze, over een toekomstige fietsoversteek. Compleet met bron (punt 4) die meldt
Wie op het Brettenpad fietsend de Seineweg wil kruisen, moet nu een flinke omweg maken. Heel wat fietsers bedanken daarvoor en steken tegen de bedoeling in de drukke verkeersweg over, ondanks het hekje dat het anders wil (onder).

De plek waar fietsers zelf een oversteek van de Seineweg hebben uitgesleten
Nu komt de gemeente tegemoet aan de met fietsbandsporen in het gras uitgedrukte wensen en start binnenkort met de aanleg van een directe oversteek (onder). De aanleg daarvan start binnenkort, de eerste borden âwerkzaamhedenâ zijn al geplaatst.
(vetgedrukt door mij). Deze note is van 27 mei.
Op 23 december kreeg ik een privé-bericht van Dillen GJ, met daarin een nette mededeling dat Dillen op de gemeentewebsite gezocht heeft, maar nog geen concrete werkzaamheden gevonden heeft, ook niet op de Satellietdataportaal-foto van 4 oktober, en als laatste 2 zinnen:
Ik wil je note graag ondersteunen, maar kan het op dit moment door bovenstaand getoonde info van de 2 geraadpleegde infobronnen niet. Heb jij nog andere infobronnen die je kan plaatsen in je note zodat we zeker weten dat de werkzaamheden echt gaan plaatsvinden ?
Dat van dat âik wil je note ondersteunenâ vond ik al raar klinken, maar ok.
Ik heb echter geantwoord dat het handiger was om deze discussie op de note zelf te voeren i.p.v. in een privébericht.
Vervolgens krijg ik als reactie
IIVQ Ik wilde je juist alleen maar ten dienste zijn, verder niet. Project notes zijn alleen zinvol als ze breed gedragen worden door de verantwoordelijke gemeente, immers zij zijn de enige partij die opdracht geven om: 1. financieel project geld te reserveren 2. een projectplanning op te zetten ter aanpassingsproject.
Mooi dat een Fietsersbond een gratis wijzigingsadvies geeft echter als een (deel)gemeente er niet achter staat dan kan de infozin van de Fietsersbond: âop korte termijn aangepast gaat wordenâ (omdat de werkzaamhedenborden al geplaatst zouden zijn) nog jaren kunnen duren wat de geloofwaardigheid verder naar beneden haalt van de geplaatste note. Zie verder projectnote spelregels hier: Future notes spelregels Dat heeft geen discussie nodig, immers voorstel is tijdens een online meeting bestempeld als goed idee & aangenomen. Niets voor niets wordt daar naar een gemeente project webpagina verwezen met nog wat meer verdere eisen zodat het achteraf niet als een âdead-leadâ-projectnote bestempeld kan worden.
Ten eerste: de betreffende âspelregelsâ zijn alleen een voorstel dat ruim een jaar geleden is gedaan door Dillen en waar nooit iemand op gereageerd heeft (en die ik nooit gelezen heb), maar het voelt als een aanval.
Ik heb hier weer vrij neutraal afwijzend op gereageerd:
Het lijkt mij toch zinniger deze discussie in de note te voeren. Ik ga hier niet op reageren, ik weet verder ook niets.
Vervolgens krijg ik als reactie
De bewuste note is niet note waardig blijkt uit alles⊠Ik haal m zeker niet weg want kan deze note nu als voorbeeld laten zien hoe een project-note er NIET uit moet zien en wat de valkuilen kunnen zijn als je de projectnote instructie niet opvolgt. Uit alles blijkt dat de infrastructuur-wijziging een wens is van een Fietsersbond die kracht bij wilde zetten door aan te geven dat er binnenkort werkzaamheden zouden volgen⊠Maanden later blijkt t een wind-ei want aantoonbaar via satellietdataportaal geen veranderingen te zien⊠PRECIES de reden waarom ik een project-note instructie geschreven heb om vooraf wind-ei projecten er uit te kunnen filterenâŠ
Ik vind dit nogal neerbuigend naar iemand die het beste voor heeft voor het project. Ik ben mij niet bewust dat ik regels overtreden heb, en ik kan niet op de hoogte zijn van alle voorstellen. Of heb ik hier echt iets verkeerd gedaan?
Het valt mij op dat er vaker mensen zijn die in een privé-bericht op notes en/of edits reageren i.p.v. in de note of changeset zelf, en vaak (lang niet altijd, gelukkig) zit er dan een negatieve ondertoon in. Hebben anderen daar ook last van?
Het project wordt er door dit soort mededelingen niet leuker op.