Vervelende notes

@Dillen_GJ Ik begrijp je goede bedoelingen: dat er overal in NL raadsvergaderingen, plannen, rapporten, voor toekomstige bouwactiviteiten zijn. Die deel je, hopend dat mappers deze ook gaan doornemen, een/jouw werkproces volgend, ondanks inlog- barrières, en zoals je aangeeft op “moment suprême”, mooie term, in OSM gaan invoeren.

Ik zie ook dat er steeds “gekissebis” ontstaat, zoals hierboven. Ik weet niet procentueel hoeveel nuttige “edits” jouw voorstellen hebben opgeleverd. Ik zie mijzelf ook niet als ervaren mapper. Waar ik wel verstand van heb zijn Basisregistraties, zoals BAG, BGT, BRT en meer. Daarin zullen realisaties van plannen ooit in verschijnen. Sterker: ik zie dat OSM sterk achterloopt in onderhoud. Bijv 3Dshapes, lopen achter. Ik zie veel meer in terugmeldingen in Basisregs, de bron. Vooral BAG: als het zover is mappen we het wel. Met een gerichte “join” query over Basisregs en OSM kunnen we precies zien wat er gedaan moet worden. Ook metadata over objecten zoals hierboven een toren, kunnen dan m.i. beter via WikiData gekoppeld wanneer de informatie definitief is. URLs/Links in Nodes zijn m.i. broos.

We willen allemaal een up-to-date OSM voor NL hier. Ik denk dat dit effectiever is door naar “hier en nu” te kijken, vanuit Basisregistraties en meer.

Je kunt denk ik niet van, deze soms wat anarchistische community, sorry, dat is ook de kracht, verwachten dat mensen een een opgelegd werkproces gaan volgen. Ik zie dat de weerstand daartegen de community soms uitput, energie opslurpt. Die energie kunnen we beter aan “hier-en-nu mapping” besteden. Daar is veel ruimte voor innovatie. Zie bijv BGT voorbewerking. Dan kunnen grote stappen gemaakt. Denk dat de ad-hoc BAG import ook efficiënter kan.

Denk wel goed om plannen te verzamelen en bij te houden. Misschien kun je een persoonlijke database aanleggen, evt gedeeld, in combinatie met een Topic hier of Notes of een MapRoulette. Iedere keer als er dan werkelijk iets gerealiseerd wordt kun je een “ping” (Note) sturen: “mensen, dit is gerealiseerd!”. Zoiets zou m.i. kunnen werken i.p.v. “er gebeurt hier iets in de toekomst, kijk/lees zelf”. Wie weet samen met anderen. Dan mappen we uiteindelijk gezamelijk “hier-en-nu ground-level-truth”…

8 Likes

En dat kan met ID ? want helaas zit ik nog steeds door niet door mij te veranderen factoren geketend aan iPad & ID…

Die uitkijktoren is er al fysiek.
Het park er omheen is nog in ontwikkeling, zie de note die daar vlakbij staat…
Grote projecten kan ik niet uitvoeren omdat ik 24/7 nodig ben als mantelzorger voor mijn moeder van bijna 90, (in de niet-mantelzorg tijd kan ik de tijd op vullen om OSM te actualiseren niet kwa mapping want daar is ID te krakkemikkig voor in combo met een iPad).
Deze situatie veranderd alleen wanneer ze overlijd… dat kan vanaf 1 maand t/m 1,5 jaar duren… en is de reden waarom ik hier bij OSM terecht ben gekomen immers zodra het weer t toe laat gebruik ik OSM om haar de resterende tijd zoveel als mogelijk te laten genieten.
Ik heb 2 jaar aan project-notes geschaafd om het vruchtbare info te laten op leveren:

1. Vlotte check op non-info notes of complete onzin object creaties (vraag maar aan Eggie).
  2. Construction areas aan kunnen passen aan de as is ground truth via: eyes on ground, bouwcams, webpagina-nieuws info voorziening.
  3. Snelle actualisatie van camp-site/vakantiepark info.
  4. Beoogde samenwerking tussen mappers immers iemand die via aannemers-website info voor zijn project iets zoekt zal OOK info vinden bij die zelfde aannemer voor een ander project 150 km verderop… Bewuste info in juiste project-note zetten en zo help je elkaar…
    Graag licht ik nog meer 1 & ander nader toe maar NIET via dit medium maar mondeling ik snak naar de online meetings van vroeger waar je in no time echt info kunt uitwisselen, waarbij o.a OOK de non-verbale communicatie de meetings een niet scherp karakter geeft.

Nee, kan alleen met JOSM (BAG Plugin), hoewel een status-verandering van een Pand/Adres wel in ID zou moeten kunnen. Maar liever niet, omdat er mogelijk meer tags aangepast worden.

(Is al m.i. al 2+ jaar geleden dat we voor jou een PC hebben gefunded om JOSM te kunnen doen. Nog steeds niet geleverd? Dat is wel heel bizar. Ik zou daar allereerst alles op zetten. )

Off topic

M.b.t. laptop: eerst zou Refurbished deze leveren, ja i.d.d. die toko die failliet is, dan had nu al het geld foetsie zijn geweest…
Dan nu maar het vervolg verhaal:
Ja ik heb de laptop nog steeds niet inderdaad. De verkoper is familie van mij die echt betrouwbaar is maar omdat hij bij een aangenomen klus zijn scope te vaag heeft afgebakend nu heel veel verlies lijdt op die klus want hij heeft een vast bedrag gekregen voor afhandeling daarvan… En inmiddels ook imago-schade heeft opgelopen, niet fijn als ZZP-er…

Mijn geld terug vragen is problematisch omdat: 1. Hij een fijn persoon is die tevens gewaardeerd familielid is. 2. Hij dan mede door mijn handelen koppie onder dreigt te gaan terwijl ik hem juist wil steunen…

De laptop op eisen (immers hij is betaald) betekent de doodsteek voor hem omdat hij dan de klus niet kan afmaken wat een boete clausule inwerking laten gaan. Zo nu en dan lenen van de laptop is ook geen optie omdat daar software op staat wat niet in handen mag komen van derden ook weer bedongen in boete clausules.
Maar zoals eerder gezegd had het laptop verhaal veel erger af kunnen lopen als ik de laptop via de inmiddels failliete firma Refurbised had gekocht want dan was ik het geld kwijt geweest zonder ooit een laptop te krijgen…

Geduld blijkt op dit moment toch de ultieme oplosser…