@Dillen_GJ Ik begrijp je goede bedoelingen: dat er overal in NL raadsvergaderingen, plannen, rapporten, voor toekomstige bouwactiviteiten zijn. Die deel je, hopend dat mappers deze ook gaan doornemen, een/jouw werkproces volgend, ondanks inlog- barrières, en zoals je aangeeft op “moment suprême”, mooie term, in OSM gaan invoeren.
Ik zie ook dat er steeds “gekissebis” ontstaat, zoals hierboven. Ik weet niet procentueel hoeveel nuttige “edits” jouw voorstellen hebben opgeleverd. Ik zie mijzelf ook niet als ervaren mapper. Waar ik wel verstand van heb zijn Basisregistraties, zoals BAG, BGT, BRT en meer. Daarin zullen realisaties van plannen ooit in verschijnen. Sterker: ik zie dat OSM sterk achterloopt in onderhoud. Bijv 3Dshapes, lopen achter. Ik zie veel meer in terugmeldingen in Basisregs, de bron. Vooral BAG: als het zover is mappen we het wel. Met een gerichte “join” query over Basisregs en OSM kunnen we precies zien wat er gedaan moet worden. Ook metadata over objecten zoals hierboven een toren, kunnen dan m.i. beter via WikiData gekoppeld wanneer de informatie definitief is. URLs/Links in Nodes zijn m.i. broos.
We willen allemaal een up-to-date OSM voor NL hier. Ik denk dat dit effectiever is door naar “hier en nu” te kijken, vanuit Basisregistraties en meer.
Je kunt denk ik niet van, deze soms wat anarchistische community, sorry, dat is ook de kracht, verwachten dat mensen een een opgelegd werkproces gaan volgen. Ik zie dat de weerstand daartegen de community soms uitput, energie opslurpt. Die energie kunnen we beter aan “hier-en-nu mapping” besteden. Daar is veel ruimte voor innovatie. Zie bijv BGT voorbewerking. Dan kunnen grote stappen gemaakt. Denk dat de ad-hoc BAG import ook efficiënter kan.
Denk wel goed om plannen te verzamelen en bij te houden. Misschien kun je een persoonlijke database aanleggen, evt gedeeld, in combinatie met een Topic hier of Notes of een MapRoulette. Iedere keer als er dan werkelijk iets gerealiseerd wordt kun je een “ping” (Note) sturen: “mensen, dit is gerealiseerd!”. Zoiets zou m.i. kunnen werken i.p.v. “er gebeurt hier iets in de toekomst, kijk/lees zelf”. Wie weet samen met anderen. Dan mappen we uiteindelijk gezamelijk “hier-en-nu ground-level-truth”…