Ik vondt zojuist deze wandelroute die zo te zien niet meer bestaat. Aangezien mijn kennis van wandelroutes vrij minimaal is wil ik 'm niet zomaar verwijderen. Zou iemand er naar kunnen kijken en me laten weten hoe het opgelost kan worden?
Dat lijkt me inderdaad de belangrijkste vraag, heb je zelf gezien dat er geen markering meer is voor deze route?
Die site kan behoorlijk achterlopen als ik het zo zie. In de buurt van Nijmegen wordt al een tijdje gewerkt aan een nieuw keuzepuntennetwerk en het oude knooppuntennetwerk is daar al een poos weg qua bebording (alleen de informatieborden staat er nog her en der). Maar het staat op wandelknooppunt.app nog in de oude vorm op de kaart. Op zich niet gek gezien het nieuwe netwerk nog niet officieel af is, maar het netwerk dat op de kaart staat is in de praktijk niet meer te volgen āon the groundā.
De officiƫle bron hiervoor is de Routedatabank, die zijn inhoud officieel krijgt van de officiƫle locale of regionale beheerder van het netwerk. De data in de Routebank is ook te zien via de officiƫle landelijke wandelrouteplanner van Wandelnet.
Andere bronnen gebruiken in principe deze data. Het kan alleen wel eens een tijdje duren voordat alle gegevens doorkomen. De regionale of lokale beheerder moet ze opsturen, reken op iets van eens per kwartaal, alleen missen ze wel eens een opstuurmoment, dus van een half jaar vertraging moet je ook niet opkijken.
De locale/regionale eigen planner zou actueler kunnen zijn.
In dit geval geven alle bronnen aan dat deze knooppunten en die route bestaan. In dat geval kan je alleen maar ter plekke gaan kijken of de knooppuntpaaltjes met de aangegeven knooppuntnummers (59 en 56) er nog staan en of ze goed naar elkaar verwijzen.
Is dat niet zo, dan zu je ook de omliggende knooppunten moeten nakijken om precies te weten wat er gewijzigd is. Dan kan OSM helemaal actueel gemaakt worden. Als het netwerk in principe klopt, maar de route is tijdelijk onderbroken door werkzaamheden of overstroming of zo, dan laten we de route gewoon intact. Je kan er wel een note inzetten en het opgebroken wegdeel als tijdelijk niet beschikbaar aanmerken, maar dan moet je ook in de gaten blijven houden wanneer het weer opengaat,
Als de route permanent onderbroken is (een eigenaar heeft zijn toestemming ingetrokken en er een dik hek neergezet, of er is een spoorlijn doorheen gelegd of een afgesloten bedrijventerrein gebouwd) dan kan je het beste de afgesloten weg(en) uit de route halen, een note in de route zetten, maar wel laten bestaan zolang de paaltjes en pijltjes goed zijn. De netwerkbeheerder moet het dan in orde maken, ev kan je daar een melding bij āMeldpunt routesā tegenaan gooien. Maar daar zou ik mijn adem niet bij inhouden.
En als ik dan verder doorklik zie ik dat op dat punt geen aflsuitingen zijn, maar wel op allerlei plekken in Belgiƫ, die volgens mij toch echt niet bij de HOeksche Waard horen!
Als je wegen uit een route haalt, zet dan in de kop van de route fixme=incomplete Dan komt de route op een speciale plek in knooppuntnet.nl en wordt niet als reguliere fout gezien.
Als je wegen uit een route haalt, wordt de route in knooppuntnet.nl als onderbroken gemeld en dan kom ik in actie en zal dan vaak constateren, dat er een fixme=incomplete ingezet moet worden.
Voordeel is ook dat er dan een lijstje is van routes, waar nog eens naar gekeken moet worden.
Zo af en toe check ik het lijstje met incomplete en vaak kan er dan weer het een en ander worden opgelost.
Ondanks dat blijft mijn vraag legitiem: zou het met (tijdelijk) onderhoud te maken kunnen hebben, want ook zoān app zou achter kunnen lopen kwa actualisatie m.b.t. Nu niet begaanbare wandelpaden.
Het is al geopperd door iemand anders: alleen eyes on the ground kan definitief uitsluitsel geven hoe te handelen.
Tot die tijd: een note marker plaatsen en reactie afwachten zou mijn advies zijn.
Gekeken of deze database geactualiseerd is op een wegblokkade gecreĆ«erd door ProRail, (relatief dichtbij waar ik woon) waarbij ik regionaal beheerder in kennis gesteld heb en OSM voor bijgewerkt heb een hele tijd terugā¦
OSM.
Blijkbaar heeft beheerder niets gedaan met mijn melding toentertijdā¦
Ook zou je verwachten dat ProRail een actieve partij zou zijn als melder richting Route Databank immers zij zien toch ook doordat ze een onbewaakte overweg weghalen dat er route blokkades gaan ontstaan ?
Mogen wij als OSM ook een actieve melding maken richting Route Databank ?
Zo ja hoe gaat dat in zijn werk Peter ?
Voor fouten in fiets- en wandelroutes is er een landelijk meldpunt https://www.meldpuntroutes.nl Daar kun je fouten melden en die zetten de fouten dan door naar de beheerders.
Wat jouw specifieke blokkade betreft, de beheerder weet hiervan. In de routeplanner van Noord-Holland staat een melding bij de overweg.
De beheerder van het wandelnetwerk Noord-Holland houdt het allemaal goed in de gaten. Er staan de routeplanner van Noord-Holland op allerlei plekken meldingen.
Link naar de planner Routeplanner - Wandelnetwerk Noord-Holland
in OSM zijn de wandelroutes allemaal omgelegd
Dus hier is geen actie nodig.
Klopt heb hier actief een rol in gehad door landschap Noord Holland te verwittigen des ondanks staat het in de Route databank nog steeds verkeerd bedoel ik moet deze partij niet in kennis gesteld worden dan ?
Nee, de beheerders van de netwerken, voeden Routedatabank en wandelnet,nl. Dat heeft Peter ook aangegeven.
Maar nogmaals dit specifieke geval.
De beheerder van het wandelnetwerk Noord-Holland heeft ervoor gekozen de route 11-32 gewoon in de planner te laten staan met alleen een melding erop.
De melding is āDe spoorwegovergang bij KP 11 is definitief gesloten. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Volg voor nu de zwarte stippellijn op de foto om je route te vervolgen.ā Dat betekent dat er mogelijk nog een oplossing komt en men er daarom voor kiest om de route te laten liggen.
Dus die route staat nog gewoon in het wandelnetwerk Noord-Holland en komt dus gewoon weer naar wandelnet.nl en routedatabank.
Dan kun jij wel meldingen doen, maar die helpen niet.
De beheerders van wandelnet.nl en routedatabank volgen de beheerders van de netwerken.
Dit is gewoon een keuze van de beheerder.
Wij gaan in OSM daar weer een beetje anders mee om en passen 11-32 en ook de gekleurde routes aan aan de werkelijkheid.
Het enige wat alles tegenhoud is een digitaal cijferslot (wat toegang geeft tot een tunnel onder het spoor) en positieve onderhandelingsresultaten tussen beheerder en Drinkwater museum als onderdeel van drinkwater bedrijf Waternetā¦
ProRail stelt zich welwillend maar terughoudend op. Zij reageren, maar ondernemen zelf geen actie, wel verschijnen er algemene aankondigingen over dit soort dingen.