Verbinden ongelijk aantal rijbanen op kruispunt

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met het verbinden van een ongelijk aantal rijbanen op kruispunten. Daarmee bedoel ik dat het kruispunt dus niet een simpele +. # of A structuur heeft. Ik zal meteen maar een voorbeeld geven met verschillende opties:

A:

B:

C:

A heeft als voordeel dat alles op 1 punt uitkomt en dat elke way een rijbaan representeert. Echter, de hoeken voor rechtsaf zijn scherper dan ze zijn.

B komt het meest overeen met de werkelijkheid zou ik zeggen. Mocht de weg vanaf linksonder niet bestaan, zou ik de kruising zo taggen. Hier is het kruispunt nu echter verspreid over 3 nodes, wat mogelijk problemen geeft met ‘rechtdoor’ gaan.

C lost eigenlijk de problemen op van A en B, maar creëert virtueel 2 rijbanen waar er maar 1 is.

Ben benieuwd naar hoe jullie hiermee omgaan!

Zelf map ik het vrijwel altijd als A, maar ik vind C ook een mooie oplossing. Het stukje virtueel 2-baans kan ik mee leven.

B is wat ongelukkig. Als je bij B op de IJweg over het kruispunt rijdt, moet je een stukje over de andere weg rijden.
-Dit geeft dubbele navigatie aanwijzingen.
-Op de doorgaande weg moet voor dit korte stukje (mogelijk) de access rules worden aangepast. Bijvoorbeeld als deze weg bicycle=use_sidepath heeft en je met een fiets over het kruispunt wilt.

Hier is dat probleem wat groter (en een gruwel van en oplossing, maar dat terzijde).

In de situatie die je hebt geschetst zou ik kiezen voor optie A.

Zo eentje vond ik laatst ook, met welgeteld 4 routerelaties erop. Daar heb ik mijn handen niet aan gebrand en ik heb er een fixme tag op gezet.

Hier zou ik toch echt die schuine ways achterwege laten. Je moet fysiek echt eerst rechts en dan links.

1 Like

Dan zit je dus met de situatie dat je op de doorgaande weg, waar een bicycle=use_sidepath geldt, de access rules moet aanpassen. En in werkelijkheid kom je niet op die weg, maar steek je hem een beetje schuin over. Dat komt omdat wij alleen de assen van de wegen tekenen, zonder de breedte van de weg te laten zien.

Ik heb het maar laten staan, geen zin om met de mapper in discussie te gaan.

Ik zou er een highway=cycleway van maken. Fietsers rijden inderdaad niet met de hoofdweg ‘mee’ maar steken die daar schuin over. Die manier van mapping voorkomt dat je een kort stukje hoofdweg hebt met afwijkende access-tags.

Dit komt wel vaker voor bij zijweggetjes waar niet veel fietsverkeer op zit. Fietsers steken dan bij gebrek aan expliciete voorzieningen over via een route die niet belijnd is. In die zin zou je het zelfs als informal=yes kunnen beschouwen. Het is niet mooi, maar minder foutgevoelig dan een stukje over de hoofdbaan routeren. Dat laatste wringt wat omdat je als fietser helemaal niet de secondary of tertiary volgt, maar hem echt oversteekt.

3 Likes

Ik heb ook wel eens oplossing D gebruikt: De split weghalen, die was alleen maar om het eilandje heen, er waren geen fietsoversteken of zebra’s op die zijweg, en het krijteilandje was zelf niet eens ingetekend. Maar anders A of C, nooit B.

Mooie oplossing, bedankt. Meteen aangepast:

1 Like

Handig om te weten:

  • Met Relation:manoeuvre kun je de route-instructies aanpassen zonder aan de geometrie te zitten, bijvoorbeeld om een correcte rechtdoor-instructie te forceren. Dit wordt momenteel ondersteund door OSRM, zie ook de OSRM-documentatie.
  • Met junction=intersection kun je aangeven dat een way eigenlijk geen wegvak is maar het inwendige van een kruispunt (dus zonder rijbaanscheidingen). Routers zouden dit ook als hint kunnen gebruiken voor route-instructies.
3 Likes

Maar nu creëer je een fietspad waar geen fietspad is, om te voorkomen dat je wat tags aan hoeft te passen op de doorgaande weg? Dat leek me makkelijker in dit geval haha

1 Like

Er is de subtag footway=link en cycleway=link in omloop voor routing doeleinden

1 Like

Daarom staat er informal=yes bij

Ik dacht dat informal meer bedoeld was voor olifantenpaadjes, wel verifieerbaar/zichtbaar. Zo gebruik ik het.

Ik ben wel fan van de *way=link tagging, voor ways die om routeerredenen (connectiviteit) worden ingevoerd. Dus ook de plekken waar fietspaden langs een weg gewoon eindigen, waardoor er link-segmenten naar de wegas gemapt worden.

De verifieerbaarheid is wat lastiger, maar het kan wel: een tijdje blijven kijken dan zie je hoe mensen rijden op zo’n punt. Vgl ook de vaaroute van een veerpont, of waterway=fairway over een meer tussen bv de entree van een kanaal en een haven aan de overkant. Je kan dat meestal wel goed inschatten door je af te vragen hoe je zelf zou rijden.

En je kan ook overdrijven door op elk punt waar een voetganger de weg over zou kunnen steken, een footway=link sectie naar de overkant te mappen. Of op elk punt waar een fietser kan besluiten om op de weg te gaan rijden, bij een niet verplicht fietspad. Dat lijkt me ongewenst.

In de interne ringweg hier verderop zou ik dan op een stuk van 500m tientallen links kunnen tekenen… ga ik niet doen. Er zijn zebra’s en fietsoversteken genoeg, en dat mensen niet de moeite nemen om 20m daarheen te lopen/fietsen, daar ga ik niet voor mappen!

Wat is nou precies tegen oplossing B? Als op de hoofdweg geldt bicycle=no dan haal je die tag op dat korte stukje maar weg.
OK, niet mooi maar andere oplossingen zijn ook niet mooi.
Ik zie geen probleem eerlijk gezegd.

3 Likes

Vind dit best een aardige oplossing.

Eigenlijk zou de wegbeheerder hier gewoon een fietspad doorsteek moeten maken. Maar goed; dit kan ook vind het niet de mooiste oplossing en voor wie doen we dit dan? Voor de fietsrouter?

De verspringing geef ik placement=transition.
Verspringing, van midden op rijbaan naar midden rijstrook/aansluiting. De ligging van de wayline t.o.v. topografisch.

Bij Geim’s voorbeeld, daar pas ik de waytags aan.
Zo ook bij de vele niet recht tegenover elkaar liggende inritten.

Als het expliciet bebord is dan kan ik daarin meegaan (je ziet ze bij de ringweg opritten). Als niet, dan doe ik foot/bicycle=use_sidepath bij aanwezigheid van het blauw ronde bord.

(We hebben hier fietspaden met blauwe verplicht borden gedeeld met voetganger en tegelijk een maxspeed 10 bord vw de vele driveway uitritten. Hoe de klassieke fiets zich daaraan kan houden weet ik niet maar elke sport/E-fietser die 25-30 km trapt zit gewoon op de rijbaan en de hermandad heeft er absoluut geen moeite mee)

1 Like

Ik zie dat Geim zijn kruising al heeft veranderd naar fietspad. Tja dat werkt toch ook prima.
Al is een cycleway met maxspeed=80 waarschijnlijk voor professionals?
Cycleway 80

1 Like

footway=link is een aansluiting tot alleen op midden rijbaan, wanneer je de hele rijbaan over steekt dan is het footway=crossing, en is alleen voor dat deel, wat op de aansluitende/overstekende rijbaan ligt.

Dus vanaf de kerb tot midden rijbaan. In veel gevallen.

Zo is dat besproken op talk, waar ik toendertijd aan mee heb bijgedragen.

De insteek was om juist om dit deel te benoemen, we hadden footway=crossing, nu een tagvalue voor halve rijbaan aansluiting.

1 Like

Lol, vergeten te verwijderen. Alsnog gedaan. Bedankt.