Verbinden ongelijk aantal rijbanen op kruispunt

En dan staat daar een auto te wachten en moet je er omheen rijden.

Ik zou deze constructie verwijderen.

Mail naar de gemeente met aangeven gevaarlijke situatie.
Oplossing: fietsaansluiting Reeweg.

afbeelding

2 Likes

Ja, dat is de beste oplossing, het mooiste als er dan gelijk een 2-fase oversteek van wordt gemaakt
Hier is er nog zo één, OpenStreetMap alleen daar moet je 2 oversteken aanleggen,

Met one-click preset bezig, bij sidepath, de mogelijkheid geven om die kleine stukjes dan voor die vervoersvormen op *=yes te zetten en vroeg met af of ik daar een note=* bij moest zetten, “Wegens schuine oversteek” of dat ook in het Engels moet.
Zelfs of ik note:use_sidepath=* moet gebruiken.

Hier is iemand ijverig alle service inritten aan het intekenen. Dan ligt er een fietspad. Dus op de rijbaan sidepath gebruik (lichtblauw symbolen).
Nu zijn vele inritten, zuidzijde, niet bereikbaar.

Hier ga ik toch echt niet de zaken verbeteren met bovenstaand voorgestelde way intekening van fietspaden.
Topografisch niet correct, route technisch mag het meer schematisch, dan keuze om de sidepath op delen van de weg op *=yes te zetten. De veiligste en kortste oversteek.

Vandaar dat ook eerder over inritten schreef.
De hierboven geschetse problematiek, zie je veel meer bij inritten.

Weer een variant. Hoe langer je er naar kijkt van alle richtingen.
Hoe complexer het wordt.

Ik zou die unclassified way weghalen. En de sidepath aanpassen, service way recht aansluitend intekenen.

En dan fietsen mensen zo, daar gaan we toch geen fietspad intekenen.

1 Like

Ook het hierboven getoonde voorbeeld.
Daar zou ik het fietspad ook weglaten. En sidepath tags aanpassen.

Vanuit het zuiden zal men wel zo rijden.


Ook intekenen. Ik vindt het raar.

Wat bedoel je daarmee?
Bij deze situatie.

?


donker blauw, osm intekening, fietspad placement=transition

2-fase oversteek is een oversteek in 2 stappen, dus met middengeleider en de autoweg gesplitst in 2 eenrichting wegen. Dus wat op OSM’s with island
Voorbeelden:

Het gaat langzaam de goede kant op. Als we er met OSM niet uitkomen dan sommeren we de gemeente de verkeerssituatie te veranderen!

1 Like

…soms heb ik bijna het idee dat we aan het mappen zijn voor de zelf-rijdende fietsen :wink:

2 Likes

Duidelijk, verkeerd ingeschat door mij bij deze situatie.

Ik heb de gemeente gevraagd de bestaande situatie aan te passen zoals hij nu gemapt is, scheelt weer werk aan onze kant.

3 Likes

Precies. De werkelijkheid moet zich wel aan OSM houden, sammenouwebbe!

1 Like

Ik zou daar ook niet voor elke service-way een fietsaansluiting maken. Dit kun je trouwens ook niet lekker taggen als je de weg opknipt in stukjes waar je wel mag fietsen. Hoe dat hier dan wel moet zou ik zo ook niet weten.

Misschien, maar we hoeven niet elke mogelijke routering door te voeren. Het gaat er hier vooral om de route relatief dicht bij de werkelijkheid te houden (dus: „je steekt hier een grote weg over” in plaats van „rijdt hier een stukje over de grote weg”).

De wegendata blijft op deze manier, zonder het anders taggen van een kort stukje van de hoofdweg, ook correct. Als je alle wegen in een gebied waar fietsers niet op de rijbaan mogen komen opvraagt krijg je met deze manier van mappen geen gat in het netwerk. Dat klopt ook met de verkeerssituatie: je steekt de weg daar onder een hoek van zo’n 70° over als fietser, je volgt hem niet.

Op plaatsen waar je wel degelijk de weg een stukje moet volgen ligt dat anders.

Goed punt. cyclway=link is hier ook niet verkeerd. Het gaat ten slotte om routeringspaden.

Dit soort fictieve hulpstukken horen niet op de kaart. Dat je een stukje over de hoofdweg moet is prima, zet er dan andere access tags op

3 Likes

Je fietst alleen niet over de hoofdweg, je steekt hem over. Fictieve hulproutes komen trouwens al heel veel voor. Pleinen, shared spaces, onbelijnde kruisingen; je ontkomt er niet aan. Het valt hier op omdat de rest van de routes allemaal keurig de belijnde weg volgen.

1 Like

Ik merk het al - veel voorkeuren en oplossingen, maar geen consensus. Wat de een prima vindt, vindt een ander foeilelijk. Geval voor geval naar beste weten oplossen dus! Hoe schuin is het, is het alleen voor fietsers of ook motorverkeer, staat er een doorgetrokken streep, staan er geleidestrepen, is het eenbaans of tweebaans, zijn het rechte hoeken of scheef/afgerond, staan er borden bv fietsoversteek/een stuk weg zonder fietsverbod, etc.

Wegaanleggers zouden voor de fietsers gewoon een stukje fietspad moeten maken, even los van de weg rechtsaf dan linksaf recht oversteken. Willekeurig schuin een weg oversteken is niet echt aan te raden.

2 Likes

In dit geval zou ik mij houden aan wat er op de weg is dat teken we op de kaart.
Een virtueel schuin fietspad omdat fietsers nu eenmaal niet eerst rechtsaf en dan linksaf haaks over steken is wat mij betreft niet wenselijk.

Wat wél wenselijk is, is om aan de wegbeheerder aan te geven dat het vanwege de fietsveiligheid eigenlijk beter zou zijn om een fietsdoorsteek te maken. Dan wel of niet met een eiland; dat mag de desbetreffende verkeerskundige bepalen.

Dat het daarmee dan ook direct beter op een kaart smoelt is mooi meegenomen :wink:

3 Likes

Zonder aan het standpunt iets af te doen, denk ik dat het in dit geval niet helemaal virtueel is: fietsers nemen die route als oversteek, zonder de weg een stuk te volgen. De tweemaal “haakse” oplossing is hier virtueler dan de schuine.

Dat je voor de fietsers dan een stukje van de hoofdweg moet omtaggen, zodanig dat het niet meer juist is als de weg zelf op de kruising niet verandert, vind ik een groter bezwaar, dat is eigenlijk fout.

1 Like

er zijn geen gescheiden rijbanen. Er wordt hier virtueel een gescheiden rijbaan gemapt, wat onwenselijk is.

1 Like

We kijken ook naar netjes en veilig fiets- rijgedrag/loopgedrag.
En dat is voor mij niet een bocht afsnijden en tegengesteld massaal over haaientanden rijden en niet rekening houden met strepen op de weg en mogelijk tegemoet komend verkeer. En dan zeker niet zo intekenen.

Hier geef ik aan, dat je de weg gebruikt.
afbeelding
Belijning.
afbeelding

We kiezen er ook voor om zoveel mogelijk midden op de rijbaan in te tekenen.

Dan vraag ik mij af als ik tijdens mijn verkeersexamen zo zou rijden, had ik dan mijn papiertje wel gehaald.
Waarom zou er verschil zijn tussen, wat een fietser en een auto mag?

1 Like