Jag har bearbetat våtmarker från Lantmäteriets öppna data och skapat specifika filer för OSM och lagt ut på egen sida. Testa gärna, men ladda inte upp till OSM, dels för licensen men också för att vi behöver diskutera taggningen https://torsson.se/osm/wetland/
Angående taggningen så var den uppe i en annan diskussion. Jag har här valt att tagga “sankmark, fast” som “wetland=bog” och “sankmark, våt” som “wetland=marsh”. Jag kollade på att klippa i geometrierna från “sankmark” efter geometrierna i “marktäcke”, men är rädd att det kommer bli väldigt många små geometrier som jag inte tror kommer bli bra. Exempel: Min Karta
Jag har ju kikat på detta också, främst för norra Sverige där marktäcket är bristfälligt. Använde mig också av wetland=bog för sankmark,fast. Jag tyckte dock det var enklare att slå ihop vektorlagren mark och sankmark i QGIS. Då får du multipolygoner och reducerat antal nodes. Eller borde sankmarken ligga överlappande annat landuse? Håller med om att det blir pilligt med geometrierna annars.
Jag har använt mig av LMs polygoner för vårmarken från “gamla” Topografi 50 (CC0).Den har ju inte samma noggrannhet vad gäller geometrier, men just våtmark är ju inte helt exakt företeelse i sig. Sen får man justera ibland för att det ska passa ihop med annat, tex sjöar.
Jag har dock bara vågat tagga som “natural=wetland” eftersom det är svårt att avgöra var vattnet till våtmarken huvudsakligen kommer från. Skog är ju oftast “landuse=forest” så då kan man kombinera dessa när det är skog på våtmarken.
I de fall skogen är “natural=wood” är det ju svårare.
Topo10 inneholder mange ulike natural=* og landuse=* kategorier. De fleste av dem henger sammen, dvs. har felles grense mot hverandre. F.eks. følger våtmark og sjø samme grense der de ligger inntil hverandre. Burde ikke da den felles grensen være én way i to multipolygoner, i stedet for at et stort antall noder ligger oppå hverandre?
Det er bare våtmark og skog som ikke har felles grense, tror jeg, så der kan det ikke være felles way. Våtmark og skog overlapper fritt, mens de andre kategoriene ikke ser ut til å gjøre det.
Vi kanske får ha två olika strategier här? I redan kartlagda områden kopiera in från våtmarks-skiktet för att förbättra och där det är “tomt” använda ett kombinerat skikt med marktäcke.
Jag håller med. Ren import funkar ju bara där det inte finns någon data. Där det redan finns data hamnar man alltid i hand-påläggning som tar en hel del tid.
Sen tror jag att på de platser där det finns kvar data från den gamla Corine-06 importen eller den något misslyckade importen av Nationella Marktäckedata så kanske man ska helt ersätta den gamla datan. Men det är inte alltid lätt att se var gränsen går för sådana områden.