Wanneer is dat veranderd? Ik weet niet beter dan “verkeer op de rotonde heeft altijd voorrang”. Vandaar dat op 20.000 rotondes 80.0000 overbodige borden staan… Maar op rotonde zelf staan geen borden dat je daar voorrang hebt op verkeer van rechts toch? Inderdaad, nergens borden, ook niet bij uit de wijk komende wegen. Dan hebben ze ook vast ergens besloten dat het genoeg (en wettelijk geldend) is als bestuurders zien dat er haaietanden op de zijweg staan. Anders zou elke auto hier op de lokale rondweg (geen enkel voorrangsbord op te bekennen) om de 100 m moeten stoppen voor zijwegen van rechts.
Overigens schrok ik van de uitvoering van al die kruisingen. Geen standaard te bekennen, allemaal verschillend, van de > 10 waar ik net langsgegaan ben waren er hooguit 2 waar ik met zekerheid van zou zeggen: uitritconstructie. Ook tegengekomen: aan de ene kant een (vermoedelijke) uitritconstructie en daartegenover een (waarschijnlijk) niet-uitritconstructie. Je reinste wildwest! Elke kruising is apart verzonnen door telkens een ander, en dan tijdens de uitvoering aangepast aan de beschikbare materialen. Waarschijnlijk volgens het principe: zorg voor zoveel mogelijk onzekerheid, dan rekent niemand op voorrang en kijken ze beter uit.
Ik dacht dat ik hier in een straal van een kilometer zeker 30 duidelijk uitritconstructies zou kunnen taggen (als we het eens waren hoe). Daar ben ik volledig van genezen. Er zijn er misschien 2 waar ik 100% zeker van ben, en die ene heeft ook nog haaietanden op een verwarrende plek staan dus die valt ook nog af.
Welke plek dan? Nou, komend uit de klinkerbestrate zijweg rij je langs een geefvoorrangsbord, wel over een stopstreep, dan over de doorlopende stoep (maar er staan wel strepen aan de zijkant, waar de voetgangers dus overheen stappen), dan staan er haaietanden en dan het fietspad. Daarna volgt een reep klinkers en dan een afritband. Dus een bestuurder denkt dat-ie pas bij het fietspad voorrang moet geven.
Nou weet zowizo bijna niemand zeker of de voetgangers bij een voorrangskruising wel of niet voorrang hebben, dus stopt iedereen voor de zekerheid ook voor elke voetganger. Maar daar moet je niet op gaan rekenen, als voetganger. In een grote stad word je dan meteen van de sokken gereden.
Maar. Als je in principe zichtbare voorrangselementen tagt, dan is er reden om een tag te hebben voor een zichtbare voorrangsbepalende uitritconstructie. Of je het ook doet hangt dan af van het verwachte nut, maar dat kan je op voorhand niet goed inschatten, zoals met elke tag moet dat blijken.
Dus mijn vraag, al een paar maal gesteld maar nog niet beantwoord: worden zichtbare voorrangsregelende elementen (bebording, lichten, constructies, belijning) in principe getagd? Ik heb wel eea voorbij zien komen over taggen van verkeersborden.