Uitbreiding VAM-berg Drenthe

Omdat ik zelf graag routes plan met Komoot en naar de VAM-berg wil gaan, zit ik te kijken hoe ik de nieuwe weg die gemaakt wordt (https://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/cultuur-sport-vrije/vrijetijdseconomie/vam-berg/@144698/werkzaamheden-nieuwe-fietsparcours-dak/
) via OSM erbij kan krijgen. Als ik nu kijk op de kaart lijkt het nieuwe stuk er nog niet bij te zitten. Maar goed, het nieuwe gedeelte gaat ook pas in 2024 open:

“Na het EK wordt de klim afgesloten, zodat de werkzaamheden afgerond kunnen worden. In de loop van het fietsseizoen 2024 wordt de vernieuwde VAM-berg officieel geopend.”

https://www.satellietdataportaal.nl/?base=brtachtergrondkaart&res=0.5&datemin=19-09-2021&loc=52.78614%2C6.524083%2C17z&overlay=mos-0

Dit zijn de meest recente satellietbeelden. Zou je kunnen laten zien waar precies de weg hoort te zitten? Het is allemaal nogal chaotisch daar, dus ik weet niet precies waar ik moet kijken.

Ik zie wel al dat daar wel landuse=landfill tag op kan. Of mischien landuse=construction als ze nu bezig zijn dit in een recreatiegebied te veranderen.

Dank voor je reactie. Ik heb al zitten zoeken naar een tekening van hoe het zou moeten worden. Kan het nog niet vinden.
wel onderstaande inderdaad de satelietbeelden vs huidig:

Ik denk dat ik de situatie al snap. Ze zijn nu bezig met het nieuwe gedeelte af te dekken. Het lijkt me dat daar de nieuwe paden overheen gaan lopen.

Ik zal vanavond wel even kijken wat ik al kan aanpassen en een note achterlaten voor in de toekomst als het duidelijker is waar de paden komen.

ik lees dat ook de huidige paden aangepast gaan worden:

De aanleg van het nieuwe parcours wordt gecombineerd met werkzaamheden aan het huidige fietsparcours op de VAM-berg. Op het huidige fietsparcours worden een aantal bochten aangepast voor het Europees Kampioenschap

1 Like

De beelden zijn helaas gewoon nog niet recent genoeg. Heb alleen landuse=construction kunnen toevoegen en een note naar deze discussie. Als er nieuwe satelliet beelden beschikbaar zijn zal ik nog eens kijken wat ik kan toevoegen.

Probeer hier een beeld te krijgen voor de PR… European Championship on the just expanded VAM landhill location in Drenthe. /OT

in een artikel over dit ‘Dak van Drenthe’ staat ook dit:

Nieuwe parcours exclusief te fietsen op 17 september

het lijkt me dat het dan dus klaar moet zijn en de kaarten ook correct aangepast kunnen worden dan.

1 Like

Hier een link

1 Like

inmiddels is de fietstocht van 17 september geweest en is er dus massaal overheen gefietst.
ik heb een gpx van iemand die er gefietst heeft en een afbeelding van wat dan het nieuwe gedeelte is.
afbeelding_2023-09-19_120739042

gpx:

link blijft 30 dagen actief.

Je kunt de GPX uploaden naar OSM: Public GPS Traces | OpenStreetMap

Misschien staat er al iets van dat nieuwe spoor op de Strava heatmap. Die enkele GPX trace zegt me niet zoveel.

Het was een door jumbo georganiseerde toertocht over het nieuwe deel. Reken maar dat het ook op de strava heatmap staat.

https://www.jumboopdepedalen.nl/start

Voor echt intekenen van het gehele gebied zal de informatie nog wat preciezer moeten zijn, ook zichtbaar in de nieuwe layout via nieuwere PDOK/BGT en satelliet/luchtfoto, en op de weg te kontroleren als het af en vrij toegankelijk is.

1 Like

Dat snap ik. Vrij toegankelijk wordt het pas in het voorjaar van '24.

Is er niet af en toe een veldritje en een wieler-wk-tje daar?

Intussen is het nieuwe wegdek naar de verhoogde top al te zien op de laatste luchtfoto’s. Komt ook goed overeen met de gpx track, dus heb dat stukje als highway=construction ingetekend: Way: 1209483364 | OpenStreetMap
Ook handig voor de wielrenners die er komend weekend gaan koersen, dan rijden ze niet verkeerd :joy:

1 Like

Dat was dan ijdele hoop :grinning:

‘Een zeer chaotische start. De renners halen de jurywagen in, waardoor de wedstrijdleiding niet kan vlaggen. Ondertussen lijkt het peloton van de geplande route te zijn afgeweken. Een aantal straten in Meppel wordt niet aangedaan’

Op de EK wielrennen 2023 site is een kaartje te vinden:

Screenshot_20230924_113631

Dat lijkt inderdaad over het nieuwe deel te gaan.