Uitbreiding VAM-berg Drenthe

Dat is al lange tijd bekend. Sterker nog, het nieuwe gedeelte is speciaal voor het ek op tijd gemaakt.

1 Like

In dat geval zou het van construction af kunnen?

Ik kan er niets eens kijken. Ik heb geen strava premium.

Is niet nodig. Eerst gewoon inloggen bij Strava en dan naar Strava Global Heatmap

Is al gebeurd: Way History: 1209483364 | OpenStreetMap
Ligt precies op het Stava Heatmap spoor.

Het enige kleine probleempje met de Strava-link voor gebruik in ID en JOSM is dat deze na ongeveer 10 dagen verloopt, dus je moet een nieuwe link maken. Bookmark de pagina en in een paar klikken kun je een nieuwe genereren. Gebruik naar behoefte.

Heb ik een Chrome plugin voor: JOSM Strava Heatmap - Chrome Web Store

Tijdens de verkenning van het nieuwe “Dak van Drenthe” viel me dit schaap op:

https://www.mapillary.com/app/?pKey=3988850188010859&lat=52.788083333333&lng=6.5257553644171&z=17&focus=photo&x=0.2119292486729718&y=0.5358499836492255&zoom=0

Nog beter te zien op de meest recente luchtfoto. Ik heb het provisorisch ingetekend, iemand met betere mapping/teken skills mag 't aanpassen :slightly_smiling_face:
schaap

2 Likes

Hier nog wat meer info over het schaap.

Op basis van de door jou gemaakte foto’s: klopt het wel dat het 1-richtingsverkeer is? Op basis van die foto’s lijkt het alsof je naar beneden rijdt, de berg af, of zie ik dat verkeerd?

in de kaarten staat het nu als 1-richtingsverkeer ingetekend maar dat is onterecht?

Het staat goed ingetekend hoor. Komende vanaf de nieuwe top daal je een stuk af tot een t-splitsing.
Hier kan je rechtsaf verder naar beneden of linksaf omhoog naar de Brink waar de oude top ligt met het bord Col du VAM. Dit stukje is tweerichtingsverkeer zoals te zien is op de foto.

Je zou dat schaap als kunstwerk kunnen taggen lees ik uit het berichtje.

Ja, heb ik net gedaan. En de ondergrond zijn schelpen, geen zand. Verder het schaap wat gedetailleerder ingetekend ahv de luchtfoto. Vooralsnog een losse node als kunstwerk, omdat de mp veel te groot is en eerst moet worden opgesplitst.
Nog een toepasselijke gevonden: man_made=geoglyph

Edit: kunstwerk nu afgesplitst van de grote grasvlakte

Waarom staan alle wegen over de berg als highway=service aangeduid? Bij alle ingangen staat een bord G13.
Desnoods noem je het een unclassified of track; grade1. Service dekt voor mij de lading niet; ik stel me hierbij een toeleidingsweg naar een bestemming voor.

De toegangswegen kan je taggen als G13 fietspad en het parcours als highway=service, dat hoeft niet altijd een toegangsweg te zijn. Het Col du VAM parcours wordt geregeld afgesloten voor wielerwedstrijden, zou ik niet taggen als een regulier fietspad.

Service ways are usually not part of the public street network and may sometimes be inaccessible to the general public, which can be specified explicitly by adding [access]

(Key:access - OpenStreetMap Wiki)=*.
Tag:highway=service - OpenStreetMap Wiki

1 Like

Is het buiten de evenementen gewoon toegankelijk voor fietsers? En gelden de G13 borden ook voor die paden?

Aangezien er geen andere toegangswegen zijn dan de G13 fietspaden denk ik van wel.

De wiki van geoglyph lijkt erop te wijzen dat het de bedoeling is het geheel als geoglyph te taggen, als outline van de hele figuur of als node in het midden. Dat vind ik ook logischer dan alle afzonderlijke vlakjes.

Ja beter zo, ik heb nu alle tags op de relatie gezet

Als het allemaal G13’s zijn, en ze zijn (buiten de evenementen) open, dan lijkt mij highway=cycleway juist.