TomTom plannen voor de komende tijd

En nog wat info

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/12/15/2574335/0/en/TomTom-co-founds-Overture-Maps-Foundation-to-build-Open-Map-Data.html

Meer info: Linux Foundation Announces Overture Maps Foundation to Build Interoperable Open Map Data

Zoals ik het lees hebben Amazon, Meta, Microsoft en TomTom aangekondigd om samen aan een nieuw gedeeld kaartenplatform te werken, genaamd Overture: https://overturemaps.org/. Lees vooral de FAQ pagina van deze website door, daar staat namelijk voor het eerst sinds het begin van TomTom’s geheimzinnige plannen een beetje echte informatie, waaronder de volgende zin: Overture data will be available for use by the OpenStreetMap community under compatible open data licenses.

Ik ben wel benieuwd om komend jaar alle data te kunnen zien waar TomTom zo druk mee bezig is geweest. Ze lopen er altijd zo mee te pronken, maar ze zijn altijd van OSM afhankelijk gebleven, dus het gaat interessant worden om de gegevens te vergelijken.

P.s. Ik denk dat ik het grootste verschil heb gevonden tussen Overture en OSM: om inspraak te krijgen bij Overture moet je jaarlijks $300.000 neerleggen, of 10 keer zoveel als je een bestuursfunctie wilt vervullen: Become a Member – Overture Maps Foundation.
Bij OSM moet je voor die privileges OSMF-lid worden, en sinds kort wordt daarbij ook gevraagd om een minimum van 15 dagen in het jaar waarop je kaartgegevens bijdraagt: Board/Minutes/2022-10 - OpenStreetMap Foundation

1 Like

Overturemaps lidmaatschap lijkt me meer voor bedrijven. Ik neem aan dat de OSMF niet bedrijven ook verplicht om > 15 dagen te mappen. Het OSMF lidmaatschap is echt voor individuele personen.

OVerigens ben ik wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Tis allemaal nog erg vaag. Wordt dit het nieuwe Mapbox (die ook data beschikbaar stellen waar mensen hun eigen basemaps mee kunnen maken)? Het grote voordeel van OSM is locale kennis. Je kunt nog zoveel geld er in stoppen maar overturemaps zal nooit die locale funetuning krijgen die OSM kan bieden. Dat gezegd, zijn er ook genoeg (ontwikkelde) gebieden op osm die erg slecht gemapt zijn. Daar kan een bedrijf als overturemaps wel voordeel bieden door ook in die gebieden juist data beschikbaar te stellen.

Ik lees dat ze een eenduidig gemeenschappelijk datamodel gaan ontwikkelen, waar de afnemers, tools en bijdragers het mee moeten doen. Dan hebben ze dus niet de chaos aan vrije tags en tagging-schema’s waar OSM toch echt wel mee worstelt en wat de kwaliteit, bruikbaarheid en betrouwbaarheid doorlopend onder druk zet.

De grote jongens hebben ook geen problemen met servers en opslag.

Ik denk dat dit voor bedrijven en grotere verenigingen OSM gaat verdrijven. Als het slaagt natuurlijk. Ik lees niet dat ze ook streetview gaan inbouwen en leveren, maar aangezien Apple dat nu in zijn kaartendienst heeft ingebouwd vermoed ik van wel.

Je hebt ook onderstaande quote van hun FAQ. Daaruit lijkt het alsof op de goede plekken ze OSM data gaan gebruiken en dat zelf aanvullen op plekken waar de dekking van OSM laag is.

What is the relationship between Overture and OpenStreetMap?

Overture is a data-centric map project, not a community of individual map editors. Therefore, Overture is intended to be complementary to OSM. We combine OSM with other sources to produce new open map data sets. Overture data will be available for use by the OpenStreetMap community under compatible open data licenses. Overture members are encouraged to contribute to OSM directly.

Een uitgebreidere discussie hier: Overturemaps.org - big-businesses OSMF alternative

1 Like

OSM is ook vooral een datagericht projekt. De mapping community is vrijwel geheel gericht op de data: het verzamelen, invoeren, verbeteren, controleren en gebruiken van data.

1 Like

Wij vinden onszelf inderdaad data-gericht. Volgens mij proberen de bedrijven met Overture duidelijk te maken dat zij dat ook zo willen, maar dan zonder de obstakels van een gemeenschap zoals wij die hebben, die voor zulke grote bedrijven te communistisch is. (Daarmee bedoel ik de oude idealen van het communisme, niet Sovjet-Rusland.)

De OSMF heeft ook vaak genoeg duidelijk gemaakt dat we niet willen dat deze bedrijven teveel invloed op OSM uitoefenen, en nu hebben ze een eigen project waar ze zelf de scepter over kunnen zwaaien. Eigenlijk moeten we ze daarmee feliciteren, en we kunnen opgelucht ademhalen dat er nu hoogstwaarschijnlijk geen vijandige overname van de OSMF meer gaat komen.

Als ik een paar grrote bedrijven was, zou ik ook de opbrengsten van het inschakelen van het publiek willen, maar niet de nadelen van het communitygedoe en de duizend inconsistenties in de data. En dit is hoe ze het willen doen: OSM mappers werken (mede) voor Overture, gratis en voor niks, en in ruil mogen ze ook data eruithalen. Mocht dit werken, dan krijg je een beweging waar mappers naar de datadefinitie van Overture gaan toewerken. Dat is namelijk win-win.

3 Likes

En ja hoor, weer een interview met TomTom en hun kaarten platform ;).

Leesvoer!

1 Like

Ze willen het OSM-ecosysteem gebruiken om hun kaart bij te houden, zodat ze zelf de straat niet ophoeven. Dat kost veel minder en daardoor kunnen ze meer investeren in de dienstverlening aan bedrijven, op basis van de kaart. Zelf de OSM-kaart verbeteren gaan ze niet doen.

Ze weten het mooi te verpakken, maar het komt erop neer dat OSM goedkope werkkracht zou leveren voor de grote commerciële kaartenmakers. Ik mag toch hopen dat de OSM gemeenschap en stichting hier niet in meegaan.

Het hele punt van OSM is dat iedereen vrijwillig bij kan dragen en er ook gratis gebruik van kan maken. Ik zou niet weten waarom TomTom dit van jou niet zou mogen. TomTom steunt OSM ook substantieel en betrekt zich in tegenstelling tot andere grote gebruikers bij de gemeenschap.

1 Like

Mis ik wat?
“Je hebt bijvoorbeeld ‘super editors’, dat zijn mensen die meer aanzien genieten in de community. Die controleren de edits van anderen.”

@Peter_Elderson Garmin gebruikt al geruime tijd OSM data. Zolang TomTom, Garmin of wie dan ook niet een dikke vinger in de pap krijgt bij OSM, waardoor b.v. de rechten commercieel gaan worden heb ik er niet zoveel moeite mee. Waarom anders maak ik zoveel map-uren? Toch omdat ik hoop dat iemand er wat mee doet?

Ik kan je nu al vertellen dat alle activiteit binnen OSM direct verdampt als ooit een bedrijf het voor elkaar krijgt om de OSMF over te nemen en de licentie te veranderen. Dan hebben ze binnen no time een verouderde kaart die niks meer waard is.
Dit vind ik ook een heel onrealistisch scenario waar we alleen aandacht in hoeven te steken bij de verkiezingen voor het OSMF-bestuur.

Dat terzijde ben ik blij dat in dit interview TomTom eindelijk wat openheid van zaken biedt en vertelt wat ze nou eigenlijk met OSM van plan zijn. Inhoudelijk klinkt het grotendeels goed. Daarbij heb ik wel twee kanttekeningen:

  1. TomTom wil POI’s van Meta en Microsoft in Overture stoppen. Ik hoop dat die gegevens ook beschikbaar worden voor ons, zodat wij daarmee een hoop POI’s aan OSM toevoegen met onze eigen kwaliteitscontroles.

  2. Willem Strijbosch zegt: “Natuurlijk willen we van de daken schreeuwen dat het onze software is, maar als dat zo niet uitkomt, dan vinden we het ook prima om te weten dat we ergens inzitten en dat de bestuurder een fijn systeem heeft dat doet wat de bestuurder ervan verwacht” en “Als gebruiker ga je niet direct doorhebben dat je met Maps Platform werkt, of überhaupt een TomTom-platform.” Dit lijkt in strijd te zijn met de licentievoorwaarden van de ODbL. Is dit iets om met de LWG te bespreken?

1 Like

Dit gaat over ons, de actieve en sociaal betrokken kern van de OSM mappers die ook kwaliteitscontroles uitvoert. Dit gaat niet om officiële titels zoals Waze die heeft, maar om het hoge niveau van kennis over OSM dat wij hebben t.o.v. nieuwe mappers en mensen die sporadisch iets bijdragen.

Dat hoor je mij niet zeggen. Het mag. Maar ze gaan niet aktief terugleveren, en de grotere beweging is dat OSM straks integraal gebruikt wordt voor de grote commerciële kaarten voor het zakenleven, door Amazon, Meta, TomTom en Microsoft, die zo willen besparen op dataverzameling.
Ik ben niet te beroerd om af en toe aan bv Google door te geven dat een weg niet meer bestaat, hoewel ik omgekeerd google niet mag gebruiken voor mijn OSM-werk, maar dat is toch van een heel andere orde dan dat je vrijwilligerswerk rechtstreeks op de commerciële kaarten terecht komt die voor veel geld als diensten aan bedrijven geleverd worden.

Maar de tijd zal leren hoe het verder gaat. Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb!

1 Like

TomTom en andere bedrijven dragen meer bij dan alleen kaartgegevens. Ze schuiven ook geld onze kant op en zijn vaak aanwezig bij de State of the Map. Mapbox, ook een bedrijf dat meedoet met Overture, doet ook al jaren mee met software-ontwikkeling voor OSM.

Daarbij zegt onze licentie ook dat OSM voor commerciële doeleinden gebruikt mag worden. Dat de grote bedrijven dit groter aanpakken dan Richard met zijn cycle.travel kon iedereen al lang geleden van verre zien aankomen.

Verder worden de gegevens van Overture Maps beschikbaar onder de Community Database License Agreement – Permissive v2 (CDLA) licentie, zie FAQ – Overture Maps Foundation. Hier mogen wij dus ook gebruik van maken.

“Onze” Steve Coast (Tom Tom) weet zeer goed hoe hij het aanpakt.

Dat zou je denken, maar met enige regelmaat doet hij in interviews uitspraken over OSM die bij een hoop mappers in het verkeerde keelgat schieten.

Ter info. Weer een update omtrent het nieuwe open kaarten platform…