TomTom plannen voor de komende tijd

Zie hier … ter info

1 Like

En nog wat info

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/12/15/2574335/0/en/TomTom-co-founds-Overture-Maps-Foundation-to-build-Open-Map-Data.html

Meer info: Linux Foundation Announces Overture Maps Foundation to Build Interoperable Open Map Data

Zoals ik het lees hebben Amazon, Meta, Microsoft en TomTom aangekondigd om samen aan een nieuw gedeeld kaartenplatform te werken, genaamd Overture: https://overturemaps.org/. Lees vooral de FAQ pagina van deze website door, daar staat namelijk voor het eerst sinds het begin van TomTom’s geheimzinnige plannen een beetje echte informatie, waaronder de volgende zin: Overture data will be available for use by the OpenStreetMap community under compatible open data licenses.

Ik ben wel benieuwd om komend jaar alle data te kunnen zien waar TomTom zo druk mee bezig is geweest. Ze lopen er altijd zo mee te pronken, maar ze zijn altijd van OSM afhankelijk gebleven, dus het gaat interessant worden om de gegevens te vergelijken.

P.s. Ik denk dat ik het grootste verschil heb gevonden tussen Overture en OSM: om inspraak te krijgen bij Overture moet je jaarlijks $300.000 neerleggen, of 10 keer zoveel als je een bestuursfunctie wilt vervullen: Become a Member – Overture Maps Foundation.
Bij OSM moet je voor die privileges OSMF-lid worden, en sinds kort wordt daarbij ook gevraagd om een minimum van 15 dagen in het jaar waarop je kaartgegevens bijdraagt: Board/Minutes/2022-10 - OpenStreetMap Foundation

1 Like

Overturemaps lidmaatschap lijkt me meer voor bedrijven. Ik neem aan dat de OSMF niet bedrijven ook verplicht om > 15 dagen te mappen. Het OSMF lidmaatschap is echt voor individuele personen.

OVerigens ben ik wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Tis allemaal nog erg vaag. Wordt dit het nieuwe Mapbox (die ook data beschikbaar stellen waar mensen hun eigen basemaps mee kunnen maken)? Het grote voordeel van OSM is locale kennis. Je kunt nog zoveel geld er in stoppen maar overturemaps zal nooit die locale funetuning krijgen die OSM kan bieden. Dat gezegd, zijn er ook genoeg (ontwikkelde) gebieden op osm die erg slecht gemapt zijn. Daar kan een bedrijf als overturemaps wel voordeel bieden door ook in die gebieden juist data beschikbaar te stellen.

Ik lees dat ze een eenduidig gemeenschappelijk datamodel gaan ontwikkelen, waar de afnemers, tools en bijdragers het mee moeten doen. Dan hebben ze dus niet de chaos aan vrije tags en tagging-schema’s waar OSM toch echt wel mee worstelt en wat de kwaliteit, bruikbaarheid en betrouwbaarheid doorlopend onder druk zet.

De grote jongens hebben ook geen problemen met servers en opslag.

Ik denk dat dit voor bedrijven en grotere verenigingen OSM gaat verdrijven. Als het slaagt natuurlijk. Ik lees niet dat ze ook streetview gaan inbouwen en leveren, maar aangezien Apple dat nu in zijn kaartendienst heeft ingebouwd vermoed ik van wel.

Je hebt ook onderstaande quote van hun FAQ. Daaruit lijkt het alsof op de goede plekken ze OSM data gaan gebruiken en dat zelf aanvullen op plekken waar de dekking van OSM laag is.

What is the relationship between Overture and OpenStreetMap?

Overture is a data-centric map project, not a community of individual map editors. Therefore, Overture is intended to be complementary to OSM. We combine OSM with other sources to produce new open map data sets. Overture data will be available for use by the OpenStreetMap community under compatible open data licenses. Overture members are encouraged to contribute to OSM directly.

Een uitgebreidere discussie hier: Overturemaps.org - big-businesses OSMF alternative

1 Like

OSM is ook vooral een datagericht projekt. De mapping community is vrijwel geheel gericht op de data: het verzamelen, invoeren, verbeteren, controleren en gebruiken van data.

1 Like

Wij vinden onszelf inderdaad data-gericht. Volgens mij proberen de bedrijven met Overture duidelijk te maken dat zij dat ook zo willen, maar dan zonder de obstakels van een gemeenschap zoals wij die hebben, die voor zulke grote bedrijven te communistisch is. (Daarmee bedoel ik de oude idealen van het communisme, niet Sovjet-Rusland.)

De OSMF heeft ook vaak genoeg duidelijk gemaakt dat we niet willen dat deze bedrijven teveel invloed op OSM uitoefenen, en nu hebben ze een eigen project waar ze zelf de scepter over kunnen zwaaien. Eigenlijk moeten we ze daarmee feliciteren, en we kunnen opgelucht ademhalen dat er nu hoogstwaarschijnlijk geen vijandige overname van de OSMF meer gaat komen.

Als ik een paar grrote bedrijven was, zou ik ook de opbrengsten van het inschakelen van het publiek willen, maar niet de nadelen van het communitygedoe en de duizend inconsistenties in de data. En dit is hoe ze het willen doen: OSM mappers werken (mede) voor Overture, gratis en voor niks, en in ruil mogen ze ook data eruithalen. Mocht dit werken, dan krijg je een beweging waar mappers naar de datadefinitie van Overture gaan toewerken. Dat is namelijk win-win.

3 Likes