Tijdelijke doodlopende weg: Knijpslaan Kolham

Vanaf vandaag (30 september) tot en met minstens 9 december 2024 is de Knijpslaan in Kolham een tijdelijke doorlopende weg, uitgezonderd fietsers/bromfietsers. Er staat een blokkade thv nummer 8.

Hoe geef je zoiets aan? Ik heb gezocht op het forum en wiki, maar ik kom er niet helemaal uit (waarschijnlijk door gebrek aan ervaring).

1 Like

Ik denk:

access=no
access:conditional = yes @ (2024 Sep 30 - 2024 Dec 9)
highway=unclassified
bicycle=no
mofa=no
check_date=2024-09-30

Of met opening_hours ipv access:conditional.

1 Like

Hallo mrengers en welkom op het forum,

De reden dit hier weinig over bekend is, is omdat OSM geen live database is, dingen die met de dag of week veranderen worden niet gemapped. Daarom is er ook geen verkeersdrukte of werkzaamheden binnen OSM.

Op het moment dat een weg in aanbouw is kan deze gemapped worden met highway=construction.

Als een weg gereconstrueerd word en het gaat lang duren, denk aan minimaal 6 maanden. Dan is het mogelijk om deze ook op highway=construction te zetten.

Welkom op het forum, Marc!
In aanvulling op Toms antwoord is mijn vraag.
Doorlopend of doodlopend?

In het eerste geval kun je Toms notatie overnemen.

Als het een tijdelijk doodlopende weg is, behalve voor fietsers en voetgangers dan is dat:

(sleutel)=(waarde)

highway=unclassified
access:conditional=no @ (2024 Sep 30 - 2024 Dec 9)
(of:)
motor_vehicle:conditional=no @ (2024 Sep 30 - 2024 Dec 9)
bicycle=yes
mofa=yes
foot=yes
check_date=2024-09-30

Na 9 december wordt deze tag door routeerders genegeerd en gelden weer de standaardwaarden. Als je zo’n conditional (voorwaardelijkheid) toevoegt aan de kaart zou ik wel een aantekening maken en zelf na verloop van tijd de informatie weer terugzetten.

Doodlopend betekent toch alleen noexit=yes?

Het is inderdaad doodlopende weg. Ik zal er straks even naar kijken. De weg blijft natuurlijk wel toegankelijk, maar is doodlopend.

Misschien is het een mogelijkheid om er een stukje weg op de plek van de blokkade (tgv nr 8) te maken waar motorvoertuigen niet langs kunnen en fietser etc wel.

Ideeën daarover?

Ja, lijkt me een prima idee.

Wat mij betreft wel access:conditional=no @ (2024 Sep 30 - 2024 Dec 9) in plaats van access:conditional=yes @ ..., zie ook:

Ik heb op de plaats van de obstakels de Knijpslaan geknipt en dat deel aangepast zoals aangegeven, maar dan voor alleen motorvoertuigen.

motor_vehicle:conditional=no @ (2024 Sep 30 - 2024 Dec 9)

In mijn agenda staat een herinnering op 9 december dat ik de wijzigingen weer aanpas naar normaal.

2 Likes

Behalve een agenda zijn daar ook QA-tools voor, bijv. Expired conditional op de kaart

Of vanaf die datum in jou lijst. Let op: lang niet alle issues zijn door jou veroorzaakt.

1 Like