Wegafsluitingen

Ik heb op het forum gezocht hoe het beste een tijdelijke wegafsluiting in OSM te mappen maar kan alleen hele oude posts over fietspaden vinden.

De Oude Spijkenissebrug is van 13 april t/m 13 mei afgesloten voor autoverkeer.

On product gebruikt OSM (en Graphhopper) als routing engine en we worden door onze klanten gevraagd of we daarmee rekening kunnen houden.

Ik zie echter geen universele manier om dat goed te doen, kunnen jullie ons in de juiste richting wijzen… we willen graag ook wat teruggeven aan OSM en wij krijgen vaak van klanten snel informatie over wegafsluitingen die voor hen relevant zijn.

Edit: ik vind zojuist wat tips in de Wiki, namelijk het zetten van een tijdelijke “conditional” op een weg. Je zou dan met motor_vehicle:conditional=no @ 2024 April 13-2024 May 13 de weg tijdelijk kunnen afsluiten?

Weet iemand of dit er dan toe zou leiden dat een routing algoritme (bv Graphhopper) tijdelijk deze niet zal gebruiken. (Ik zal dezelfde vraag ook stellen bij Graphhopper zelf, en als ik een antwoord krijg dat hier even toevoegen!)

Sommige routers kunnen er mee omgaan en andere nog niet.
De conditional tagging is ‘de juiste manier’.
De routers zullen ‘onze’ tagging moeten volgen. Het heeft dus geen zin om te kijken welke routers er wel of niet mee kunnen omgaan.

Edit Volgens mij kan GraphHopper er mee omgaan. Zie

Alleen dicht voor motor_vehicle of voet/fiets ook? Zo ja, dan meer algemeen access:conditional hetwelk 40 duizend keer gebruikt is volgen [TagInfo.](access:conditional | Keys | OpenStreetMap Taginfo .

de brug lijkt alleen dicht te zijn voor motorverkeer…

ik heb nu

motor_vehicle:conditional=no @ 2024 April 13-2024 May 13

toegevoegd…

thanks… ik ga de komende dagen kijken of onze GH instantie (wordt iets minder frequent ga-update) er goed mee om gaat…

Kunnen we eindelijk ook aan onze klanten doorgeven dat ons systeem er ook rekening mee houdt… en zo andere routing engines op basis van OSM ook ene beetje helpen! v

Denk dat April verkort Apr moet zijn, althans nog niet maandnamen voluit gezien in conditionals en openings tijden.

Ga ik die nog even aanpassen!

Realiseer je wel dat de verschillende routers niet synchroon lopen je edits, maar vaak een week naijlen.
Dit effect gaat later in en stopt ook vertraagd.
Bij kortdurende afsluitingen sluit ik niets af.

Ja… ik weet van Graphhopper dat ze OSM updates op onze (custom cloud) iedere twee dagen doen… het lijkt me dat zoiets van 1 maand afsluiting ongeveer de “threshold” is van wat we zouden willen doorvoeren. Ook lijkt me de impact nog wel erg belangrijk. 1 kilometer omrijden heeft dusdanig weinig gevolgen dat het niet de moeite is dat soort details bij te houden.

Deze brug heeft voor een klant (die vlak daarboven zijn routes start) potentieel flinke impact op aankomsttijden, ds als het dan een maand duurt is het denk ik significant.

Het stoppen zou niet vertraagd moeten worden toch? Omdat de conditional een eindtijd heeft zou het updaten van de OSM data niet moeten uitmaken voor het einde van deze conditional toch?

Volgens mij wel in de routing want die gaat pas in als de update is doorgevoerd.
Maar als je een week van te voren invoert? Ben benieuwd.

Hier is Valhalla nog steeds niet actueel.

GraphHopper is vaak het snelst…maar goed… dat was geen conditional hier. Die brug was verwijderd.
Heb het wel eens uitgeprobeerd met conditional. Dan was de startdatum al voorbij. De vertraging was toch echt een paar dagen tot een week.
OSRM werkte helemaal niet.

Dat is kort. Er zullen ter plaatse omleidingsborden/routes aangegeven staan. Persoonlijk zou ik hier voor een paar weken geen moeite in steken, mede gezien de vertragingen tussen OSM en de navigaties van de mensen.

Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat het voor lopers en fietsers open blijft.

GraphHopper is ook al vier dagen aan het nadenken

Osrm is hier het snelst.

Is inderdaad kort… lastige is dat de meeste van onze klanten Google Maps navigatie gebruiken om te navigeren (en die “ziet” wel; dat je daar niet overeen mag of er geen verkeer overheen komt). En dan begrijpen onze klanten niet dat onze routes waarmee we plannen en die we in ons Dashboard visualiseren wel deze brug gebruiken. Dus als we met deze conditionals ervoor kunnen zorgen dat de routes op ons Dashboard ook weer “kloppen” zou dat een bonus zijn.

Ik ga in de gaten houden hoe onze instantie van Graphopper op deze change reageert en wat er op 14 mei gebeurt :slight_smile:

Goed te horen dat jullie deze open source tools gebruiken.

Het zou goed zijn een issue aan te maken voor de tool jullie gebruiken of te kijken of er al een issue is. Zo help je de ontwikkeling vooruit.

Het is opensource dus je zou zelfs zelf de wijzigingen kunnen maken.

We hebben een directe lijn met de makers van Graphhopper. Hij heeft me net bevestigd dat hun routing rekening houdt met deze :conditional en dat er enige vertraging in kan zitten (naast de update van OSM data lijkt er iets van caching van de interpretatie van deze gegevens te zijn).

We gaan deze case even goed monitoren om een indruk te krijgen van de snelheid van deze wijzigingen of het voor ons nuttig is om in dit soort gevallen de OSM wijzigingen te doen

Hier nog een voorbeeld van een weg die ik construction heb gezet en het resultaat in GraphHopper

Het routeert nog steeds na vier dagen.

Da’s een makkelijke manier om snel te checken of de default Graphhopper het al gebruikt. Ga het voor die conditional even in de gaten houden. Ook of er dan nog verschil is met onze dedicated Graphhopper instantie (die hebben we vanwege SLA en vrij hoog resource gebruik) …

Verwacht dat GH die :construction niet gebruikt…

GraphHopper gebruikt de construction niet… maar ziet het nu nog als een weg die openstaat.
Eind van de week zal de update in de routing-engine wel zijn doorgevoerd.
Je zou dus de tijdsduur kunnen checken.
Osrm en valhalla doen ook nog niets.
De routering voor fietsers heeft al wel een update gehad in graphhopper en osrm (* edit
Die is kennelijk sneller verwerkt.
Probeer maar.

Edit2. De Rijswaardse brug routeert met GH nog steeds niet voor auto’s maar wel voor fietsers na 5 dagen.

1 Like

Hou er even rekening mee dat mofa en moped ook onder motor_vehicle vallen, als die er wel langs mogen tijdens de afsluiting, zal je daar een uitzondering voor maken in je access rules (mofa=yes en moped=yes)

1 Like