Jag tänkte svara när diskussionen var aktiv, men antalet inlägg och rundgång i diskussionen ledde till utmattning och en allt högre vägg av motstridiga påståenden att bemöta. Efter att på nytt ha läst hela konversationen från början till slut måste jag hålla med NKA om att dina inlägg delvis framstår som konspirationsteorier och insinueringar, men nog om det, för det är inte produktivt att diskutera vidare. Jag ska försöka bena ut alla parallella diskussioner och se om vi kan komma till någon form av konsensus:
Du framhåller gång på gång genom tråden att det skulle vara en enorm kvalitetsskillnad mellan PTv2 och alla andra varianter som presenteras. Detta är inte det diskussionen handlar om. Givetvis ska vi, när vi lägger in nya hållplatser, använda oss av PTv2, med public_transport=stop_position
på en nod på vägen och public_transport=platform
på en nod, way, eller area vid sidan om vägen. Detta är vi alla eniga om.
Tråden handlar om huruvida vi bör anpassa oss till resten av världen, och därmed kunna dra fördel av bl.a. verktyg som drastiskt förenklar kartering av kollektivtrafiksdata. I dagsläget sticker vi nämligen ut vad gäller taggning av kollektivtrafiksdata i jämförelse med andra länder. Detta faktum är obestridligt.
Det man däremot kan diskutera är huruvida det är ett problem att vi sticker ut, och vad man i så fall ska göra åt det. Jag menar att det är ett problem, dels för att målet med hela projektet måste vara att skapa användbara data, och ju mer standardiserad datan är, desto lättare är den att använda. Det gagnar ingen datakonsument att behöva hålla reda på olika system i olika delar av världen. Dels för att vi sätter käppar i hjulen för oss själva, genom att inte kunna använda standardiserade verktyg som bygger på att de taggningsstandarder som finns följs.
Internationella wikisidor har med tiden evolverat till att (om än inte helt med varandra överensstämmande) förorda att highway=bus_stop
taggas på noden bredvid vägen och inget annat. Detta är på intet sätt ett hinder för att kunna ta fram klara och tydliga hållplatskartor, vilket du genomgående påstår. Se t.ex. följande exempel på hur fint det blir, även med highway=bus_stop
på samma nod som public_transport=platform
:
Det som det däremot medför är att vi nu står inför ett problem: public_transport=platform
har hamnat på en nod, men vi har även en linjär plattform eller area att ta hänsyn till. I de fall jag har tittat på har man dubbeltaggat public_transport=platform
även på den linjära vägen/arean. Detta är måhända inte den snyggaste lösningen, men det gör heller ingen skada. Skapar man en highway=platform
som plattform (den enda taggen som renderas i Carto), vill iD lägga på public_transport=platform
, vilket bara är dumt att gå emot eftersom folk ändå kommer att följa iD:s förslag.
Så, då har vi huvudnoden i hållplatsläget, som alltså taggas med
public_transport=platform
highway=bus_stop
name=Exempelvägen
local_ref=A
(bus=yes
är redundant när highway=bus_stop
redan finns, men skadar å andra sidan heller inte att lägga till. Valet av local_ref
framför ref
baseras på wikin samt vad som renderas i kollektivtrafikslagret, men jag ställer mig egentligen ganska neutral i frågan och vore nöjd med endera. Det är inte den här taggen vi ska diskutera nu.)
Utifrån detta renderas den fint med referensbokstav i kollektivtrafikslagret på osm.org, går att använda som grund för att lägga till busslinjer i Relatify, och går att komplettera med gtfs_id=*
om man så önskar. Det fina här är också att man kan bygga vidare på samma grund för att komma upp i PTv2-standard genom att lägga till stopp-noden (taggas endast med public_transport=stop_position
+ bus=yes
; name
liksom ref
är helt överflödigt eftersom man om man lägger till stop_position
också lägger till hållplatsrelationen) samt hållplats-relationen (taggas som tidigare), men det är inte längre ett krav för att kunna börja lägga till rutt-relationer.
Har du några praktiska invändningar mot detta? Vad är det som hade gått förlorat om vi gjorde på det här sättet? Eller har vi pratat om varandra hela tiden?
Vidare vill jag återkoppla till @Wulfmorns tanke om att public_transport=platform
är där man går på bussen, d.v.s. den noden ska sitta fast i highway=platform
-vägen (vare sig linjär eller sluten) där de taktila plattorna visar att framdörren stannar (givetvis bortser vi från detta om hållplatsen bara är en stolpe i vägrenen). Då ska det ju också gå en highway=footway
längsmed det taktila ståket på plattformen, vinkelrätt mot bilvägen, som slutar i public_transport=platform
-noden. Vi slipper med andra ord fiktiva gångvägar ut till centrumlinjen på bilvägen. Detta höjer även kvaliteten på hållplatsdatan, eftersom det blir entydigt var påstigning i framdörren sker och var det taktila stråket finns.
Nå, då tror jag att jag fick med åtminstone det viktigaste för att sammanfatta min ståndpunkt i frågan och förhoppningsvis kunna föra diskussionen framåt, måhända ända in i mål. Jag ser fram emot ett sakligt bemötande och inga “men du måste ju förstå hur mycket sämre kvalitet det blir med det här förslaget!”, för jag har hittills i min fullständiga genomläsning av tråden inte sett någon bevisad kvalitetsförsämring som förslaget skulle medföra. För att återigen påminna och förtydliga: Förslaget handlar alltså endast om att överföra de taggar som beskriver hållplatsläget från public_transport=stop_position
-noden på vägen till en public_transport=platform
-nod vid sidan om vägen. Alla data finns kvar, alla hållplatslägen finns kvar, alla PTv2-taggar och -relationer finns kvar i en fullständigt karterad hållplats. Skillnaden är bara att vi anpassar oss till de facto-standarden, vilket möjliggör användning av och kompatibilitet med befintliga verktyg och renderare. Vari ligger problemet med det jag har framlagt, som du ser det?