Tag mtb trails vs weergave fietspaden in applicaties zoals komoot

ik kwam in dit topic vanuit dit topic: bicycle=designated op highway=cycleway - #48 by tijgerhaai
Ik loop (als kaartgebruiker via de komoot app) precies tegen het issue aan dat MTB trails gelabeled worden als gewone fietspaden. Met als gevolg dat ik bij het plannen van fietsroutes met mijn racefiets, niet goed kan zien wat een mtb pad is en wat een gewoon fietspad.

Ik heb dit bij Komoot al gevraagd: “is het mogelijk om de zichtbaarheid van wegtypes filteren?”
zodat ik bij het plannen van mijn route met racefiets enkel de voor een racefiets geschikte wegen zie.

Daar heb ik nog geen antwoord op, maar is zoiets mogelijk als ook een mtb trail het label krijgt als “fietspad”? is mtb trail niet iets wezenlijk anders dan een fietspad? of zou een partij als komoot hierin moeten kunnen filteren op basis van de tags?

Hi :slight_smile:

Ich hoffe die Übersetzung von Microsoft ist gut genug. Tut mir leid, dass ich nicht in deiner Sprache antworten kann.

Ich bin gerade am selben Thema und will auch mit komoot darüber sprechen. Es geht mir auch um eine genaue Kennzeichnung reiner MTB Trails, da ich highway=path für ungeeignet halte.
Ich würde das Thema gerne bald in einem größeren thread (also sowas wie general talk) besprechen.

1 Like

Ikzelf vind sommige mtb-paadjes duidelijk van een apart highway-type. Sommige worden er speciaal voor aangelegd en onderhouden. Maar er is geen scherpe afbakening, en er zijn ook geen officiële “mtb-pad”-borden in het WVR. (Overigens mag je dat “mountainbike” in NL denk ik met een korreltje zout nemen… het is meestal gewoon onverhard fietsen).
Leuke voetpaadjes voor trekkers zijn ook leuke paadjes voor mtb, en als er een mtb-route over loopt is dat nog geen verbod voor wandelaars en veldlopers. In feite zijn er ook heel veel kombi-paden.

mtb-routes worden in NL over kronkelpaadjes gestuurd, maar ook stukken wandelpad, fietspad, veldweg, etc. Gewone fietsen kunnen prima op niet-bestrate wegen fietsen.

MI is dan de enige mogelijkheid om een extra tag toe te voegen die aangeeft in hoeverre het pad alleen voor mtb bedoel is. Het gebruik van het redundante bicycle=designated op een cycleway (die is immers per definitie bedoeld voor fietsers) om een mtb-trail aan te duiden is een noodgreep die MI niet houdbaar is. Omdat het vaak niet om een cycleway gaat maar om een path of track, of een niet nader aangegeven passage over een area bv heide.

Ik denk iets als mtb=yes|designated|only
yes is dan: mtb (mede) toegestaan;
designated is: bedoeld voor mtb maar ander gebruik (wandelen, veldlopen) is niet uitgesloten;
only is: uitsluitend voor mtb (wat dus eigenlijk alleen bij privé circuits kan).
En dan een mtb:scale erbij.

1 Like

Met een racefiets wil je toch eigenlijk nooit onverhard rijden en het liefst op asfalt? Of is het stiekem toch een gravelbike :wink:

Ik zou af gaan op surface, dat is bekend voor 56% van alle fietspaden in OSM-nl.

Misschien ook relevant:

Ik moet wel melden dat ik deze niet meer update wegens gebrek aan belangstelling. Dat is ook niet heel gek want tegenwoordig zijn er best goede routeplanners beschikbaar. Ik gebruik zelf veelal Brouter. Die heeft ook een profiel voor snelfiets en volgens mij stuurt die je niet over onverharde MTB paden. Het probleem dat TS meldt ligt m.i. bij Komoot dus goed dat het daar aangekaart is.

1 Like

Onverhard heb je in verschillende soorten. Nu zie je het bij komoot niet goed bij het plannen. Ik vind een verhard gravelpad zoals de fietspaden op de heide bij Hilversum prima te doen met een racefiets. Daar fietsen ook talloze gewone fietsers overheen. Maar een mtb trail is wel wat anders. Ik zoek een manier waarop het mogelijk is om alleen die paden te doen bij het plannen die voldoen aan je wensen voor de activiteit.

Ik wilde laatst met mijn zoon en mtb parcour doen. Maar ik heb geen mtb trail gezien helaas. Kwam niet verder dan gewoon was bospad.

Als ik in komoot beter had kunnen filteren door bepaalde wegen en of ondergronden niet zichtbaar te maken had ik makkelijker kunnen plannen.

Komoot problemen kunnen niet door/in OSM opgelost worden, daarvoor moet je echt bij Komoot zijn of zoals @PeeWee32 eerder opmerkte een ander alternatief gebruiken.

Ik denk dat (bijna) alle MTB routes in Nederland zo gemapt zijn; deze kaart laat ze bijv. als “donker-oranje” zien

Screenshot_20230908_203230

Een slimme router zou die paden eruit kunnen laten of (waarschijnlijker) hoge routingkosten kunnen geven en om BRouter nog maar eens te pluggen, Brouter met een CyclOSM ondergrond kan ook.

1 Like

Hm… mtb-routes tonen is nog niet hetzelfde als niet over bepaalde paden routeren. Mtb-routes gaan ook vaak stukken over een prima fietspad, je wil denk ik niet dat zo’n stuk als onpasseerbaar wordt gezien. Ik denk dat routers wegkenmerken gebruiken, niet of de weg lid is van een bepaald type relatie.

Een mtb is een fiets, dus een mtb-pad is een fietspad. De wereld van de soorten fietsen is nogal veranderlijk; het is niet zo dat alle wegen speciaal gekenmerkt worden voor alle mogelijke fietssoorten. Daarnaast is het erg fietser-afhankelijk welke wegen/paden die geschikt vindt voor zharijn fiets.
Wettelijke toegang (aangegeven door borden) is maar heel beperkt geregeld. “Verboden voor mtb’s” of “verboden voor racefietsen” zal je niet gauw tegenkomen.

Dus je moet het meer in de bijkomende kenmerken zoeken: ondergrond, soort verharding, en bv een mtb-schaalaanduiding. En “je”, dat is dan de programmatuur die je gebruikt. Sommige programa’s zijn er beter in dan andere om de geschiktheid in te schatten.

Komoot is dacht ik niet gemaakt voor racefietsen.

Ik ken Komoot niet maar als Komoot een profiel heeft voor racefietsers dan lijkt het mij logisch dat ie alle paden vermijdt die onverhard zijn en zelfs halfverhard (gravel, schelpen etc,). De meeste MTB singletracks zullen gekenmerkt zijn als onverhard (suface=unpaved|sand|ground etc.) . Ik geef deze paden in OSM ook nog de tag “bicycle:designated:type=mtb”. Bij mij in de buurt zijn een deel van die onverharde singletrack ook nog voorzien van een verkeersbordje (C16) zodat je daar zelfs niet mag lopen en ze hebben allen het kenmerk dat het eenrichtingsverkeer is. Als Komoot je dan toch nog over dit soort singletrack stuurt met je racefiets dan ligt het probleem m.i. bij Komoot.

Met de standaard OSM ondergrond kaart is het verschil tussen een fietspad en een MTB singletrack niet erg groot (beide blauwe stippellijn) dus mocht je met Komoot een route maken door een tussenpunt te kiezen op zo’n MTB singletrack dan is het wel logisch dat Komoot je er overheen stuurt. (geen idee of dat hier het geval is). Het is hoe dan ook goed om je tussenpunt niet op zo’n singeltrack te zetten ook al lijkt het op een fietspad (NB dat geldt voor alle routers en dus ook voor Brouter). Maar als je een gravelpad kent waar je wel overheen wil fietsen dan is het weer wel verstandig daar een tussenpunt te maken omdat ie je er anders niet overheen zou sturen.

Mijn advies is om eens met Brouter een route te maken (profiel snelfiets bv of anders ligfiets), de route te exporteren (GPX bestand) en dat bestand te importeren in Komoot.

En in Brouter kun je ook nog eigen lagen toevoegen en aan/uit zetten bij het plannen. Bv de MTB routes van Waymarked trails.

https://tile.waymarkedtrails.org/mtb/{z}/{x}/{y}.png

2 Likes

En wellicht nog specifieker. Als je weet welke paden je wilt vermijden dan kun je dat met een overpass query in Brouter meegeven als extra laag. De MTB singletracks zijn in NL veelal getaged als path en onverhard. Hier een voorbeeld hoe je die kunt opvragen.

way[“highway”=“path”][“bicycle”~“yes|designated”][“surface”~“unpaved|ground|earth|sand”]


1 Like

Soms gebruik ik Komoot ook, maar het fenomeen dat je schetst, herken ik niet.
Kun je en voorbeeld geven van de paden die het betreft?

1 Like

moet ik even terug gaan kijken welke route dat was. kom er op terug.