Sidewalk NL visualisatie met foot=use_sidepath

Sidewalk in Nederland met OSM data in Qgis en de visualisatie in Qgiscloud.

webpagina (Geef het de tijd om te laden)

wms voor in JOSM.

data dagelijks ververst, met dank aan @PeeWee32, die de OSM data dagelijks verzorgd.

De tags kom je overal in Nederland tegen.

Qgis layers

wiki NL sidewalk

Het gaat er mij om, wat meer inzicht te krijgen, hoe het ontwikkeld.
Kijkend naar de data, de kwaliteit en wat de navigatie er mee zou kunnen.

Zo vallen er een aantal zaken op:
Het gebruik van sidewalk=no houd niet in, dat je overal op deze rijbaan mag lopen.

Dat er plaatsen zijn waar het fietspad sidewalk=no heeft, terwijl er naast een crossing is ingetekend, zelfs dat fietspad heeft ‘foot=yes’ Het gebruik van sidewalk:right=separate zou hier correct zijn.
Het niet intekenen van oversteken terwijl er wel expliciet met :left=separate :right=no is aangegeven. Zwarte lijnen zijn ingetekende footways.

in dit geval is de tagging gezet met StreetComplete.

Dat sidewalk=left, minder geschikte tag is, wat is er aan de rechtse kant? Niet expleciet getagd.

Waar krijgt de rijbaan no en waar het fietspad en waar hoort foot=use_sidepath te staan.

Dan is hier wel wat mis. Er ligt nog een fietspad.
Deze is dan gezet met StreetComplete.
2 Likes

Overpass query, waar geen sidewalk staat op een “highway” uitgezonderd footway, path, driveway.

Er zijn wijken, waar men deze sidewalk tags hebben gezet. Wat mist er nog?

Moeten deze tags highway dekkend zijn?

Bij mij in het dorp zijn er bijna geen wegen waar deze tags zijn toegevoegd, maar wel een groot deel van de sidewalks zijn apart ingetekend.

Zouden deze tags er dan alsnog horen?

Ze zijn binnen OSM ontwikkeld/ontstaan, eerst moet er data zijn van een bepaald kwalitatief niveau om er wat mee te kunnen.

De vraag is wel, wat kan je er mee?
Het is wel eens lastig in woonwijken, wat moet ik nu links of rechts zetten, waar houd iets op.

Een trottoir, houd in principe in, dat je niet op de rijbaan mag lopen.
Dan zou het gepast zijn, dat je daar foot=use_sidepath zet.

Kijkend naar navigatie apps, denk ik dat er geen rekening wordt gehouden met sidewalk.

Wel door sommige met foot=use_sidepath, het lijkt dan ook meer gewenst om deze te zetten. Er zijn dan ook weer genoeg situaties, waar je afvraagt, en hier, foot=yes bijtaggen. Logisch gebruik. Oversteken schuine aansluitingen, gebruik autooprit naar huis, veel met een 45 cm inritband, wat weer lastig is voor rolstoelers.

Voorwaarde is wel, dat verbindingen allemaal zijn ingetekend, het kloppend is. Dat is al gauw heel gedetailleerd, dat vraagt wel veel tijd, een preset is gewenst.

Voor welke doelgroep doe je het. Hoe klein die doelgroep ook is. Kijkend naar kerbs (trottoirbanden/intritbanden) en veiligheid.
Wat zou je zelf een gewenste looproute vinden. De footway=alley of path=alley zijn minder geschikt voor toeristisch, recreatief, enz. gebruik.

Een route met Graphopper

Dan zie je her en der geen gewenste looproute, en dat OSRM en Valhalla er weer anders mee omgaan. Data niet volledig of routeengine minder goed.

Om op je vraag terug te komen, ik vindt het moeilijk, sidewalk rijbaan tagging.
Als het al nut heeft, hoe landsdekkend moet het zijn voor kwalitatief gebruik.

Ik ga ervan uit dat highway=residential overal ter wereld een voorziening voor voetgangers heeft. Minimaal: dat voetgangers hem mogen gebruiken (worldwide default foot=yes). En dat alle navigaties en routeerders die default ook toepassen. Ook in die zin, dat je vanaf de straat naar beide zijden gewoon naar je adres kan lopen, en overal oversteken, zonder dat dat met een tag of met een aparte way hoeft te worden aangegeven.

MI moet je dan een goede extra reden hebben om dan toch aparte footways/stoepen/oversteken in te tekenen, of expliciet toe te voegen dat er stoep is. Rolstoelnavigatie kan zo’n reden zijn, maar ik denk niet dat het al zover is dat dat standaard op alle footways wordt aangegeven. Kerb=lowered|flush bij oversteken wel geregeld, maar aparte ways voor stoepen niet.

Als ik uit mijn raam aan de voorzijde kijk, dan zie ik een residential met nul voorziening voor voetgangers. Je loopt hier gewoon over de straat samen met al het andere verkeer.
En ja, dat lijkt verdacht veel op een woonerf, maar de Gemeente Deventer was in het verleden allergisch voor woonerven en dus is het hier zone 30.
In het gedeelte van Deventer Colmschate, dat gebouwd is zo vanaf 1975 tot in de jaren 90 vindt je deze straten.

Ja, dat is de minimumvoorziening: lopen op de straat. Gewoon de default foot=yes dus, en geen reden om er een stoep op te mappen. Maar ook als de voorziening alleen een loopstrook of bv een stoep aan beide zijden is, zie ik geen aanleiding om het links en rechts als een aparte way te mappen, tenzij er nog een extra speciale andere reden is. sidewalk=both op de residential zelf zou kunnen, maar ik zie daarin te weinig meerwaarde om er tijd aan te besteden. Dan zou ik nog liever de foute unclassifieds omzetten naar residential.

Iedereen gaat natuurlijk over zijn eigen prioriteiten bij mappen, en zelf doe ik ook weinig met stoepen (liep er alleen tegenaan toen ik het verloop van wandelroutes in stedelijk gebied een beetje behoorlijk wilde mappen).
Maar iemand hoeft helemaal geen “goede extra reden” te hebben om aan te geven of er een stoep is en wat het verloop van die stoep is, dat zijn gewoon dingen die je in OSM kan mappen als je dat de moeite waard vindt, mits je je houdt aan de conventies die daarvoor gelden (met name bij stoepen als aparte way vraagt dat aandacht voor zowel de verbindingen als voor de juiste tags op de rijbaan).

Het foot=yes verhaal lijkt me hier irrelevant, ook de kennis over de vraag of je op de rijbaan moet lopen tussen de voertuigen kan je zonder verdere goedkeuring van andere mappers toevoegen, zie bijvoorbeeld de discussie hieronder.

En als je serieus werk wil maken van stoepen (kerb, width, surface, smoothness etc) kom je al snel in de aparte ways.
Dat zullen ook mensen zonder interesse in stoepen uiteindelijk waarderen omdat anders de ways voor de rijbaan steeds moeten worden opgeknipt als een eigenschap van de stoep wijzigt)

Absoluut! Ik sprak voor mezelf. Als er niets is behalve een standaard stoep in een woonstraat, dan vind ik het niet de moete waard, maar als een andere mapper dat wel vindt dan is dat ook prima. Denkend aan mogelijk gebruik van de data zie ik mensen ook nadelen noemen van teveel detail, dat is voor mij ook wel een overweging.

1 Like