Server expert gezocht

Voor mijn Openfietsmap (fietskaart voor garmin gps devices) ben ik op zoek naar een alternatieve server omdat de oude in Wuppertal het definitief heeft begeven.
Nu is er een mogelijkheid om de openstreetmap dev server te gebruiken voor het opslaan van de kaartupdates, maar ik heb geen verstand van linux en hoe ik de synch met de mirror server (NLUUG, die nog gewoon in de lucht is en waar men mijn kaarten kan downloaden) moet opzetten. Is er een vrijwilliger die hier verstand van heeft en mij op weg wilt helpen?

rsync ligt voor de hand wat de synchronisatie naar de NLUUG mirror betreft. Een simpel bash script met iets als onderstaande zou kunnen voldoen:

#/bin/bash

SOURCE_PATH="/srv/openfietsmap/"
TARGET_HOST="ftp.nluug.nl"
TARGET_PATH="/srv/maps/openfietsmap/"

rsync -aAX "${SOURCE_PATH}" "${TARGET_HOST}:${TARGET_PATH}"

De variabelen zullen vrijwel zeker andere waardes moeten krijgen voor de betreffende servers.

Voor het automatisch periodiek uitvoeren van het script kan cron gebruikt worden.

2 Likes

Ja de admin van nluug heeft idd rsync ingesteld ism de admin van wuppertal. Ik heb op de osm dev server een account aangevraagd waar ik de kaarten mag hosten, bandbreedte en omvang was geen probleem. Nu maar even afwachten hoe dat verder zal lopen. Wat ik altijd deed was de kaarten op mijn windows pc genereren en om de zoveel tijd ze via een script of winscp uploaden naar de server. Op de NLUUG draait een cron job die dan 2x per dag controleert wat er is veranderd. Als het vrij simpel is door zo’n scriptje te plaatsen op de osm server kom ik daar wel uit ism de admin van nluug. Wordt vervolgd! :+1:

Op de NLUUG draait een cron job die dan 2x per dag controleert wat er is veranderd.

Op basis hiervan zal je de changes niet zelf naar NLUUG hoeven pushen, wanneer de updates op de OSM dev server beschikbaar zijn zal NLUUG hun script aan moeten passen om de changes daar vandaan te halen ipv wuppertal.

1 Like

Volgens de admin van nluug hoef ik alleen het gewijzigde adres door te geven, dus dat valt allemaal wel mee. Nu nog alleen maar afwachten tot de admins van de osm server mijn account hebben geregeld. :hourglass_flowing_sand:

@ligfietser: Is er een update te geven?

De kaarten heb ik nu op de server gezet, uploaden ging allemaal vlotjes, sneller dan de oude server in Wuppertal. De sync moet nog door de admin van nluug worden opgestart maar hij was nog met vakantie. Ik laat de downloads via.mijn website gewoon via de nluug server lopen maar je kan al kijken op de osm server:
https://ligfietser.dev.openstreetmap.org/openfietsmap/
Ik ben ook bezig de BTM te verplaatsen van de openstreetmap.nl server omdat die niet beveiligd is naar Bicycle tags on OSM Een aantal opties werken nog niet omdat de wms layers van bv de fietsnetwerken van pdok.nl zijn gewijzigd, moet ik nog aanpassen.

3 Likes