Rustgebieden en broedgebieden met "verboden toegang"

Hoe kan het beste een rustgebied of stiltegebied voor wild ingetekend worden.
Deze gebieden verschijnen op steeds meer plekken, dus het zou handig zijn als daar iets voor gebruikt kan worden en nog mooier als het op de kaart kleurt.
Voor de paden en wegen door dit gebied kun je gewoon access=no gebruiken, maar het gaat dus echt voor de gebieden die als zodanig gemarkeerd zijn.
Dat brengt me ook bij het tweede deel: is er een landelijke of provinciale (WMS) laag die we hiervoor kunnen gebruiken?

Nee, …

De provincie gaat veel over de natuur, moet zich houden aan de Omgevingswet en andere, ze stellen zelf een Provinciale visie en beleid op (vastgesteld), waar onderliggende organisatie zich aan moeten houden. Deze onderliggende organisaties bepalen zelf dan waar en wat niet mag, deels om de wet uit voeren, bescherming soorten.

Dit is slecht inzichtbaar, zeer lokaal. En tijdsgebonden. Verschillend of iets wel of niet aanwezig is. Dit ter inschatting van de beherende organisatie, die de afsluiting regelt.
Bij officiele bekendmakingen, rustgebied ingegeven, dan zie je wie er rekening mee houden en beleid, regelingen uitgeven. Links en rechts wat kaartjes.

Zo is er de term, “recreatieve zonering”, de gradaties van intensief tot rustgebieden, waar recreatie niet gewenst is en toegang is beperkt, hoe beperkt, ter plaatse, zie wat wordt aangegeven. Veluwe kaart zone D* en de tijdelijke zone D. (wms)
afbeelding NGR

Bij data.overheid.nl zie je dan ganzen rustgebieden van enkele organisaties. Met hun eigen beperkingen. Dan zie je dat rustgebeid, ook worden aangegeven als foerangeergebied, wat weer terugkomt uit officiële bekendmakingen gebied

Het gaat jouw om waar ter indicatie, die gebieden liggen.

De provincie regelt de natuur subsidie, op basis van de Natuurbeheerplannen, per beschikking krijg je een subsidie, een onderdeel is de openstellingssubsidie.

Draai je het om, daar waar geen openstellingssubsidie wordt gegeven maar wel een beheersubsidie, dat zou dan de afgesloten gebieden. Voor waar subsidie is aangevraagd.
SNL applicatie kaart met “Ik wil”, kan je object informatie ophalen dan zie je wel dat iets beschikt is, maar niet welke subsidie onderdelen.
Wat vroeger wel kon., meen ik mij te herinneren.

Helaas.

Eerder forum post SNL

forum: Over tijdelijk sluitingen broedseizoen.

Epe pdf

Zonering met afsluiting paden

Al zoekend:
Beekdal
afsluiting paden

1 Like

Herkenbare vraag, op oude ANWB fietskaarten 1:75.000 van eind jaren 90 stonden de toen geldende rustgebieden ingetekend en dat vond ik erg handige informatie.

De bordjes die (de grens van) het rustgebied aangeven zou je kunnen taggen met access_sign=*

(al 10 jaar in gebruik, heb daar nu eindelijk eens een wiki voor gemaakt, ook een linkje geplaatst op de wiki voor traffic_sign=* zodat meer mensen daar eens naar die nieuwe wiki kunnen kijken en verbeterigen in kunnen aanbrengen)

Voor het rustgebied zelf (als gebied) weet ik niet snel iets dat perfect past, maar denk dat boundary=forest_compartment wel een heel eind in de buurt komt.

Heb dat in het verleden gebruikt om het -met borden aangegeven- gebied in de Kroondomeinen aan de duiden dat jaarlijks tussen 15 september en 25 december wordt gesloten voor natuur(beheer) / jacht / bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Ik zie wel dat de wiki van boundary=forest_compartment tegenwoordig wel wat strikter is dan toen ik die tag vijf jaren geleden heb toegepast (oude wiki-versie). Is in 2022 approved proposal geworden.

Rendering op Carto lijkt er -zoals met meer dingen- niet echt in te zitten, als je het op een kaart wil zien dan zal je waarschijnlijk zelf iets moeten verzinnen (met Overpass kan dat op zich vrij gemakkelijk)

Je ziet dat er bomen zijn neergelegd en de weg op disused:highway is gezet.

Dank allemaal voor de input, eigenlijk komt het er dus op neer dat er niet echt iets bruikbaar is, behalve dat je het met toegangbeperkingen op wegen aangeeft, of een gebied als zodanig markeert.
De discussie over de paden van Natuurmonumenten heb ik ook gelezen en daarin herken ik ook wel het probleem van paden die gewoon op de kaart blijven staan. Los van de hele discussie die daar speelde.
Persoonlijk voel ik, mij als mapper, ook wel deels verantwoordelijk voor wat de effecten zijn van het intekenen van een weg of pad.

Ik voel met je mee, daarom wil ik eea zo dicht mogelijk bij de bestaande situatie intekenen. Als er een duidelijk pad is, en het is niet duidelijk dat het moet verdwijnen, kunnen en zullen mappers dat intekenen; het is aan de beheerder om toegang te beperken met borden/hekken of af te schermen met natuurlijke middelen. Na afscherming kan de beheerder het meteen zelf uit OSM verwijderen of vragen om dat te doen, anders is het onzeker wanneer het aangepast wordt. Weghalen en nacontroleren is niet het sterkste punt van OSM.

Idem voor gesloten gebieden.

Wat data users (kaarten en navigatie) er vervolgens mee doen en hoe snel ze het bijwerken, daar hebben we als mappers alleen invloed op via de issue trackers van de toepassingen.