Ruiternetwerk Veluwe

Ik heb contact gehad met het Routebureau Veluwe en gevraagd of we hun data mogen gebruiken voor OSM. Dat was akkoord. Ik heb zelfs een shapefile gekregen met de knooppuntnummers en de verbindingen daartussen. Daarvan heb ik een Qgis_cloud kaartje gemaakt. En er is ook een WMS van beschikbaar die bv in JOSM te gebruiken is.

Als er mappers zijn die zich geroepen voelen om dit in OSM over te nemen dan kunnen die hier gebruik van maken. Ik heb al wel gemerkt dat er een paar foutjes in zaten maar over het algemeen is het goed bruikbaar.

2 Likes

Weet je toevallig ook of de knooppuntverwijzingen in het veld zichtbaar zijn? De laatste keer dat ik ermee te maken had bestonden die nummers alleen op een aparte kaart, maar niet in het veld. Dus zelfs als je thuis de nummers had uitgezocht kon je er nog onderweg niks mee. Dan heb je in feite geen ground truth voor de routes en ook niet voor de knooppuntnummers.

Goeie vraag Peter. Ik werd getriggerd om deze punten op te vragen toen ik een paar weken geleden een wandeling maakte bij Voorthuizen/Garderen. Toen kwam ik een aantal zo te zien vrij nieuwe knooppunt paaltjes tegen die ik ook maar meteen in OSM heb toegevoegd. Als ik die stuk of 10 node nummers vergelijk met de aangeleverde data dan klopt dat precies.

Maar … ten NO van Hoenderloo heb ik 5 jaar geleden een groot aantal toegevoegd (survey per MTB). Die kun je hier zien. Net even deze OSM nodes vergeleken met die nieuwe kaart en dan valt op dat bijna alle nummers zijn gewijzigd. Nr 82 in OSM is op hun kaart opeens 85 geworden. Ik zal er eens een mailtje aan wagen om te vragen of alles op de shapefile ook al echt gerealiseerd is en dat het klopt dat daar bij Hoenderloo alles is omgenummerd en gerealiseerd.

Over een paar weken ben ik weer in Hoenderloo en kan ik eens checken of het klopt.

1 Like

Ik wou dat ik dat ook kon zeggen!

1 Like

Ik kreeg net al een reactie op mijn vraag of alles ook in het veld is aangebracht. Ja dus.

In de shapefile staan de gerealiseerde routes van het ruiter- en mennetwerk op de Veluwe, dus incl. de knooppuntnummers. Deze zijn dus ook in het veld aangebracht.

Sorry voor de achterdocht, maar dat is mij ook al eens verzekerd voor een paar wandelnetwerken die nog helemaal niet uitgerold waren. Ze hadden het werk aanbesteed, dat vonden ze gelijk aan gerealiseerd, en de uiteindelijke uitrol verschilde behoorlijk van de plannen.
Ik geloof het pas als ik het zie!

1 Like

Een gezonde dosis scepsis is natuurlijk goed. Ik ga er nog niet mee aan de slag want ik wil eerst bij Hoenderloo zelf even checken dat die nummers die ik jaren geleden heb ingevoerd in werkelijkheid andere nummers geworden zijn. We gaan het zien.

1 Like

Ik heb gisteren en eergisteren een aantal knooppunten bekeken en die sluiten allen aan bij de data die ik ontvangen heb. Ik heb ze vastgelegd in Mapillary. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit allemaal ook echt gerealiseerd en correct is. Ook omdat ik in de aangeleverde gegevens bij alle verbindingen zag dat de ‘status’ op ‘definitief’ staat.

Dat ziet er zeker goed uit! Zal ik het invoeren?

PS Ik probeer om in JOSM een aangepaste stijl voor ruiternetwerk te maken, met als voorbeeld de stijl voor wandelnetwerk. Ik dacht dat je een stijl kon exporteren en aanpassen en dan als nieuwe stijl toevoegen, maar de exportfunctie (die zat toch onder het contextmenu rechtsklik?) lijkt niet te werken. Heb ik een ontwikkeling gemist?

Be my guest. (oftewel …graag) . Ik ga het deel rond Hoenderloo nog wel bekijken want daar moeten een aantal routes die ik ooit hebt ingevoerd omgenummerd worden. Ik was er al mee begonnen.

Dat kan (bij mij althans) door rechts te klikken op een bestaande mappaint style en die dan op te slaan. Als je klaar bent hou ik me aanbevolen :wink:

mappaint

rechtsklik geeft bij mij geen contextmenu! Rechtsklik doet het wel in het hoofdvenster bv.

Misschien is er een instelling in JOSM die het contextmenu onderdrukt/aanzet.

PS ik kan niks vinden. Maar ik had nog een oude wandelstijl, die heb ik een beetje aangepast en geïmporteerd. Mooi is het niet maar nou zie ik de knooppuntlabels en route-refs in JOSM.
Bij wandelknooppunten had ik wel eens met presets gewerkt, maar daar ben ik mee opgehouden omdat gewoon kopiëren en dupliceren minstens net zo goed werkt.

Mooi dat het gelukt is Peter. Zou je mij die paintstyle willen sturen?

Dit zou moeten werken:

PS Source code weggehaald, want die kan en zal nog veranderen.

Bedankt. Ziet er handig uit in JOSM :+1:

De nummers overdekken de netwerknodes, dat ga ik nog proberen te verbeteren. Tot zover heb ik alleen rcn door rhn vervangen en heel veel fietsnetwerk-specifieke delen weggemikt, daar stonden de namen van afzonderlijke netwerken hardgecodeerd in en dat leek mij ongewenst!

1 Like

Die 12 staat daar toch goed.


12-13
afbeelding

Dat is de verbeterde versie! Dat google drive linkje geeft het bestand wat ik inmiddels heb aangepast.

https://josm.openstreetmap.de/wiki/Styles/HorseNodeNetworks
Deze link is niet correct.

1 Like

Voortgang is traag maar we komen er wel!
https://knooppuntnet.be/nl/analysis/network/17544971/map?position=52.38444273,5.86229992,13

Aangepast naar mijn googledrive bestand.