Rotonde ‘t Soldaatje

Naar aanleiding van note: Note: 4156800 | OpenStreetMap
de vraag of er een eenvoudige manier is om het hart van een rotonde een ref_name toe te kunnen kennen ?

  1. Het is makkelijk opzoeken bij herinrichting van een specifieke rotonde
  2. Het overtreed de naamgevingsregel in OSM niet.
    Graag jullie meningen

De eerste vraag is: staat er een naambordje bij?

Weet ik niet maar daarom wil ik in ieder geval ref_name gebruiken omdat de gemeente zelf in ieder geval wel deze rotonde zo genoemd heeft.

Als ik het hart van de rotonde een ref_name kan geven hoef ik niet alle wegdelen vd rotonde deze ref_name te geven.

Je hoeft niet alle delen te benoemen.
Bij het Keizer Karelplein (geen echte rotonde in de zin van OSM, maar dat maakt voor dit onderwerp eigenlijk niet uit) is de rondlopende weg getagd met de naam. Daar staan ook genoeg naambordjes, ground truth dus.

De werknamen van gemeentes in hun vergaderstukken, ook tijdens de aanleg, zijn MI niet geschikt voor mappen.

Ook niet als ref_name als deze bij de bewuste gemeente en daarin liggende provincie wel zo bekend zijn ?
Zie: N443 - Provincie Zuid-Holland

Dat is je eigen note. Ik heb een beetje moeite met dit soort vragen/opmerkingen in een note. Die horen hier op het forum thuis. Sowieso moeten we dubbele discussies proberen te voorkomen.

Qua naamgeving. Alles in die buurt heet 't Soldaatje, bedrijvenverzamelgebouw, restaurant, bushaltes etc. Ik heb er niet zoveel moeite mee als de rotonde in de volksmond ook zo genoemd wordt en we hem ook zo taggen.
De reden die jij aanvoert (herinrichting) kan ik echter niet achter staan. Aangezien het geen officiële benaming is, kan een andere ambtenaar in een voorkomend geval zomaar een andere naam gebruiken, of de naam helemaal niet gebruiken.

Nee. OSM is geen overheidsarchief.

Ik haal de note weg
Sluit tevens dit onderwerp maar, de intensie van mij was goed maar om 1 of andere manier niet begrepen

In principe kun je voor de naam van een rotonde gewoon name op de wegdelen gebruiken, maar als de rotonde geen straatnaambord heeft en het ook geen formeel vastgestelde straatnaam is, kun je loc_name gebruiken, zie Straatnamen in Nederland - OpenStreetMap Wiki.

2 Likes

Bedankt Jeroen ik denk alleen dat n.a.v. de reactie van Peter het geen goed idee is hier nog aan te komen.

Ik denk dat je Peter verkeerd hebt begrepen. Hij bedoelt (volgens mij) dat je niet namen moet gaan taggen die alleenmaar in overheidssystemen bestaan. Maar als deze naam lokaal ook echt gebruik wordt dan is het natuurlijk helemaal prima om deze naam te taggen.

Deze rotonde staat alom bekend met die naam: lokaal, bij de gemeente & bij de provincie…. en voor ons OSM mappers zou het makkelijk zijn als die dingen meteen te vinden zijn wanneer ze herontwikkeld worden zodat je ze snel aan kan passen. En dan liefst ook met Definitief Ontwerp detailtekeningen als ondersteuning zodat je context ziet en daardoor in 1 keer zo’n gebied goed mapt is mijn mening.
edits: zins- & spelcorrectie aanpassingen

Je kan de naam als loc_name toevoegen aan de ways die de rotonde vormen. Als het ook een officiële straatnaam is kun je de tag name gebruiken.

1 Like

Het is geen officiële naam bij deze rotonde & wil een zo universeel toepasbaar mogelijke vindbaarheidslabel voor rotonden
Als je de loc_name alleen op 1 wegdeel van die rotonde toekent vormt dat een probleem op andere gebieden in de OSM-database ?
Vindbaarheid van rotonden is mijn enige doel (het zou mooi zijn als de Definitief Ontwerp detailtekening-naam) overeenkomt met de loc_name van de rotonde en dat liefst met zo min mogelijk aanpassingen.

Je kan het dan het beste op alle ways van van de rotonde als loc_name taggen. Het is namelijk een naam in de volksmond (dus loc_name) en alle ways stellen de rotonde voor.

Je kan het dan vinden met o.a. de zoekfunctie op OSM.org.

1 Like

Ok bedankt, dan ga ik ‘t meteen zo toepassen.
Fijn dat ik die note heb gemaakt kan ik er zo naar toe springen !

Nu ineens is die naam specifiek voor de rotonde alom bekend? Daar geloof ik niets van, uiterst onwaarschijnijk. Het Proeflokaal, prima. De bushalte, kan. Een groot bedrijfsgebouw, ja. Het hele gebied, kan.

Een kleine standaardrotonde met rondom duidelijk zichtbaar de straatnaambordjes van de wegen? Mensen geven die geen eigennaam. Als men daar zou zeggen: ik ga naar 't Soldaatje, dan bedoelen ze gegarandeerd niet de rotonde.

Als er nou een opvallend beeld van een Soldaatje middenop stond… maar zelfs dat niet.

De “Rotonde Gieterij” uit de stukken heet ook niet Gieterij, hij ligt in de weg die Gieterij heet. De volksmond zal hem dan hooguit aanduiden als de rotonde op de Gieterij, geen volksnaam maar een beschrijving.

Maar goed, ik ga er niet heen om rond te vragen wat mensen tegen een rotonde zeggen. Ik ben er wel van overtuigd dat andersom, als ik de naam 't Soldaatje noem en vraag wat dat is, ze niet met de rotonde op de proppen komen.

Als je het niet gelooft Google maar op de naam: rotonde ‘t Soldaatje.
‘t Soldaatje vind je in lokale publicatie’s van de gemeente als je het ECHT wil weten hoe het zit kwa naamgeving zou ik je toch eens aanraden om raadsstukken daarover te lezen.
Je weet inmiddels hoe je aan die stukken kan komen…

Doe dat ook alsjeblieft voor rotonde gieterij en laat je verbazen want ik kan je toch niet overtuigen helaas blijkt uit alles.
Als hulp: https://www.blikopnoordwijkerhout.nl/item/24679-auto-botst-op-boom-na-omverrijden-paaltje-rotonde-gieterij-foto-s

1 Like

Dat heb ik gedaan en uit niets blijkt dat die rotondes in de volksmond, dus voor de mensen op straat en thuis, lokaal “t Soldaatje” en Gieterij heten. En op de weg is er niets van te vinden. Uitsluitend in stukken dus, als verkorte omschrijvingen/werknamen, plus een paar publikaties die daar rechtstreeks op gebaseerd zijn, en dat is wat je op internet vindt. Een zeer zwakke basis voor tagging.

Vindbaarheid van rotonden is mijn enige doel

Als rotonden gewoonlijk namen hadden zou de vindbaarheid van rotonden gediend zijn met het algemeen taggen van rotondenamen. Dat doel bereik je niet door 1 rotonde een werknaam te geven.

Je argwaan bederft de sfeer hier mijninziens.
Het voert wat ver om je in kontakt te brengen met familieleden van me die daar in de buurt wonen die mijn bewering kunnen staven en dan nog denk ik dat zelfs die mensen je niet kunnen overtuigen.

Een universele vind oplossing voor rotonden wordt niet gedaan op 1 enkele rotonde dat heb je helemaal goed begrepen !
Maar 1 moet de eerste zijn…