Restafvalcontainer vragen omtrent betere toe te passen key- en bronwaarden

Zolang ik nog ‘geketend’ zit aan ID ga ik uit respect voor andermans werk me nog niet toeleggen op grote project(vlakk)en
Door steeds in storing zijnde restafvalcontainer bij mij in de buurt heb ik me even toegelegd op het mappen van deze ondergrondse container.

Vragen:
1. Betere fotobron
weet iemand een betere straatniveau-fotobron die ik kan toepassen dan de bron die ik nu uit gebrek aan beter gebruik ? @Baudoinm: kun jij helpen ?
De reden dat ik de foto wil bijvoegen is 2-ledig:
A. Spaarnelanden (de container ophaal operator in Haarlem) wil steeds meer overstappen op OSM kaartjes i.p.v. Google-related software.
B. ik elke keer bij vragen over welke container in storing is ik meteen een pasklaar antwoord in de vorm van een foto (liefst met lokatie inzetweergave ala Google) wil doorgeven aan de operator (immers 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden).

2. Access:conditional vraag
De bewuste afval container is alleen toegankelijk voor buurtbewoners vandaar gekozen voor access=residents.
De container wordt alleen geopend als je de juiste pas voor de cardreader gooit vandaar daarboven op gekozen voor access:conditional=yes@permit
Zijn er betere/correctere keys/waarden toe toepassen in dit geval ?

3. Verdere tips op- & aanmerkingen ?

Edit: spelfoutcorrectie in OSM-gebruikersnaam

Hallo Dillen_GJ,


Er zijn wel mansen actief in Haarlem. Misschien een oproep plaatsen in een FB group van Mapillary of the ‘panoramic photographers’ user group ook op fb. Misschien heeft OSM ook wel een gebruikers groep. Ik kan dat zelf niet testen omdat ik geen FB account heb.

1 Like

Bedankt voor de tip, ik ga eens navragen !

1 Like

Bij ons wil de beheerder liever het exacte nummer weten wat erop staat, en op de containers zelf staat ook hoe je storingen kan melden. OSM wordt als achtergrondkaartje gebruikt, maar voor het operationele beheer van de containers hebben ze hun eigen ict-systeem, waar waarschijnlijk ook onderhoudsschema’s, legingsroosters, contracten, inspecties, storingen en meldingen aan gekoppeld zijn.

Ze hebben ook een ict-systeem die door het gebruik van Google software jaar op jaar door Google duurder wordt.
Dit is 1 reden waarom ze graag naar OSM willen.
Het hele storingsaanmeld traject heb ik al doorlopen met Spaarnelanden, deze ene ‘foto’ deed sneller zijn werk dan het hele storingsaanmeld traject…
Tevens heeft Spaarnelanden dan weer interessante info voor ons als OSM-NL.

Van baudionm al een tip ontvangen over Mapillary daar ga ik nog even achteraan, kan die Google shit weg :wink:

De enige google software die je door OSM zou kunnen vervangen is google maps. Dat zou embedded kunnen zitten in een asset management systeem, als achtergrondkaart en eventueel voor navigatie (maar dat laatste betwijfel ik sterk). Maar in OSM zelf kan je geen asset beheer doen.

Bij ons is het storingsaanmeldtraject: het ding gaat niet open, je belt terplekke het meldnummer dat op de container staat en je geeft het containernummer door.

@Dillen_GJ een link naar een website is geen plaatje

image

@Tjuro: Onder welke key kan deze weergave dan wel onder brengen, dan verander ik dat, geen probleem.

Edit: @Tjuro toegevoegd

Ik heb ook een storingsnummer gebeld en de errorcode doorgegeven, maar als ‘t niet op afstand (zoals hier ‘t geval was) op kunnen lossen bleek de doorgestuurde Google streetview weergave de oplossing: 15 minuten later was de storing door op containerlokatie handelingen te verrichten door een Spaarnelanden-medewerker opgelost.

Euh… ze hebben streetview nodig om te bepalen waar een container staat? En daarom wil je voor alle containers straatplaatjes in OSM opnemen? Serieus?

Ik weet niet waarom deze aanpak beter werkte, ik werk daar niet…
En hou eens op met framen dat IK iets wil…

hier is geen key voor, omdat dit niet iets is wat opgeslagen hoeft te worden. Met de positie van het object kan een bijbehorende weergave opgehaald worden, zie bijvoorbeeld https://osmapp.org

Bedankt voor de tip !
Hier kan ik wat mee.
Heeft iemand hier wat meer info over de actualiseringsdoorlooptijd van de objecten die weergegeven worden op https://osmapp.org ?
Net even gekeken en het object waar het in dit draadje over gaat staat er nog niet op bijvoorbeeld.
En als ik als alternatief test adres: Garenkokerskade 3 invul (wat tegenover de afvalcontainer staat) krijg ik veel te zien maar niet de afval container of het woonadres.

Ook recente object toevoegingen/aanpassingen in de omgeving die ik op OSM gedaan heb zijn daar (nog) niet te zien.

Edit: actualisering —> actualiseringsdoorlooptijd

De afvalstortkokers in mijn woonplaats staan alleen op de OSM Mapnik laag, z17 en hoger.

Framen? Hm…

Laat ik het anders zeggen: jij zoekt een oplossing voor iets waarvan jij hebt vastgesteld dat iemand anders dat wil, en je bent ook alvast begonnen om een bepaalde oplossing uit te voeren. Dat was in mijn vorige leven (tot een jaar geleden) mijn werk: eerst de vraag uitzoeken, de vraag achter de vraag: waarom wil die persoon dat; wat is het onderliggende probleem; gaat de voorgestelde oplossing het eigenlijke probleem wel oplossen.

Ik vind hier het onderliggende probleem niet duidelijk cq onzichtbaar. De wens om OSM te gaan gebruiken ipv Google Maps vanwege kostenbesparing kan gerealiseerd worden zonder plaatjes van containerlocaties. Is het probleem dat ze niet weten waar hun containers staan? Dat zou heel vreemd zijn, want ze zetten ze zelf neer en ze legen ze ook, op basis van een rooster, neem ik aan. En er zit een paslezer in, daar zit altijd een registratie- en toegangssysteem achter.
Zit er een probleem in het aannemen en afhandelen van meldingen? Dan is dat een organisatorisch probleem, en regel 1 in mijn werk was: organisatorische problemen los je niet op met ICT. Misschien heeft de storingsdienst geen toegang tot het beheerssysteem van de containers, dan zou de oplossing zijn dat zij wel toegang krijgen om aan de hand van het container- of stortkokernummer de locatie te vinden. En anders gewoon aan de melder vragen bij welk adres of straathoek de gestoorde stortkoker staat.

Dat de melder via OSM een straatplaatje (niet eens een aktuele foto) van het object zou moeten doorgeven om de afhandeling mogelijk te maken is een zeer indirecte methode, en alleen al daarom zou je dat niet meteen moeten gaan uitvoeren, maar eerst kijken wat het echte probleem is.

@Peter_Elderson
Ja framen want in al je quotes van mij zie je de titel van het onderwerp en hoe ik het gestart ben over het hoofd…

Dat ik een bepaalde basis neerzet om over te discussiëren kun je ook uitleggen als: betrokkenheid & pro-activiteit.
Je moet mijnsinziens een bepaald karakter bezitten om het uit te leggen als: wil opleggen & meer van dat soort negatieve frames.
Reageer je er niet op dan wordt het uitgelegd als: zie je wel, wie zwijgt stemt toe…
Reageer ik er wel op dan wordt het zo negatief mogelijk uitgelegd.
Stop daar eens mee !

Neem een voorbeeld aan Tjuro & Baudoinm die in gaan op de 3 hoofdvragen in dit draadje zodat een discussie constructief & positief blijft.

Heb ik een framingsradar ontwikkelt: jazeker, door een stel ambtenaren zit ik nu in een toeslagenaffaire vermaalmolen waar de honden geen brood van lusten en die nog jaren zal blijven duren.
Normaal had ik je een privé-mailtje gestuurd maar ik wilde 1 keer publiekelijk deze reactie sturen om het discussiëren hier op OSM-NL weer een positieve zet in de goede richting te geven.

@mods-netherlands
Ik heb inhoudelijk, terzake en constructief gereageerd op wat er aangedragen is door OP zelf.
Nu valt hij mij persoonlijk aan, verwijt mij dingen die ik niet gezegd heb en ook niet vind, en haalt er zelfs de toeslagen-affaire bij.

Ik vind dit een persoonsgerichte aanval die veel te ver gaat.

Bij ons krijgen alle adressen automatisch een pas toegekend, je hoeft geen permit aan te vragen. Het is bedoeld om niet-ingezetenen uit te sluiten, en om de hoeveelheid te limiteren.

Daarom heb ik access=residents getagd.

Ik heb oorspronkelijk ook fee=yes getagd, omdat we toen de kaarten zelf moesten opladen bij een oplaadautomaat.

Maar daar twijfel ik nu aan, omdat we sinds enige jaren een nieuw systeem hebben waarbij je pas boven een vrij hoge drempelwaarde voor het storten moet gaan betalen. Door online extra stortingen / brengbeurten voor je woonadres te kopen. Wij hebben dat voor dit systeem nog nooit hoeven doen.

Euh… ze hebben streetview nodig om te bepalen waar een container staat? En daarom wil je voor alle containers straatplaatjes in OSM opnemen? Serieus?

@Dillen_GJ het bij bij bovenstaand gequote bericht begonnen. Hoewel het bericht van Peter wat direct is omschreven had je het ook wat minder persoonlijk kunnen oppakken. Peter heeft gewoon kritische opmerkingen gegeven de noodzaak van deze toevoegingen te bespreken.

Wist je dit al?
Veel afval bedrijven zoals ROVA, ACV, IRADO, DAR, ect hebben in ArcGis de locaties van de ondergrondse containers staan. Meestal worden deze in opendata gedeeld met het publiek, kan je zo inkijken en worden ook gemuteerd door bovenstaande bedrijven dus hoef je niet zelf te gaan kijken buiten of er bv een luiercontainer is geplaatst of andere bak.
Storingen kun je vaak ook via hun kwijt met bv het esri survey formulier of quick capture.

1 Like