Osmose vs. JOSM validation

Na de vele BAG imports eens tijd om met http://osmose.openstreetmap.fr over Nederland te hooveren.

Ik check nu crossing buildings / ways.

Osmose geeft op een kaartuitsnede keurig de fouten aan. Wanneer ik die nu vanuit Osmose naar JOSM exporteer zijn ze daar keurig zichtbaar als nieuwe datalaag.

De door Osmose gedetecteerde fouten inclusief.

Wanneer ik nu echter de JOSM validator draai valt me op dat deze zeer onterecht slechts een fractie van de fouten ziet - dit ondanks het feit dat ik alle selectievinkjes, behalve routes - want daar maakt de JOSM validator hopeloos fouten mee - aangevinkt heb.

Kennen jullie deze ervaring? Wat doe ik fout en wat is de oplossing?

Martin

Dit is al wat vaker besproken, Osmose ziet meer problemen dan de JOSM validator.
De JOSM validator ziet de overlappingen van gebouwen niet als het 1 node betreft, dit is mijn ervaring. Als er andere ervaringen zijn hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Deze “fouten” die wel worden gezien door Osmose lijkt mij niet de noodzaak om op te lossen. (ook hier kan ik verkeerd zitten, discussie hierover is misschien gewenst)

Twee vragen op dit moment:

  1. Wat zou er mis mee zijn als een node niet zit vastgelijmd aan een andere node van een ander pand? Volgens mij signaleert Osmose dit namelijk.
  2. Wat zou het gevolg (lees nadeel) kunnen zijn voor de data als dit niet gecorrigeerd wordt?

Bedankt voor het meedenken over de signaleringen (Foutmeldingen) van Osmose

Tsja, er is natuurlijk een nuanceverschil tussen “iets mis zijn met” en “orde en netheid”.

Als twee gebouwen tegen elkaar grenzen behoeft er natuurlijk indien het een rechte lijn betreft helemaal geen node te staan. Als die er toch staat haal ik hem weg. JOSM ziet hem niet.

Volgens mij is er een ‘echte’ fout die JOSM validator niet ziet en dat is als een (hoek)node van gebouw A net over de lijn van gebouw B geplaatst is. Er is dus echt sprake van overlap van twee gebouwen. Het kan zijn dat deze slechts door dat ene punt gemaakt wordt en JOSM dit, zoals door jou verondersteld, niet als een fout ziet. Wat het natuurlijk wel is…

En het blijt natuurlijk vreemd dat er ‘interpretatieverschillen’ zijn tussen Osmose en JOSM.

Maar ik slaap er niet minder om, alleen gebruikte ik de Validator om alle fouten stuk voor stuk af te gaan en toen bleek dat ik er veel miste.

Ik denk dat de check van Osmose beter geprogrammeerd is dan de check van JOSM.
Mijn ervaring is dat het meestal maar om 1 node gaat die in een ander pand staat.
Daarbij komt als je het gaat corrigeren via de export functie van Osmose, je daarna grotere problemen hebt gecreeërd.

Vandaar dat ik persoonlijk het corrigeren van de meldingen in Osmose gestaakt heb om verder te corrigeren.
Ik ben het met je eens dat netheid gepast is in deze, maar omdat JOSM ze niet ziet en Osmose grotere problemen veroorzaakt bij correctie via de export functie, blijf ik er even vanaf.
Tot dat JOSM de validator aangepast heeft, want dan kun je het gebied evt via mirror binnenhalen en oplossen.