OSM kaarten hernoemen.

Vandaag heb een garmin etrex20 aangeschaft en uiteraard gelijk wat kaarten gedownload.
Mijn “probleem” is nu dat als ik, na downloaden/ uitpakken, de kaart op mijn sdkaart heb gezet (bv kaart van duitsland) ik de kaart hernoemt heb naar Duitsland.img maar als ik nu in de gps kijk staat er geen duitsland bij die kaart.
Dit is met meerder kaarten wel verwarrend, ze hebben nu allemaal dezelfde naam.

Beste wasbeer

Welkom op het forum van OSM (al die drie letterige afkortingen zijn ook best moeilijk :wink: )

Ik neem aan dat je de kaarten heb gedownload bij garmin.openstreetmap.nl. Daar staat een FAQ pagina. Lees die even dan kom je er ws wel uit. Download javawa GMTK. Daarmee verander je de naam die je te zien krijgt in je GPS.

Ze stonden aan me te trekken, moest met kat naar arts, dus had even misgetypt.
De kaarten doen het prima alleen leek me wel handig om de kaarten die ik niet nodig heb uit te kunnen zetten.
Nu moet ik steeds een kaart uit/aanzetten en dan kijken welke kaart er verschijnt.

Je gaat me toch niet vertellen dat je in de Etrex niet zelf met je knoppen kunt regelen welke kaarten er actief/inactief zijn? Overingens kun je beter niet 2 routerende kaarten tegelijk actief hebben want dan kunnen er wel een hele rare routes berekend worden. Verder kan de Etrex20 volgens mij ook werken met zgn profielen. Per profiel (bv wandelen, fietsen etc.) kun je dan regelen welke kaarten wel of niet actief zijn.

Ik kan de kaarten in/uitschakelen alleen ik heb Belgie, Nederland en Duitsland op mijn sd kaart staan en omdat die allemaal dezelfde naam hebben (osm generic.img) weet ik niet welke ik aan/uit heb gezet totdat ik zie welke kaart er fysiek op het scherm verschijnt.
De kaarten staan in een map, garmin, en hebben daar allemaal een eigen naam (belgie.img, Duitsland.img etc) maar in de etrex niet.

Die benamingen kan je aanpassen met Javawa Device manager, http://www.javawa.nl/jdm.html
De GMTK die Peewee noemt is voor het aanpassen van de kaarten op de computer :wink:

Dat maakt het een stuk makkelijker, diverse kaarten bleken ook nog eens te overlappen, nu is het duidelijk welke kaart er aan of uit staat.
Bedankt voor de hulp.

Ja klopt. De Javawa heeft ook zoveel tools :wink: Helaas werkt bij mij die JDM niet. Waarschijnlijk veroorzaakt door een bestand “Track_q .gpx” dat ik met geen mogelijkheid van de GPS verwijderd kan krijgen. Van alles geprobeerd maar niets werkt. Ook Basecamp loopt tegen dit bestand aan (maar gaat gelukkig wel verder). Als iemand daar een oplossing voor weet hou ik me aanbevolen.

Probeer de device eens via Linux te mounten, even booten met een Ubuntu LiveCD bijvoorbeeld, en dan de corrupte file verwijderen.

Bedankt sebastic . HET IS GELUKT. :slight_smile: jippie. Na aanvankelijk gepiel om een portable Ubuntu stickie te maken heb ik nu een dual bootable laptop. Naast W7 nu dus ook Ubuntu. Oregon aangesloten en opeens verscheen daar een filemanager. Toen het bewuste bestand verwijderd en zie daar… ik kan JDM en Basecamp weer normaal gebruiken. Nu nog tijd vinden om Ubuntu te gaan verkennen :wink:

OSM kaarten hernoemen op je eigen Garmin-GPStoestel (verder ‘device’ genoemd ) is blijkbaar een probleem waarop praktisch elke gebruiker zal botsen. Op dit moment is er naar mijn weten geen enkele werkmethode beschreven, op geen enkele webpagina.

Het is inderdaad een gekke toestand als men kaarten niet kan ‘zien’ of van elkaar kan onderscheiden, elk met een zinvolle naam. Daarenboven blijkt het zo te zijn dat het beheer kan verschillen naargelang het model van het device.

De meeste kaarten die voor Garmin devices zijn bedoeld worden afgehaald op de website van Lambertus.
Het is een fantastische website om regionale kaarten te maken voor beperkte zones.

Het zou bij Lambertus erg welkom zijn een handleiding te vinden waarin de procedures worden voluit beschreven.

Een hoofdstuk “KAARTEN HERNOEMEN” met daarbij een in het oog springende verwijzing naar de blijkbaar onvermijdelijk nodige JaVaWa module zou meer dan welkom zijn. Om welke reden denkt U dat ik op deze topic terechtkwam ?

Dan heb je blijkbaar niet goed genoeg gezocht, begin maar eerst eens de FAQ te lezen en verder het volgende forum te bezoeken waar al je vragen mbt de (garmin) gps worden uitgelegd: http://forum.gps.nl

Alleen staat daarover niets in de FAQ…

Foutje, dacht dat het over GMTK ging. De namen op de device is een Garmin probleem, stond idd nog niet in de Faq. Wel zinvol om ook een link naar de device manager daarin op te nemen (done). Als er nog aanvullingen nodig zijn, het is een wiki document, iedereen mag er aan meerwerken!

  • Er wordt hier toch wel bevestigd dat er er nood is aan een handleiding voor het hernoemen van OSM kaartbestanden op de verschillende ‘devices’, waarbij naar ik meen te begrijpen niet eens een uniform gedrag te verwachten is.
    (waarbij ook in casu de onmogelijkheid tot hernoemen wordt gemeld).

Het is wat ontmoedigend als men moet alle andere GPS-fora in alle talen aflopen om wat informatie te vergaren. Het is geen kritiek op het werk van Lambertus dat wij allen uitermate appreciëren, maar eerder een aanmoediging.

  • Ik kan aan een wiki niet mee(r)werken (nog tekort aan basiskennis). Ik ben bereid om praktische voorstellen te “proberen” uit te testen op mijn GPSMap 62s.

  • Tot nogtoe heb ik rondgedraaid op verschillende fora en andere wiki’s maar ben er niet wijzer op geworden.
    Hoe anderen er in zijn geslaagd met de JaVaWa modules is mij een volledig raadsel. Ik ben er nog niet in geslaagd om kaartbenamingen te veranderen en aldus onderscheiden namen op het device zelf te zien ten einde de kaarten te enablen/disablen. Trouwens de kaarten op micro-SD werden tot nogtoe niet eens gedetecteerd ; blijkbaar wordt slechts het intern geheugen van mijn device gescand.

  • Mee(r)werken aan de algemen wiki’s heb tweemaal gedaan met vertalingen Engels naar het Nederlands. Maar het zou een hele geruststelling zijn te mogen weten dat nieuwe edits worden nagelezen op fouten (of nog verscholen kemels)

Soortgelijke vragen vind je het de garmin maps subforum :
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=8110
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=21099

Waarschijnlijk is dat de betere plek om het te vragen.

Zelf heb ik de gemakkelijke weg gekozen: een aantal .img files staan op een kaartje.
Als ik een andere kaart nodig heb, kopieer ik deze naar de juiste directory.

Bedankt Jan.
Ik ga daarop af.

  • Maar ik neem aan dat het copiëren niet telkens gebeurt via een bewerking op je ‘device’ ?
    Na copiëren zou dan vermoedelijk nog eens disable + enabled moeten worden ? Gemakkelijk kan men zulks niet direct noemen. Over welk ‘device’ spreek je ?

  • Ik veronderstel dus dat je het copiëren uitsluitend uitvoert vanuit je PC naar je devicegeheugen of micro-SD kaart ? Maar een PC heeft men onderwegs niet bij de hand… en dan valt men terug op vorig geval (copiëren met het device zelf)

Hoe men ook copieert, elke onderscheiden OSM-kaart die men wenst te gebruiken moet dan wel (met identiek dezelfde generieke standaardbenaming) in een eigen aparte map staan, welke map zelf een duidelijke regio-benaming heeft.

Nee dat werkt zo niet. Iedere img kaart moet in één en dezelfde map genaamd garmin staan en dat geldt voor ieder type garmin (uitzonderingen daargelaten).

Mogelijk is mijn strategie niet de beste ?

Ik tracht verscheidene Lambertus Garmin kaarten (per gelimiteerde regio-oppervlakte )op te slaan op mijn ‘device’ met de hoop ze van elkaar te kunnen onderscheiden door een eigen benaming. Vermits dit blijkbaar op zich onmogelijk is vraag ik mij af of ik niet beter zou zijn om heel grote kaartoppervlakten (bv. 2 tot 3 landen) te groeperen in een enkel gmapsupp.img bestand ?

De kant-en-klare kaarten van Lambertus bieden wel de gelegenheid om mijn huidige strategie te betrachten ! Ofwel regio Bretagne, ofwel regio Wales, ofwel regio Toscanië of wat-dan-ook.

Maar als men ze toch niet als dusdanig kan zien op onze Garmin devices (en men ze dus apart niet eens kan activeren) dan heeft mijn huidige manier van werken toch geen zin ?

Ligfietser schreef :

Ik begrijp er geen snars van. Ze hebben dus allen dezelfde benaming in één ‘garmin’ map ? Dat gaat niet.
Ofwel moeten ze vooraf hernoemd worden met een streekbenaming vooraler ze naar de SD kaart worden gebracht ? Maar de Garmin toestellen kunnen die toch niet weergeven met hun nieuwe streekbenaming !?

Blijkbaar heb je je niet goed genoeg verdiept in de materie.
Op jouw GPSmap 62s mag je alle img’s die standaard aangeboden worden als gmapsupp.img (omdat oudere Garmin’s alleen deze kunnen lezen) stuk voor stuk gewoon hernoemen, maar ze dienen wel in één en dezelfde garmin map te worden opgeslagen. Noem ze dus Bretagne.img, Wales.img Toscane.img of wat dan ook.