Färskt från tryckpressen kom precis lite mer konkret information om vilka av Lantmäteriets tjänster som kommer släppas fritt!
Väldigt tråkigt att topo10 inte blir gratis. Likaså att visningstjänsterna förblir nedstängda, så vill vi få in ortofoton i iD/JOSM behövs lite mer arbete.
Om jag uppfattar deras text korrekt kommer ortofoto att tillhandahållas via STAC (ett API för att hitta och ladda ned geografiska filer, t.ex. raster) och COG (CloudOptimized GeoTIFF, ett rasterformat).
Antingen skulle man kunna lägga in stöd för dessa i editorerna; det skulle bli lite mer arbete troligen men inte kräva någon kontinuerlig server. Alternativt kan man sätta upp en tjänst som utifrån ovan APIer tillhandahåller en WMS- eller XYZ-tile-tjänst som man kan koppla editorerna till utan ändring. Det senare är lite mindre arbete (nån timme för de som kan) men kräver en server som kontinuerligt körs (och kostar).
Detta API som LM tänker använda/publicera är det något som är vanligt inom den kommersiella världen? Undrar just hur många andra presumtiva dataanvändare kommer att få problem att kunna ansluta sig till LM:s API?
Finns väl någon teknisk/kommersiell aspekt på detta, och då har LM uppfyllt EU-kraven. Att vi amatörer inte på ett enkelt sätt kan utnyttja datat, är säkert ett mindre problem.
Jodå, LM har faktiskt blivit allt bättre på att följa etablerade standarder, så även här.
Sen innebär det såklart inte att det är användbart för personer utan rätt förkunskaper, och det är en vanligt klagomål, men då behöver man också fundera på vad som är rimligt - LM kommer nu erbjuda MinKarta för otekniska och dessa APIer för tekniskt kunniga, ska de även erbjuda WMS för de som behöver det? Och då även WMTS, MBTiles, XYZ, OGC API Maps, OGC API Tiles? Man kan nog inte vänta sig att de ska lösa allas problem, men genom att tillhandahålla via ett standardiserat API så är det i alla fall tekniskt möjligt för grupper som oss att lösa problemet själva.
Ett möjligt alternativ vore också att skriva ett skript som laddar ned allt och laddar upp till typ https://openaerialmap.org/, sen behöver man bara köra om det när det kommer nya bilder.
Hur är det med stöd för geotiff i JOSM? Det verkar finnas något plugin, men jag vet inte riktigt hur bra det funkar eller hur lätt det är att få igång.
LMs ortofoto är ju väldigt bra, så ifall man kan få in dessa i editorerna vore det ju ett stort lyft!
Intressant att topografi 10 förblir stängd. Jag ser ingen motivation för det beslutet på länken där.
Jag gissar att Lantmäteriet gjort en juridisk bedömning av huruvida de enligt HVD är tvungna att dela Topografi 10.
Min gissning, utifrån texten där, är att det handlar om att delar av topo10 inte ingår i HVD (t.ex. kraftledningar). De skriver att avgiften kommer sänkas för topo10, så det är då gissningsvis i relation till hur stora delar av det som kommer bli öppna i övrigt.
På jobbat har vi redan börjat prata om att sätta ihop vår “egna” topo10 med bara de data som blir öppna, vilket är en möjlighet.
För just OSM tänker jag att det skulle vara ett onödigt extra steg, vi vill ju, om möjligt, ändå hellre ha de underliggande datamängderna som ofta innehåller mer attribut.
Nu kanske inte allt är helt klart med det tekniska genomförandet, men jag är förvånad att ingen (?) verkar reagera på min tidigare kommentar. Om det är som jag fruktar, kommer vi få en mer eller mindre lång tidsperiod när vi inte kan utnyttja LM:s ortofoton i JOSM, ID etc.
För att vi ska få det, verkar vi behöva få någon som frivilligt (och gratis) som åtar sig jobbet att ha en 24/7-konvereringstjänst online eller att regelbundet ladda upp läsbara ortofon för JOSM/ID till någon webbsida. I båda fallen kommer det att bli något som vi inte förlita på att det finns, varken kort eller lång sikt.
Övergången till öppen data från LM verkar åtminstone när det gäller ortofoton bli en klar försämring, jämför med dagens lägen. Eller har jag missförstått att detta?
(Det finns fördelar med att annan data blir öppen, förutom ortofoton, men det är en annan diskussion).
Det nuvarande API:t mot “Min karta” ska tas bort, och de som inofficiellt använder det, kommer att inte kunna utnyttja det efter övergång till nytt API.
Det nya API:t kommer att ha ett format som JOSM/ID inte kommer att kunna läsa.
För att JOSM/ID ska kunna utnyttja nya öppna ortofoton, måste någon tjänst konvertera dessa, till ett format som dessa verktyg kan läsa.
Om jag missförstått något, så är jag, och säkert andra också, tacksamma för rättelse.
JOSM har nästan* stöd för GeoTiff redan. Om det finns behov så kommer någon att lösa problemet, det litar jag på.
Alternativt så kommer de öppna COGarna att laddas in i OpenAerialMap se OpenAerialMap Docs
Eftersom vem som helst kan göra det så gissar jag att det kommer göras inom få dagar/timmar från det att API:n släppts.
Vi kan anordna ett hackathon i februari 2025 och fira när vi är klara
Inget av det LM gått ut med lär påverka hur Min karta fungerar (jag har väldigt svårt att se att de skulle köra på STAC+COG där, det skulle vara fel teknik). Man får skilja på deras officiella APIer och de APIer som råkar användas av deras tjänster. Bra att komma ihåg också att det är helt fritt för dem att ändra hur ortofoton i Min karta fungerar närsomhelst, eller också ta bort dem helt, det har egentligen inget med HVD att göra.
Så i praktiken kommer det tillvägagångssättet fortfarande fungera. Med det sagt så bör man inte då tänka “toppen, då kör vi på tiles från Min karta, det är ju ändå öppna data” - ja, data i botten är då öppna, men rättighet att använda data != rättighet att använda tjänsten.
Har också haft den tanken, men undrar om OpenAerialMap är redo (läs “villiga”) att ta emot den enorma mängden data som kommer, eller om de hellre kommer hänvisa till att de källorna redan är öppna så därför inte behövs speglas där.
Eftersom jag inte alls är insatt i hur det tekniskt fungerar med användning av LM:s ortofoton, så kanske uttrycker jag mig otydligt. Jag antar att Min karta kommer att finnas kvar som i dag. Dvs. man kan se ortofoton i sin webbläsare. Men det är ju inte den menar utan den tjänst/API vi använder i JOSM/ID.
För de som är intresserade så gavs en hel del matnyttig information på LMs informationsmöte i tisdags, inspelningen går att nå via sidan här: Värdefulla datamängder | Lantmäteriet
Det relevanta för OSM: Ortofoton kommer tillhandahållas som STAC/COG, inga öppna visningstjänster. Topografiska data kommer tillhandahållas som STAC/GeoPackage eller OGC API Features.
Som tidigare nämnt så är det bra val för att kunna integrera det i andra system, men blir ett extra steg för användning i t.ex. iD eller JOSM.