OpenStreetMap hackathon på Skovskolen i Nødebo til efteråret?

Lene Fischer fra Skovskolen, Københavns Universitet har i dag luftet tanken om at afholde et OpenStreetMap Hackathon event oppe i Nødebo i Nordsjælland en gang i efteråret.

Ideen er, at OSM DK communitiet (både erfarne og helt nye i OSM regi) møder de studerende til et fælles event vedr. OpenStreetMap og hvad man kan med OSM data osv.

Jeg vil derfor spørge ud i OSM DK om nogle af jer vil måske have nogen interesse i at deltage? - måske nogle af jer har lyst til at afholde små workshops events? - dato mm er ikke afgjort endnu.

En meget løst brainstorm på små evt. workshops (som både studerende og uerfarne OSM kan deltage i)

  • Lær at redigere i OpenStreetMap iD
  • Apps som StreetComplete/Every Door
  • Lær Overpass Turbo (scripts) (som egentlig er backend søgeinterfacet til QuickOSM plugin i QGIS)
  • Wikidata i OSM – lær at tilføje og se hvad det kan bruges til
  • Scrapping af data fra GeoFabrik Danmarks PBF fil – fx kun veje/stier – Osmfilter/OsmConvert programmer og OGR2OGR2 > Import til PostgreSQL
  • KOM ENDELIG MED FLERE FORSLAG I KOMMENTARFELTET

Eller koges ned til et par timers micromapping i Nødebo by og området omkring Skovskolen, hvor der gåes i virkelig i dybden (i hold) fx StreetComplete opgaver ude i marken eller nye objekter tilføjes i marken med Every Door app. Og hvor så eftermiddag bruges på mere tekniske ting (som nævnt i punkterne ovenfor).

Intet er fastlagt endnu, så kom endelig med input eller bare at du har lyst til at deltage (angiv gerne om du evt. vil stå for en mini workshop)

Med venlig hilsen
Søren Johannessen

5 Likes

Vild med ideen. Glæder mig til der kommer en dato.

Til den løse brainstorm:

  • Workshop om at lave sine egne kort og gøre dem tilgængelige for andre.

  • Workshop/oplæg om at kortlægge i Vespucci. Dette kan jeg evt. stå for.

3 Likes

Jeg er helt med på ideen, både som privatperson og som officiel kommunal Geodata-altmuligmand. Ballerup Kommune syn’s nemlig også det er en god idé.

2 Likes

Løs ide til workshop: kortlægning af arboreter, med stier, navngivne områder, individuelle planter. Se fx den spæde start på arboretet ved den jyske afdeling af skovskolen, som jeg startede efter et åbenthusarrangement: Way: ‪Arboretet Eldrupgård‬ (‪1151027685‬) | OpenStreetMap

3 Likes

Helt fint, og det er jo næsten lige om hjørnet.

2 Likes

Det kan evt. kombineres med registrering på arter.dk eller Inaturalist.

2 Likes

Lyder godt :grinning:
Jeg deltager gerne og bidrager med min erfaring.
Jeg arbejder med myndigheders åbne data en del.
Og vandringsruter. Og lejrpladser.

3 Likes

Rigtig god ide. Jeg deltager gerne, hvis jeg kan.
Venligst Henrik

1 Like

Jeg var med i et projekt hvor vi kortlagde vedplanter på Frederiksberg campus. Det blev i arcgis, fordi det er det vi har lært, men kunne være fedt hvis det kunne flyttes over.
https://experience.arcgis.com/experience/6f0c429991cf4376900928b704382eed?fbclid=IwAR3qX7H-SVBl1ENxoXiHe5F-Hh05R_AhmXCx53qmTHvp0O--ib27_qKF9yA

Hvis det skulle blive til noget: Kan der blive plads til emner, som ikke er skov-agtige? Jeg slås med at mappe busstoppesteder ordentlig, antagelig fordi jeg synes at det med OSM relationer er svært. Det ville være fedt, om nogen med erfaring for den slags live kunne demonstrere, hvordan man gør. Konkret ville man nok kunne tage udgangspunkt i følgende område omkring Kastrup Lufthavn, hvor jeg er ret sikker på, at virkeligheden aktuelt passer halvdårligt med kortet mht. busstoppesteder: https://www.openstreetmap.org/#map=17/55.63126/12.65855

1 Like

Tror ikke det bliver til noget her i efteråret dette arrangement. Så måske til foråret.