OpenStreetMap beter dan TomTom

…in Nederland dan…

Met het beschikbaar komen van de verkeersinformatie in Nederland als open data http://www.ndw.nu/pagina/nl/103/datalevering/, de beschikbaarheid van open adresgegevens uit de BAG en de al dan niet vermeende superioriteit van de OSM wegen in Nederland t.o.v. die van commerciële partijen zou het mogelijk moeten zijn om voor Nederland een op OSM gebaseerd navigatiesysteem te hebben dat beter is dan bijvoorbeeld TomTom. Eens? (zo nee, geef svp aan wat er nog voor nodig is om OSM beter te maken dan TomTom)

Die heb ik toch al: mijn Garmin Edge 800 :slight_smile:

Maar voor navigatie (in bijvoorbeeld auto) wil ik toch ook erg graag het buitenland hebben. Ook al omdat ik zowat in Duitsland woon, waardoor het soms via Duitsland sneller is om weer ergens in Nl te komen.

En ik merk (op dit moment ben ik nog in departement Lot, Frankrijk) dat er nog heel wat wegen ontbreken in buiteland. En die staan bijna wel allemaal op mijn TomTom Carminat in mijn Renault.

Openstreetmap wordt wel beter, want iedere avond na gedane arbeid op de racefiets werp ik mij (tot vervelends toe aldus mijn vriendin) op de laptop en ben dan druk bezig de boel aan te passen en vooral aanvullen :slight_smile:

groen_duiven

Voor navigatie is meer nodig dan alleen een compleet en up to date wegennetwerk. Hoe compleet zijn de turn restrictions? Maximum snelheden? Points of interest? Ik denk dat OSM het in Nederland nog niet haalt bij TomTom op die gebieden. Voor premium features zoals lane guidance (zie plaatje) heb je nog veel meer informatie nodig die OSM nog niet (compleet) heeft: gedetailleerde rijbaangegevens, en de gegevens van de borden zelf.

NL bevat vast niet alle, maar al wel heel veel POI’s, turn restrictions en maximumsnelheden. Die laatste zijn op de NL snelwegen op een unieke wijze ingewikkeld gemaakt, maar ook gemapt, met tijdsrestricties. Daarnaast is naar schatting 95% van de snelwegen al voorzien van data om een lane assistant in arrow view te laten werken. Naar schatting 30% van de snelwegen (bv de gehele A12 en A13) is inmiddels gemapt om een lane assistant in signpost view te laten werken. Nederland kan met al die data een interessante test-case zijn voor Telenav met als doel een oplossing te hebben die binnen bijvoorbeeld twee jaar beter is dan TomTom. Er zijn hier vast wel enkele OSM’ers geïnteresseerd om op te treden als beta-tester en om ontbrekende data te mappen, bijvoorbeeld lanes bij ingewikkelde kruisingen. Voor Telenav kan het zeer interessant zijn om in een vergelijking (ik stel me zomaar een tech pagina in de Telegraaf voor in de zomer van 2015) TomTom te verslaan met een product op basis van open data. Stuur zonodig ff een twitter bericht naar Johan_OSM om hier verder over te praten.

Cheers, Johan

Dat is appels met peren vergelijken! Bij het ontstaan van OSM is een kaart het hoofdoel geweest, niet een dataset voor navigatie. En als algemene kaart verslaat OSM inmiddels iedere ander kaart van NL.
Daarna zijn wat handige mensen met de OSM gegevens aan de slag gegaan om te zien of je er ook mee kon navigeren. En nu wringt iedereen zich in de meest onmogelijke bochten om van OSM een volwaardig navigatiesysteem te maken, zie de discussie over tags op dat gebied.
Zolang we alles in 1 database blijven persen met een hoop corrigerende tags wordt het nooit iets met navigatie.
Ik heb al vaker mijn stokpaardje bereden: OSM zal zijn database moeten gaan splitsen zodat we verschillende functies gaan scheiden, om per functie een beter resultaat te halen.
Het is niet logisch alle verschillende datasets steeds in 1 grote emmer te gooien. Laat die datasets als afzonderlijke sets bestaan, en gebruik openlayers o.i.d om het te tonen.

Overigens: wat me wel stoort is dat OSM nu gemeten wordt in dezelfde categorie als TomTom, en niet als kaart !

OpenStreetMap beter dan TomTom als kaart? Antwoord: Over het algemeen jazeker! OSM is toch meer dan alleen maar een wegennet.
Dus even nieuw item starten, maar dan ben je snel klaar met de conclusie.
Waar vind je net dat watertappunt in de woestijn? OSM!
Je kunt de vraag ook omdraaien is Tom Tom beter dan OSM? Waarin dan?

Dat de kaart goed bruikbaar is om te routeren is meegenomen. Die kaart met alle details is denk ik ook de beperkende factor voor de navigatiemogelijkheden. Zie de OFM bij grotere afstanden.
'k Hoop dat daar een oplossing voor komt.
Daarom ben ik benieuwd of de nieuwe fietsgarmins met OSM wel verder routeren dan gemiddeld zo’n 80 km.

Eggie

Noordfiets,

Dan vraag ik mij af waar die zorg voor de groeiende database vandaan komt, dat is mij als ondertoon wel is opgevallen. ‘Dan past het niet meer in of op’, bv een item als verharding versus comfort. Als de kaart de leidraad is valt er nog veel te doen, denk ?

Nee… die zorg over welke tag je gebruikt is wel degelijk belangrijk. De kaart moet wel “goed” blijven routeren. Bijkomende zaken als file-informatie zie ik niet snel gebeuren binnen osm.

Die bunkers en forten van jou zul je in ieder geval vergeefs op de tomtomkaart zoeken. :slight_smile:
Denk ook dat voor osm een andere doelgroep is. De outdoormensen/ fietsers/wandelaars/ ruiters/ kanovaarders/ geocachers/ verrelandenreizigers, e.d.
… en dat OSM sneller is met updates van nieuwe wegen is toch een opsteker. Denk maar aan de situatie rond Tilburg en Eindhoven een tijd geleden. GPS uitzetten op de borden… echt niet met OSM!

Het gaat niet om de grootte van de database, maar om de helderheid en structuur. Ik kan mijn schroefjes en moertjes in 1 doos stoppen, maar ik kan ze ook verdelen over meer dozen ( rvs/messing/gegalvaniseerd etc.) en dan weer op maat onderverdelen. De ruimte blijft gelijk maar het gebruiksgemak neemt enorm toe. OSM als database is nodig aan herstructurering toe.

En de manier om data te benaderen verandert met de groei van het internet. Stel je voor dat er ergens een database is met alle anwb-paddestoelen. Waarom zou je die nog willen importeren in OSM? Je kunt ze ook gewoon koppelen. Of als aparte laag weergeven. Het idee dat je alle data ‘zelf’ wilt hebben is achterhaald.

Als het rechten vrij kan, lijkt het mij oke. Hoe en wie regelt dan het beheer van het hele netwerk ? Internet kent na 20 jaar legio dode adressen, verhuist, zonder update ed.

Wie haalt de Costa Concordia weg komende week… om TomTom voor te zijn?.. Hoewel… denk dat 't wrak op geen enkele kaart staat behalve dan op OSM! :slight_smile:

http://www.openstreetmap.org/#map=17/42.36583/10.92156

http://www.nu.nl/buitenland/3575904/groen-licht-berging-costa-concordia.html

leuke hint, er staan eigenlijk slechts namen bij, de gegevens van het schip en de maatschappij Costa ontbreken, staan wel in Wikipedia.

Waar komen die schattingen vandaan? Hoe dan ook, Nederland zou - zeker met de nieuwe open verkeersdata - een interessante testcase voor Telenav zijn. Ik maak me wel zorgen om coördinatie in de NL community - er lijkt niet veel communicatie over de grote thema’s, bijvoorbeeld een integrale aanpak van de BAG adressen, of hoe te voorkomen dat OSM NL een dumpplaats voor open geodata wordt. Al die geïmporteerde data laat de kaart er sjiek uitzien, maar gaat daarachter ook een echte community schuil, waar tenminste in elke middelgrote en grote stad zich iemand, of liefst een paar mensen, bekommeren om de data? Als ik de communicatiekanalen zo zie, is het veeleer een verzameling individuele enthousiastelingen. Geweldig dat die er zijn natuurlijk, maar OSM moet meer zijn dan dat.

Dat ben ik niet met je eens. OSM is begonnen als een schone lei waaraan iedereen zelf zijn geografische invulling kan geven. Een kaart is één van de mogelijke resultaten. Een van vele. Dat mensen gaan nadenken over andere toepassingen is een logisch gevolg van het open model.

Altijd gedacht dat het is begonnen omdat Ordnance Survey geen gratis kaartmateriaal beschikbaar stelde. Doel wasdan maar zelf een kaart maken. Daaruit is later het OSM project wereldwijd gegaan. En zijn er andere toepassingen bijgekomen.

Wat dat betreft heeft NL een andere positie: onze eigen Ordnance Survey, de Topografische Dienst, is inmiddels samengevoegd met het Kadaster. De data is nu opendata.
De ‘consument’ heeft in NL dus twee kaarten met goede informatiegraad, OSM en de via het Kadaster te downloaden kaarten. Daarnaast is er aanvullende informatie (BAG, NDW … ) als opendata verkrijgbaar.
Voordeel van OSM is dat die rechtstreeks via het internet te benaderen is. Maar iets zegt me dat het vast niet lang duurt of het Kadaster komt ook met een slippery map.

Daar zijn we het roerend eens. Mijn insteek is die data helemaal niet te importeren maar als afzonderlijke database te blijven gebruiken, waarbij er rustig een (gesynchoriseerde) kopie op de OSM server kan staan, maar niet alles op 1 hoop in de huidige database.

Dat laatste is zondermeer waar. En ik denk dat zelfs niet iedere middelgrote plaats zijn eigen mapper heeft. Kijk ik naar mijn eigen provincie dan zie ik dat de fietspaden inmiddels zijn ingevuld door een enthousiaste groep die zowel fiets als mapt. Maar dat is een kleine groep, die de hele provincie doorkruist en natuurlijk de nadruk legt op fietspaden. Op andere gebieden zie ik nog steeds witte plekken op de kaart. En dan met name in de landelijke gebieden. En als ik daar een wijziging of nieuw pad zie, dan is de maker vrijwel altijd eentje uit dezelfde kleine groep die zijn basis in en rond de stad Groningen heeft.
Dus zo groot is de community eigenlijk helemaal niet …

Uhh, niet om lullig te doen, maar volgens http://osmstats.altogetherlost.com/index.php?item=countries zijn er in de VS 3,5 keer zoveel gebruikers actief als in NL, terwijl er volgens Wikipedia ruim 18 keer zoveel mensen wonen. NL doet het dus niet zo slecht in dat opzicht.

OSM is best leuk (ik zit nu zelf op ruim 5000 changesets). Echter, ondanks dat mijn familie en vriendenkring enorm navi-minded is krijg ik ze maar niet op OSM. Belangrijkste reden: er is nog geen enkele OSM navi die in de buurt komt van de kwaliteit van TomTom, wat ze wel verwachten. Dus nogmaals mijn aanbod aan Telenav om NL als testland te gebruiken. Ik regel de nodige beta-testers en probeer in de NL community handen op elkaar te krijgen om ontbrekende data in te vullen. En dan is er een grote kans dat, met de bijkomende op maat gemaakte publiciteit (dus aangeven dat feedback via osm.org kan plaatsvinden, dat sprake is van een beta product etc.), elk dorp wel een actieve mapper gaat kennen.

Ik heb eens mijn eigen profiel bekeken: Er zijn 29 mensen in een straal van 6 km, waarbij er 22 mensen nog nooit een wijziging hebben doorgevoerd, en van de overigen de “nieuwste” wijziging 7 maanden geleden is geweest.

Ben het wel met Noordfiets eens dat je de mappers niet in overvloed tegenkomt. Ikzelf heb ook mijn twijfels of het lukt (wat It’s so Funny schrijft) dat er op den duur in ieder dorp wel een actieve mapper zal kennen. Op de door It’s so Funny genoemde link heeft Nederland er nu 55 !!

Ik ben zelf ook enthousiaste fietser en neem dan ook vaak andere zaken mee (rondom het fietspad), wanneer ik in Openstreetmap bezig ben. In mijn regio (die ik dan maar beschrijf als een hele groter cirkel om Duiven) kom ik vaak alleen maar collega-mapper Frankl2009 tegen en die woont al op een aardige afstand (ook hemelsbreed).

In de 2 jaar dat ik nu bezig ben heb ik inmiddels een paar mensen enthousiast gekregen om Openstreetmap in hun Garmin-navigatie te gebruiken. Maar voor de rest gebruiken de fietsers in mijn omgevimgng de mobiel /navigatie puur als registratie voor Sportypal/Strava/etc. en dus vinden ze niet belangrijk welke kaart gebruikt wordt.

Ze vinden het allemaal erg leuk dat “men” de kaarten bijwerkt, maar worden niet enthousiast om zelf ook wat te willen toevoegen aan OSM. En zodra we in buitenland fietsen, kijken ze wel naar mij als “wegkapitein” die de route heeft/weet :slight_smile:

Daarnaast heb ik nog een ander principe: Ik vind het in het geheel niet erg om data bij te werken die dan te goede komen aan de gemeenschap (en dan heb ik het niet alleen over OSM, maar bijvoorbeeld ook gas-tankstellen.info tbv LPG), maar zodra commerciële partijen er hun voordeel aan halen (lees geld verdienen aan mijn werk), dan wordt ik niet meer zo actief om data bij te werken/aan te vullen.

Bij Openstreetmap heb ik er nu zelf direct voordeel van: Wanneer ik wijzigingen doorvoer, dan zijn deze korte tijd later al beschkbaar in één van de vele kaarten die ik dan weer zelf gebruik bij het fietsen.

groen_duiven

Dat herken ik ook bij mijzelf. Aan de andere kant, de licentie staat commercieel gebruik toe. En met alle respect voor de amateuroplossingen: het maken van een goede navi-app kost gewoon heel veel geld. Zodanig veel dat de meesten niet beginnen aan OSM (te lage kwaliteit/te hoge ontwikkelingskosten, je praat hier al snel over enkele miljoenen die je nodig hebt voor een app die niet wordt afgebrand door de gebruikers). Ik vind het bv. prima dat OSMAND+ een eurie of 6 kost. De commerciële developers zouden natuurlijk wel iets extra kunnen doen voor de OSM’ers die bijdragen, door bijvoorbeeld de premium versies van hun apps gratis te maken voor mappers.

Mijn argument was niet dat het in NL ontbreekt aan voldoende mappers - nou ja, volgens mij kun je nooit genoeg mappers hebben, maar dat probleem hebben we bijna overal, zoals je zelf al zegt - maar dat er geen leiderschap te ontwaren is. Dat uit zich in een website die verouderd is, een kapot blog, een gebrek aan evenementen en aan coördinatie rondom grote thema’s. Volgens mij zijn al die dingen nodig om in leven te blijven als community, mee te groeien met de ontwikkelingen om ons heen en de toenemende interesse in OSM, en een serieus aanspreekpunt te zijn voor mensen en bedrijven die iets willen met OSM.

Wat betreft de negatieve gevoelens jegens bedrijven die aan de haal gaan met de data, die verderop wordt aangehaald - dat vind ik krokodillentranen. Je gaat akkoord met een licentie zodra je je account aanmaakt, en die licentie staat ook commercieel gebruik toe. Dat OSM nu aantrekkelijk is voor (grote) bedrijven maakt het volgens mij juist zo’n leuke en spannende hobby. Dit is waar ik al sinds ik in 2007 met OSM begon aan heb gewerkt!

Niet dat het zo makkelijk is voor een bedrijf als Telenav om OSM-data te gaan gebruiken; de reden dat TomTom zo goed is, is dat zij de afgelopen twee decennia hebben gewerkt aan een dataset met slechts één doel voor ogen: mensen van A naar B leiden. OSM is net negen geworden en heeft niets dat ook maar lijkt op zo’n doelgerichtheid. Dat is ook het mooie aan dit project; er is plaats voor heel veel verschillende interesses, maar dat gaat ten koste van de bruikbaarheid voor een specifiek doel ‘zo uit de doos’. Bij Telenav zijn we al meer dan twee jaar bezig met een team van nu zo’n 12 mensen om OSM te kunnen gaan gebruiken - en we zijn er nog steeds niet. Dus een makkelijke oplossing? Nee, zeker niet. Maar wel één die volgens ons de beste garantie geeft op een toekomstvast product, met als bijproduct dat de miljoenen mensen die onze producten gebruiken straks allemaal ogen op de OSM-kaart zijn, met snellere groei van OSM tot gevolg. Volgens mij kent dat scenario geen verliezers.

Wat betreft je aanbod - we hebben op dit moment alleen de VS in ons vizier, maar dat zal op termijn wel gaan veranderen. Wat voor termijn, weet ik niet. Ik blijf balletjes opgooien voor een pilot in Europa. Wie weet!

Daar wringt iets in deze en vooral latere opmerkingen over Telenav.
Om te beginnen gaan leiderschap en internet slecht samen. Internet is ook een beetje anarchie, en dat geldt evenzeer voor OSM. Gelukkig maar, want we zitten niet te wachten op allemaal Google’s natuurlijk.

Nu komt de aap uit de mouw. Kennelijk werk je bij Telenav. Het ‘probleem’ met ontbrekend leiderschap komt nu in een ander licht te staan: je bedoelt dus dat Telenav geen aanspreekpunt heeft!
En daarmee ook geen ingang om zaken binnen OSM (snel) te veranderen.

Natuurlijk is het zo dat OSM vrij kan worden gebruikt door commerciele partijen sinds de licentiewijziging, en dat is ook geen probleem. Maar daar stopt het wel.
Het kan en mag nooit zo zijn dat een commerciele partij een aanspreekpunt en daarmee invloed heeft op de gang van zaken binnnen OSM, ook al is dat goed bedoeld.
Iedere schijn van belangenverstrengeling moet bij voorbaat worden voorkomen. Het kan ook nooit zo zijn dat OSM en haar vrijwilligers hun manier van werken aanpassen
aan commerciele belangen, dat is de doodsteek voor het project. Het is ook strijdig met de OSMF mission statement: http://wiki.osmfoundation.org/wiki/Mission_Statement

Dat Telenav veel energie steekt in het ontwikkelen van iets op basis van gratis informatie en daar niet uitkomt is een probleem van Telenav, niet van de OSM vrijwilligers.
Mocht blijken dat je je doel niet haalt, dan ligt de fout bij Telenav, niet bij OSM. OSM heeft nu eenmaal niet als doel om kant en klare navigatiedata te leveren, ook al kan dat een leuke bijkomstigheid zijn.

Dus wat die krokodillentranen betreft … kijk vooral ook eens in je eigen ooghoeken.