Op zoek naar gps (-> garmin etrex legend hcx)

Zo’n twee jaar niets meer aan OSM gedaan door het gaan gebruiken van mobieltje met kaartmateriaal op de fiets. Maar mobieltje voldoet niet meer, ben toe aan een gps met fietskaarten.

Om er weer in te komen ben ik op zoek naar een 2e handse set, lange batterijduur (24u), kaartpresentatie, routering, gpx up- en download, sd, redelijk afleesbaar in zon, en waterdicht/robuust fietsbevestiging zijn de wensen. Prijs rond de 80 euro.

Via de osm-wiki kom ik dan bij de Garmin legend cx/hcx, vista cx/hcx. Veel verschillen tussen deze apparaten zie ik niet (behalve een kompas/hoogtemeter), kan ook niet 123 via googlen vinden welke geschikter voor me zal zijn. Als mensen advies willen geven, graag (kon hier ook geen topic over vinden?).

Als de zoektocht op marktplaats (heeft iemand hier nog iets in de aanbieding, laat maar weten) niet gaat opleveren, dan zal het alternatief een etrex 20 zijn, denk ik.

hi zoek je specifiek 2e hands of een overzicht ?
Zie overzicht http://wiki.openstreetmap.org/wiki/GPS_Reviews
kijk dan naar 2e hands. Verschillende winkels hebben soms inruilers, kortom zoek met wensen en hoop op mazzel.

Welkom terug doortrapper :slight_smile:
Verschil tussen cx/hcx: hcx heeft een betere ontvanger, dus is voor het mappen wellicht interessanter.
Wb kaartpresentatie en gpx up- en download moet de oudere generatie het toch wel afleggen tegen de nieuwere generatie toestellen.
Routering: de nieuwere Etrex serie schijnt problemen te hebben met de firmware.

Voordeel van de oudere generation is dat je fatsoenlijk een gpx track kan navigeren: de gps geeft aanwijzingen bij bochten en de afstand tot het volgende punt in de track. Bij de 62s is dat allemaal weg. Ik zet nu tracks om naar routes, maar omdat die maar 50 punten hebben, heb ik ook het originele track er nog naast.

Het grootste nadeel van de Legend HCX vond ik dat ie nogal gammel is.

De beruchte rubberen band die vroeg of laat loslaat bij praktisch alle oude etrex toestellen.
Ik vond ze wel stabieler qua firmware, vrijwel nooit is het apparaat spontaan uitgevallen, iets wat ik nu bij de nieuwe Oregon 600 vrijwel dagelijks meemaak. Ook handiger vond ik dat de oude Etrex zijn tracklogs naar wens op het SD kaartje kon opslaan, dat kan tegenwoordig met de huidige generatie gps-en niet meer, alles wordt standaard in het interne geheugen opgeslagen. Door een crash van de Dakota 20 ben ik een aantal dagen tracks en waypoints van mijn fietsvakantie spontaan kwijtgeraakt :frowning:

Maar ja, het oog wil ook wat :wink:

dashboard oude Etrex

Oregon 600T, voor het betere gooi- en smijtwerk :open_mouth:

Misschien is dit wat: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/GPS_Devices_OSM_Netherlands

Mijn ervaring met de 62s is dat ie wel kan vastlopen, maar dat dat niet tot data verlies lijdt. Bij een extreem hobbelige afdaling is ie ook wel eens uitgevallen, maar dat gaf ook geen probleem.

Als ik een kaart op mijn PC bekijk dan ja. Op de fiets eigenlijk nooit. Hoe abstracter hoe beter. Duidelijk afleesbaar onder alle omstandigheden vind ik belangrijker dan mooi gekozen kleuren.

Vastlopers zorgen vrijwel nooit tot dataverlies, maar om een of andere reden (waarschijnlijk het passeren van een metaaldetectorpoortje van een museum) bleek de dakota volkomen van slag en was gereset, en alle tracks gewist. Via een undelete programma het merendeel kunnen terughalen. Die waypoints was een ander verhaal, gewoon het verkeerde knopje ingedrukt ipv reset recente data alles resetten :confused:

Ik weet precies wat je bedoelt. Bij mij ging dit fout op de zondag na een zaterdag waarop Anke 50 (!) Waypoints had gezet bestemd voor OSM :roll_eyes:
Een triest dieptepunt in de user interface. Iedere dag - tijdens vakanties - dezelfde routine:

Trip Computer, Reset:

  1. Reset Trip Data = yes
  2. Delete All Waypoints = yes. Oh nee, “no” natuurlijk… :confused:
  3. Clear Current track = yes
  4. Reset All Settings ??? (Wie verzint het om deze optie in dit scherm te plaatsen?)

De Vista heeft knoppen en dus ook checkboxes. De Etrex heeft weliswaar knoppen, maar de user interface is direct afgeleid van een touchscreen toestel. En dus geen checkboxes meer en dus dit soort problemen. Ik heb het ooit toen ik nog jong was nog en geloofde in de goedheid van Garmin gemeld. Maar dat is dus zinloos. Zelfs de suggestie om optie 2. En 3. om te wisselen is gericht aan dovemansoren.

Vastlopers?
Nooit bij de Vista.
Bij de Etrex heb ik dat regelmatig, Anke zelden of nooit. Hypothese: ik werk sneller en daar heeft de Etrex een hekel aan.
Dataverlies inderdaad nooit, met één uitzondering: het automatisch archiveren van de track van gisteren - tijdens het opstarten - gaat in 10% van de gevallen fout. Stap 1 mislukt hier, het opslaan van de Current Track. Dat is nog redelijk acceptabel. Maar de echte bug is dat stap 2, het verwijderen van de Current Track, vervolgens wél wordt uitgevoerd.

Opstarten.
Regelmatig zonder dat de kaart volledig (alle layers) is geladen. Of de tracks en routes ontbreken.
Dat laatste lijkt nieuw sinds de rol-back van firmware 2.90 naar 2.80. Garmin had ook al gewaarschuwd: wij ondersteunen die roll-back niet, omdat dit onvoorspelbare gevolgen kan hebben :confused:
Maar altijd ontbreekt maximaal één van de twee. Dus het toestel ziet wel de SD-kaart.
Herstart lost het probleem altijd op, 100% zekerheid.

Het blijft tobben. Vandaag weer twee keer spontaan op “lock on road”. Vandaar mijn chagrijnige reactie.

Bedankt voor de reacties, tis een legend hcx geworden.

Ideale gps zal er nog niet zijn, zeker niet voor mijn budget. Zo te zien is wel een behoefte aan een open source gps, een die je helemaal kunt inrichten naar eigen behoefte. Korte google-speurtocht laat zo’n apparaat nog niet zien.

Ga nu maar aan de slag met fietskaart installeren. Zit wel meer op de lijn van phicoh, hoe abstracter de kaart hoe beter, voor wat betreft het gebruik onder het fietsen. De basiskaart op de legend vind ik op het zoomlevel waarbij je alleen de punten met naam van de steden/dorpen ziet een mooi startpunt. Autowegen eraf, en dan alleen een te fietsen weg van het ene naar het andere punt, dat is een beetje de kaart waarmee ik niet meer hoop te verdwalen. Maar eerst maar eens gewoon aan de slag.

En vandaag op stap met een huis tuin en vooral keuken constructie:

Goede nieuws was dat ik met de geïnstalleerde openfietsmap naar een voor mij onbekend adres heb kunnen navigeren. Mindere nieuws is dat toch wel moeizaam gaat (fiets ik te snel, of is de Legend te langzaam), kan de boodschappen nog niet helemaal goed interpreteren, springt snel naar een te hoog niveau in de kaart (je ‘ziet’ een complete stad op het schermpje) etc.

Doortrapper,
Als je automatisch zoomen uitzet in de kaartinstelling dan heb je dat verspringen niet en krijg je een rustig beeld.

Gaan we proberen, bedankt.

Beeld is rustiger, nu nog goede zoomfactor vinden.

Viel me nu pas op dat als die een aanwijzing geeft de kaart toont met als richting noord naar boven, terwijl ik de kaart als geheel heb ingesteld als rijrichting naar boven. Verwarrend als de tekst is ga naar links en de pijl wijst naar rechts. Is dat nog met een instelling te verhelpen?

Volgens mij is dat te verhelpen bij Kaartinstellingen > Algemeen > Onder (below) . Daar geef je aan onder welk zoomniveau de rijrichting wordt weergegeven, alles daarboven geeft noord aan. Tijdens de aanwijzing wil hij dan wel eens te ver uitzoomen en schakelt dus over van rijrichting naar noord orientatie. Ik heb mijn Legend ingesteld op 200km. Ruim voldoende.

Remco

Had dat ‘Onder’ net heel laag gezet. Dacht dat je daarmee dan aangaf op welk niveau die de kaarten laat zien bij ‘automatisch zoomen uit’. Dan nu maar hoog gezet, maar ben dan benieuwd op welk niveau die de kaarten laat zien, zal het morgen wel merken.

Dat wordt neem ik aan nog wel vervangen door een echte steun?

Was wel de bedoeling, maar eigenlijk bevalt deze oplossing goed, Bij de echte steunen steekt het apparaat zo uit boven het stuur, gebruik meerdere fietsen dus weer meerdere steunen kopen, en heb ook eigenlijk geen plaats op het stuur. De steunen die ik heb gezien voor op de stuurpen waren nogal aan de prijs, dus ik laat het maar zo. Maar ik hou me aanbevolen voor betere betaalbare oplossingen.

Na wat experimenteren met instellingen en wat langere ritten maken, wat meer idee gekregen wat nu voor mij handig is als fietsnavigatie. Ervaring is toch wel dat voor mij een kaart alleen maar in de weg zit. Gewoon een track tonen, en die als leidraad gebruiken, dat werkt voor mij nog het beste.

De Legend heeft daarin natuurlijk wel zijn beperkingen met zijn 500 punten per track. Een track aanmaken van 200 km geeft meer dan 500 punten, dan gebruik ik Prune om overbodige punten eruit te halen. De eerste keer merk je dat er wat teveel overbodige punten worden uitgehaald, met name in steden en bij lange rechte stukken (autowegen, kanalen) waar je ergens een brug moet nemen. Dit is dan wel weer te voorkomen door Prune niet de hele track te laten opschonen, maar alleen de stukken waar het geen gevaar kan is wel weer wat extra werk. Zijn er programma’s die beter opschonen?

Het even spontaan plannen onderweg werkt niet bevredigend. Paar keer geprobeerd om eerst op de bonnefooi naar een adres te fietsen, en als je dan in de buurt bent de legend laten plannen naar het adres. Ik moet dan toch al ongeveer op zo’n 7.5 km van het adres zijn wil die door het planproces heenkomen, terwijl ik ongeveer op een afstand van zo’n 20km steeds de behoefte had om aanwijzingen te krijgen. Nu laat ik hem maar gewoon een rechte lijn naar het adres tekenen, dan kom ik er ook wel. Maar misschien moet ik dat plannen toch anders doen (iets met autowegen?)

Als de routering wel lukt, zie je het te volgen spoor onvoldoende op de kaart. Wat me helaas niet lukt is de legend te laten plannen zonder dat de kaart zichtbaar is. Dan zegt die dat die geen wegen kan vinden (de kaart is dus wel geladen, maar niet zichtbaar gemaakt). Wat wel lukt is op een zichtbare kaart de route plannen, vervolgens de kaart onzichtbaar maken, dan zie ik weer alleen het te volgen spoor. Probleem is dat spoor dan zo dik wordt gepresenteerd dat je altijd wel op het spoor fietst. Ik dacht ergens eens instelling te hebben gezien van dikte van spoor, maar kan die niet meer vinden.

Bij het aan- en uitzetten van de kaart heb ik ook nog een knelpuntje. De fietskaart zet je in zijn geheel ‘aan’ of ’ uit’. Kijk je bij de kaartinstellingen, dan zie je dat de kaart is opgebouwd uit een aantal delen. De aankruisvakjes suggereren dat je delen van de kaart aan en uit kunt zetten, dat lijkt me niet te lukken. Ik denk dat met het alleen activeren van de kaartstukken waar ik fiets minder het geheugen wordt gebruikt, en het real-time plannen ook beter zou lukken?

Het teruglezen van een gereden route naar computer gaat goed, maar ik heb de instellingen nog niet goed staan zodat waarschijnlijk de tijden niet worden opgeslagen. Als in Prune de route presenteer, zie ik geen tijden/snelheden bij de punten. Zie dan ook maar weer ongeveer 500 punten, denk dat die zijn geheugenkaart niet goed gebruikt?

En dan waar het hier dan uiteindelijk over gaat, het verbeteren van de kaart. Waar ik op zoek naar ben is een simpel programma om de geplande en de gereden track over elkaar te leggen in verschillende kleuren. Verschillen zijn dan snel te zien. Prune heeft die optie schijnbaar niet, hebben andere programma’s dat wel?

Als je de Openfietsmap gebruikt, snelwegen niet vermijden.
Prune ken ik niet, ik gebruik Mapsource en Basecamp. Filteren zou je ook nog kunnen proberen met GPSbabel, of misschien deze tool: https://sites.google.com/site/trackreducer/home
De route op de oude Etrex ligt “onder” de weg, wat idd lastiger is te volgen maar wel handiger voor de mapper (kan je tenminste zien wat voor weg het betreft). In de nieuwere Garmins is het een dikke vette roze lijn bovenop de wegen, en zie je als mapper dus niet meer wat voor wegen eronder liggen.

http://garminetrex.wikispaces.com/Handleiding

De tracklog liever niet opslaan in de lijst met opgeslagen tracks. Om geheugenruimte te besparen worden namelijk de timestamps verwijderd en het aantal trackpunten wordt beperkt tot 500.

Dus: automatisch opslaan op SD-kaart. Betekent wel dat je deze tracks pas met de PC kunt openen. Onderweg kun je alleen de opgeslagen tracks zien (en tonen op de kaart).

Filteren van tracks: WinGDB3 of JaVaWa RTWtool. Beide sluiten ook naadloos aan op Basecamp ((en MapSource)). Overigens kan Basecamp ((en MapSource)) ook filteren. In extreme gavallen iets minder goed dan WinGDB3 en RTWTool, maar meestal goed genoeg.