NL wiki over bollard

De NL-wiki over bollard zegt: " De tag barrier=bollard wordt gebruikt voor pollers . Dit zijn één of meer vast of mechanisch bedienbaar metalen of betonnen paaltjes op het wegdek."

Volgens mij is 1 bollard 1 paaltje.
Iets anders is dat je in OSM een rijtje bollards als een way met barrier=bollard kan intekenen. Maar dat maakt van een bollard geen rij paaltjes!

Mee eens?

Wat moet ik dan taggen als er twee paaltjes op een weg staan?

Beide paaltjes afzonderlijk, lijkt mij?
Wij hebben hier een plein waar een hele serie paaltjes staat met kettingen ertussen, maar dat is voor mij meer een fence. De binnenkant van het plein is op 1 plek toegankelijk via een rijtje zinkpaaltjes die op marktdagen en bij evenementen omhoog staan en anders omlaag. Dat vind ik dan wel een barrier die je als way met barrier=bollard zou kunnen taggen, aan de andere kant, een paaltje taggen en dan een paar keer kopieren is ook zo gebeurd.

Wacht ff… ik zie dat ik ze toch als way heb gemapt. Luilak! Ik ga het zometeen opknappen.

Dat geeft alleen geen antwoord op mijn vraag. Stel ik heb een weg waar twee paaltjes op staan (naast elkaar), hoe tag is dat punt dan om aan te geven dat een auto er bijvoorbeeld niet door kan. Jij stelt namelijk dat barrier=bollard niet op zijn plaats is. Wat stel je voor dat dan gebruikt wordt?

Dan heb ik mij niet duidelijk uitgedrukt! Ik denk dat elk paaltje een aparte node barrier=bollard is.
Je mag volgens de wiki een rijtje paaltjes ook mappen als een way getagd barrier=bollard.

Ik heb alleen een probleem met de wiki-tekst die suggereert dat een rijtje paaltjes een poller/bollard heet.

(Ik had een way getagd met barrier=bollard en daarbij average_distance=1.5 getagd. Ik heb dat nu vervangen door aparte nodes. Wel zo duidelijk, en het rendert (niet erg duidelijk, maar toch) ook op OSM Carto, dat is toch een bonus.)

Een rijtje bollards is prima, maar zorg dan wel dat er ééntje vast zit aan de highway:
image

Als je bijvoorbeeld voor je way de tactile markings volgt, dan verplaats ik de bollard naar de way:
image

1 Like

Daarover staat ook geen woord in de wiki, ook in de engelse wiki niet.

Zijn wij het daarover eens? Als er een paaltje middenop een fietspad staat is het logisch, maar op een andere plaats taggen om het aan een weg te kunnen koppelen is weer iets anders.

Dat was precies mijn vraag. Jij wil liever geen bollard-node op de way, maar op de exacte plaats. Hoe wil je dan aangeven dat die way op dat punt een beperking heeft?

Het lijkt me onwenselijk om een rij van 6 paaltjes op een weg, naast elkaar te gaan intekenen. Op een plein/gebied is dat, als je ze allemaal wilt intekenen iets anders.
Een bollard node hoort, wil het effectief zijn, op een weg te staan. Bij een bollard kun je daarom ook gewoon een “maxwidth” aangeven. Dat is mi de ruimte tussen de paaltjes.

4 Likes

Dus jij hebt een voorkeur om dan een way als barrier=bollard te tekenen dwars op de verkeeersweg, begrijp ik dat goed? Dan moet de barrierlijn wel aan de verkeersweg geknoopt zijn, zegt de Engelse wiki. Ik heb dat aan de NL wiki toegevoegd.

Of tag je de rij bollards dan als een enkele node op de verkeersweg? Het gaat vaak maar over een paar meters, dus dat zou op zich niet heel gek zijn.

Wat vaker voorkomt is geen hele rij, maar alleen twee paaltjes, eentje links van de weg en eentje rechts van de weg. Maakt dat voor jou iets uit? (Ik heb er net nog een paar los gemapt, maar die waren denk ik eerder om ander straatmeubilair te beschermen dan om de toegang te beperken.)

Tag je de maxwidth dan op de bollard, of op de verkeersweg? Logisch gezien is het de verkeerweg die een beperking heeft.

Ik gebruik gewoon een keer de tag bollard en plaats de node op de weg. Een rij heb ik nog nooit gebruikt, maar het lijkt me dat dit gewoon kan. Je ziet hetzelfde ook wel met bomen (hoewel die meestal niet op de weg staan): daar kiezen ook mensen er soms voor om elke boom apart in te tekenen ipv een bomenrij.
Als ik de breedte weet, voeg ik dat toe, maar in de regel gebruikt ik gewoon de tags voor voetgangers of fietsers.

Dus, als ik het nu goed begrijp, jouw rijtje van 6 paaltjes wordt 1 node op de verkeersweg, en je tagt de doorlaatbeperking als maxwidth op de bollard node?
En ook de access tags zet je op de bollard node?

Bij bollards heb je 2 aspecten:

  • Het blokkeert de wegdoorgang voor brede voertuigen. Dit is de barrier=bollard op bv. een highway=residential (een lijn element).
  • De fysieke paaltjes. Dit is alleen voor het renderen van een kaart. Vergelijkbaar met het intekenen van een wegoppervlakte van een weg.

Ik beperk me steeds tot een node (barrier=bollard) op een lijn (highway=). Het paaltje vormt een barriere op een weg. Als je losse bollards gaat intekenen vraag ik mij af of je die wel als barrier=bollard moet gaan taggen. Een node met barrier= die niet op een lijnelement staat klinkt mij vreemd in de oren. Voor wat of wie is het dan een barriere?

3 Likes

Je hebt rijtjes paaltjes die in de lengte staan, bijvoorbeeld tussen een fietspad en de weg. En ik heb net een plein getagd wat rondom met bomen, lantarenpalen, bankjes, prullebakken en paaltjes afgezet is, zodat nergens voertuigen tussendoor kunnen (behalve als de zinkpaaltjes omlaag zijn), maar voetgangers overal. De engelse wiki zegt plaats een node op de plek waar het paaltje staat en tag dat als barrier=bollard.
Als je een paaltje links en een paaltje rechts van een pad hebt zodat een auto er niet doorkan, dan staat er niks op het pad. Wat doe je dan? Toch een enkele node op de highway zetten?

Bij een bollard way staat dat op het kruispunt van de bollard way en de highway een knoop moet staan, maar die verbindingsknoop zelf tag je niet.
Ze zeggen wel dat je de afzonderlijke paaltjes in het rijtje kan taggen, maar dat er dan eentje in het midden moet staan. Misschien bedoelen ze daarmee: op de highway=*.

De engelse wiki zegt tag maxwidth:physical, op de bollard. Die had ik hier nog niet gehoord, alleen maxwidth.

Verder dat access=no, foot=yes en bicycle=yes impliciet zijn, uitzonderingen daarop moet je expliciet taggen. Een paard zou niet impliciet zijn, maar alleen als het er niet door kan moet je dat taggen. Voor Engelsen is dat natuurlijk heel belangrijk of je er met je paard doorkan!

Ik zou denken dat als het op een highway staat, de highway zowizo de access tags moet hebben (al dan niet impliciet) en ook de maxwidth:physical. Ik denk dat als een fietspadbord ontbreekt, het paaltje niet betekent dat de weg alleen voor fietsers is (verwijderbare paaltjes op een weg worden uit gemak vaak niet teruggezet; mag autoverkeer er dan gewoon door?)

Kortom, ik vind het allemaal niet erg duidelijk! Alleen het simpele paaltje midden op een fietspad is geen probleem.

Zo doe ik het en het werkt voor zover ik weet prima: ze zijn zichtbaar op kaart en bij routeberekening wordt er ook rekening gehouden met de access tags.

1 Like

Als je geen node op de highway= met een bollard zal een routeplanner volgens de access tags werken.
Een routeplanner zal geen rekening houden met barrier=bollard als deze niet op de highway= staat.
Visueel zul je een bollard wel op een kaart zien als deze naast een highway= staat (of op een vlak dat een highway is), functioneel denk ik niet dat er iets mee gedaan wordt.

Dat snap ik maar zet jij in dat geval de bollard toch op de highway ook al staat daar in feite geen paaltje? Hier een voorbeeld in het klein:
image

Ik heb eigenlijk geen idee of routeplanners uberhaupt rekening houden met access tags op een barrier. Ik heb wel uitspraken gezien zoals “ik kijk alleen maar naar de highway”, maar dat is alweer een tijd geleden.

Deze bollards hebben geen echt nut op de kaart en zijn micromapping van details, net zoals de boom die daar staat (toch?)

1 Like

's een kleine schaal voorbeeld. Er is een voetpad, er is een paaltje om voertuigen te weren, en dat staat niet op op het voetpad maar ernaast. Ik ken ook plekken waar dit op een fietspad gedaan is, paaltje links ervan en paaltje rechts ervan, maar niet middenop. Heb ik alleen geen beeld van.

De NL wiki noemt dit trouwens een poller, maar in het Nederlands wordt alleen een verzinkpaaltje een poller genoemd. Zoals de Haagse horrorpoller.