NL wiki over bollard

Die van Openrouteservice, Komoot en Garmin (ook de topoactive kaart) wel.

1 Like

Voor de routering is een bollard niet essentieel maar slechts ‘dubbelop’: immers de access-tags op de highway, expliciet of default (bijv. cycleway) geven aan wat door mag of niet. In die zin is een bollard zowel op een highway als op een pleintje niet aan een highway verbonden een ornament, net als een boom, een bankje etc.
Of je deze losse paaltjes individueel wilt mappen of niet hangt af van jouw voorkeur voor µ-mapping. Ik zou er in ieder geval geen access-tags aan hangen.

Zoals gebruikelijk zijn er verschillende meningen en gewoontes!
Ik vind het mappen van paaltjes die als blokkade op de weg staan toch net iets meer dan micromapping. De afpalingen zijn wel micromapping, ja.

Ik dacht dat we access op highways taggen volgens de verkeersborden. Als er geen verkeersborden staan maar wel paaltjes, zou je dan geen access tags op de highway hebben.
Op barriers wordt ook wel access getagd, die (dacht ik) meer op de functionele, fysieke toegang gebaseerd is. In dat geval zou de access op de barrier wel degelijk van belang zijn.

Ik doelde voornamelijk op paaltjes die niet op de weg staan :grinning:
Ik weet overigens niet de wettige staat van een bollard op een weg, of een klaphekje op een pad, zonder aanwezigheid van verkeersborden: mag ik met een motorfiets of een smalle auto langs een bollard dan, mag ik met mijn mtb door een klaphekje? Mijn vermoeden is dat dergelijke barriers alleen geen wettige status hebben, maar dat is slechts een vermoeden.

Voor wat het waard is: rijen van paaltjes op pleinen e.d. zijn vaak niet ‘topologisch gesloten’ en dan kan de ‘achterkant’ van die rij wel bereikt worden met allerlei voertuigen; je kan dan niet tussen de paatjes door, maar mag er, indien verkeersborden ontbreken, wel achter komen.

Maar ja, mappen is geen wiskunde, toch?

Ja, dat vroeg ik me in een eerdere post ook al af. Als het paaltje weg is en er is geen andere verkeersbord, dan denk ik dat voertuigen er gewoon doormogen. Als je het paaltje gewoon omver rijdt krijg je vermoedelijk alleen een rekening voor schadeherstel, maar geen verkeersboete.

In mijn omgeving wordt een paaltje soms gebruikt om het doorgaande verkeer te weren. Dan mag en kun je met een auto tot aan het paaltje rijden (vanaf beide zijden).
Bij de afhankelijkheid van de access tags op de highway moet je dan een klein stukje pad tussenvoegen met andere access tags.

Dat vind ik vreemd. Je kunt access tags op de paal zetten om aan te geven wie 'm mogen passeren. De wegclassificatie verandert niet ineens