Over wat tracktype precies beschrijft zijn de meningen verdeeld, zie hier Confused with tracktype usage Ik vermoed dat dit komt door de lange geschiedenis van de tag, die geleidelijk van betekenis is veranderd (van een beschrijving van staat van onderhoud en ontwikkeling, via een samenstelling van het oppervlak, tot de draagkracht van het oppervlak). De staat van onderhoud/kwaliteit wordt tegenwoordig beschreven met smoothness
Als we uitgaan van de wiki, dan is tracktype een beschrijving van de vastheid van een oppervlakte, dus hoe groot de kans is dat je erin wegzakt. Grade1 is de hardste waarde, dus dat je daarbij vooral verharde surface waarden vindt is verwacht. Dat je ze bij Grade2+ nog tegenkomt is vreemd want ik zie niet hoe je ook maar enigszins zou kunnen wegzakken in een verhard oppervlak. Bij een flinterdun laagje asfalt misschien? Grade2-3 is zachter maar nog steeds vrij hard, en dat bereik je in Nederland denk ik alleen als er steenslag, grind ed. aan de weg is toegevoegd. Dat zie je ook in de statistieken. Dat je bij Grade5 nog steeds gravel tegenkomt is ook vreemd.
De “vreemde” gevallen zijn misschien lang geleden gemapt toen de definitie van tracktype nog anders was, of recent door mappers van de oude school die of de wiki niet recent gelezen hebben of het niet met de verandering eens zijn?
Je ziet ook dat bij de zachtere tracktype-waarden ook de smoothness slechter wordt, wat te verwachten is. Maar smoothness kan ook bij Grade5 nog best wel goed zijn, bijv. bij een met gras begroeide kleiweg die weinig gebruikt wordt en dus geen spoorvorming heeft. Nog maar 10-20% van de tracks heeft een smoothness tag, dus daar is nog veel werk aan de winkel.
Als dat de definitie is dan is er een eenvoudige verklaring waarom er verwarring en willekeur in gradatie toekenning kan ontstaan:
Immers:
een wandel of fiets OSM-editor heeft een hele andere interpretatie van tracktype dan een automobilist OSM-editor op exact dezelfde track.
weer en seizoens invloeden op een highway=track.
Het zal niet verbazen dat exact dezelfde track in de lente of zomer bij een droge periode hele andere vastheid op levert dan dezelfde track in de herfst na een periode van (hevige) regen.
Je mapt ‘ground truth’ en is per definitie altijd een moment opname…
Zoals heeeeeel erg veel definitie’s in OSM is door een aantal beïnvloedingsfactoren en/of relatieve waarnemingsfactoren buiten beschouwing te laten de definitie van tracktype nooit eenduidig toe te kennen.
Tenzij de OSM-community daar iets op gaat verzinnen.
Verder kun je ook feitelijk vaststellen dat naarmate het materiaal minder verhard is de 2 boven beschreven factoren meer gaan wegen…
2 factoren + relatieve wegingsfactor heb ik al aangestipt wellicht zijn er nog meer ?
“willekeur” zou ik het neit willen noemen, er zit zeker een trend in, met een paar uitzonderingen.
Een fietser zal eerder wegzakken dan een automobilist, zeker op los zand. Waar het om gaat is dat ze een gegeven verzameling van tracks waarschijnlijk grotendeels in dezelfde volgorde zullen zetten, en dat is nuttige informatie voor zowel fietsers als automobilisten. De interpretatie is wel verschillend voor fietsers en automobilisten.
Zeker waar. Een opgedroogde kleiweg in de zomer is best hard, maar wordt waarschijnlijk een modderpoel in de herfst. Ik zou als ik zo’n weg in de zomer zie toch tracktype=grade5 geven omdat je weet dat zo’n weg het grootste deel van het jaar zacht zal zijn. Een kaartgebruiker kan schatten dat die weg in de zomer mee zal vallen. Allemaal bepaald niet 100% objectief en verieerbaar, maar wel nuttig om te weten.
Dan maak je mijnsinziens wel een aanname (wel logische niet verwijtbare hoor) fout want hoeveel mensen zullen op de fiets/wandelend of in de auto een harde weg bekijken of ie van klei is of niet.
Meedenkend (en dus in brainstorm-modus) is het niet zuiverder om op dezelfde track een wet en dry factor-key te bedenken door:
tracktype:wet=5 & tracktype:dry=1 bijvoorbeeld in het leven te roepen ?
Het is meer ground-truth en geeft beslissingsinfo aan een recreatieve gebruiker om een track, middels gebruiker bekendzijnde actuele weerinformatie op dat moment, juist wel of niet te gebruiken…
3de factor die onverharde tracktype helemaal op zijn kop kunnen gooien: materiaal waar de onverharde track uit is opgebouwd…
Material clay: wet grade 5, dry grade 1 zelfde weg verderop met ondergrond material sand: wet grade 1, dry grade 5.
Dus met andere woorden: waarom tracktype niet definiëren met [hydratatieindex][verhardingsindex] zodat in 1 opslag voor een track of gedeelte daarvan inzichtelijk is of een track begaanbaar is…
W1 → onder natte conditie goed begaanbaar, D5 → onder droge conditie slecht begaanbaar
W5 → onder natte conditie slecht begaanbaar, D1 → onder droge conditie goed begaanbaar.
Want uiteindelijk is het beoogde doel aan kunnen geven of een track goed of slecht begaanbaar is…