Nieuwe Nederlandse website

Hallo allemaal,

Ik ben vorige week begonnen met het maken van een nieuwe Nederlandse website voor OpenStreetMap.

Zie:

Het doel van de site is om een plek te creëren voor:

  • Nederlandse mappers.
  • Mogelijke nieuwe mappers.
  • Organisaties die hun gegevens in OSM willen zetten.

Voor deze drie doelgroepen heb ik verschillende features gemaakt. Bestaande uit:

  • Een about pagina met algemene informatie.
  • Een projecten pagina met een verzameling verschillende soorten projecten.
  • Een evenementen pagina met alle evenementen in Nederland.
  • Een nieuwspagina met al het internationale osm nieuws.
  • Een community pagina met een overzicht van de nieuwste threads.
  • Het inzien van profielen.
  • Het inzien van diary posts.
  • Het openen van JOSM of andere remote control.

Andere ideeën/toevoegingen die ik nog wil uitwerken zijn:

  • FAQ-pagina
  • Contact pagina
  • Nederlandse diary posts pagina
  • Consistent taalgebruik/vertalingen

Ik vroeg mij af wat jullie van deze site vinden en of jullie nog ideeën/feedback hebben.

Veder zijn de content pagina’s een beetje karig, zoals de projecten pagina, en de about pagina. Ik ben zelf niet de beste schrijver, als er iemand is die de projecten pagina wil aanvullen of een extra tekstpagina wil typen. Stuur mij dan even een bericht. Of zie de GitHub: openstreetmap-website

3 Likes

Met dank aan @jxpsert
Staat de site nu ook online op:

Even wat commentaar.
Hier
schrijf je:
“OpenStreetMap Nederland is een vereniging van vrijwilligers”

Ik wil je er nadrukkelijk op wijze dat OSM beslist geen vereniging is. Een vereniging veronderstelt een bestuur voor de dagelijkese leiding en dat is er niet (en zal er ook nooit komen).
OSM kent alleen maar de OSMF die zich totaal niet bemoeit met wat de vrijwilligers doen.
Dus de correcte tekst zou kunnen luiden:
“OSM bestaat uit vrijwilligers die…” enz.

1 Like

Ik heb het aangepast

Het basis probleem van dit initiatief blijft:

  • er is geen enkel gesprek geweest over de uitgangspunten van de ‘nieuwe’ openstreetmap.nl
  • een van die uitgangspunten was dat het op een CDN gehost moest kunnen worden
  • een website als deze lijkt ogenschijnlijk geen fork-and-pull model te ondersteunen waardoor we wederom in een val vallen die de huidige website heeft veroorzaakt en waar osm.be een oplossing voor had gevonden.

Leuke vormgeving, maar de technische en sociale uitvoering niet hoe ik het graag had gezien.

De gesprekken over de oude osm.nl liepen nogal stroef, dus ik ben blij dat er nu innovaties plaatsvinden.

Gezien ik de “ongewild beheerder” ben van het systeem waar dit op draait. En nog nooit over een gesprek heb gehoord, laat staan dat het stroef verliep. De gesprekken hierover in het meer recente verleden daadwerkelijk een github repo hebben opgeleverd, en nog recenter ook met Roelant de historische context heb besproken, ben ik heel benieuwd met wie je stroefheid hebt ervaren.

Ik ga niet beweren dat ik het hele verhaal heb gevolgd, maar ik kan me nog wel deze herinneren: garmin.openstreetmap.nl (again)

Goed initiatief!

Hoi Stefan,

Er lijkt een misverstand te zijn over deze site, deze site is begonnen als frontend voor een ander ongerelateerd osm project, en daarna uitgegroeid tot site met features voor een eventuele nieuwe community website.

Los daarvan hoeft deze site wat mij betreft niet op openstreetmap.nl gehost te worden. Dat zou mooi zijn, maar hoeft niet.

Zie dit meer als een proof of concept over wat ik zie als een nieuwe website voor openstreetmap Nederland. Waarvan gekeken kan worden wat wel en niet handig is voor een uiteindelijke versie.

Ik ben bereid om samen te werken. Maar zelf vind ik een statische site te gelimiteerd om mee te kunnen werken.

Dat vind ik niet helemaal waar, er zijn meerdere gesprekken gevoerd over een nieuwe website, zowel op Discord als tijdens de online meetings. Ook heb ik tijdens het maken van deze website constant om feedback gevraagd.

Ik lees mee het Telegram kanaal van OSMNL. Waar in het recente verleden over de website is gepraat en een aantal initiatieven zijn ontstaan. Daarnaast krijg ik alle webmaster@ mail binnen. Niets over je initiatief gehoord, ik moest zelfs via Roelant vernemen dat er zelfs een discord kanaal bestond. Die is dus niet gelinkt.

De site die er nu staat is in fundament ook een statische website. De façade van node.js er omheen maakt het niet opeens een dynamische website. Maar wat er is gebeurd komt qua techniek weer precies overeen met osm.nl. En dat vormt nu juist het probleem waardoor alles stil staat. De inhoud wordt vermengt met programmacode.

In mijn optiek kan deze frisse look and feel direct op OpenStreetMap.nl, maar qua hoe ga ik me niet twee keer aan dezelfde steen stoten. Er is geen enkele reden waarom dit niet zo kan werken als osm.be en dan zou ik het persoonlijk nog veel liever in markdown zien zodat mensen pull requests kunnen doen zonder dat ze iets van de rendering af weten.

Prima Out-of-the-box-experience. Een paar kleinigheden:

  • mijn machines staan altijd in Region/Language English (US) en dus krijg ik keurig de menuknoppen naast het OSM NL logo in het Engels. De About wordt vermoed ik vooral door nieuwelingen gelezen. Daar staat ‘Je kan zelf iets aanpassen door op Bewerken te klikken’. Ik denk dat ‘door op Bewerken/Edit te klikken’ beter is
  • mijn laptop staat in Dark mode en ook daarvoor zal ik niet de enige zijn. Als ik op Edit
    click krijg ik de keuzes voor Id of JOSM in grijs. Mag dat wit zijn voor dark mode en zwart voor light mode? Alle andere zwart wit die ik gezien heb kloppen.
  • heerlijk, die Projects, Events en News kopjes met hun inhoud. Mogen de links een helderde kleur blauw krijgen? Donkerblauw op zwart leest lastig
  • ik stoor mij niet aan de iets hogere menubalk. Ik kom altijd verticale schermhoogte tekort maar F11 is mijn vriend

Dank je Tjuro :+1:

1 Like

Ik herinner me dat er op dit forum gesproken is over de content van de huidige website, die was inderdaad niet heel aktueel en niet goed bruikbaar, en er is gesproken over mogelijke verbeteringen, en ook hoe dat in de toekomst goed uitbreidbaar en onderhoudbaar zou moeten zijn.
Van hosting en onderliggende techniek van websites weet ik niet genoeg, maar ik draag graag bij aan betere content, en dan hoor ik graag hoe ik dat kan inbrengen. Op dit moment hoor ik dat van Tjuro. Als het later anders ingericht, overgeheveld of samengevoegd moet worden, prima, is mij best.

Ik ben een grote fan van markdown, en ik vind zeker markdown en .md files een plek hebben, bijvoorbeeld op een posts/artikelen, nieuws of informatiepagina’s.

Dat is ook iets wat ik graag wil implementeren, maar dan meer dat mensen kunnen inloggen en daar dan een post kunnen maken in md, vergelijkbaar met het huidige dagboek maar dan dat het wel achteraf kan bewerken.

Ik vermoed dat het aantal mensen wat wel een github fork/merge request kan/wil maken. Maar dan vervolgens niet basis html/react kennis heeft vrij klein is.

Voor alle integratie pagina’s wil ik alle tekst verplaatsen naar vertaal bestanden daarvan staat al een voorbeeld in: https://github.com/openstreetmap-netherlands/openstreetmap-website/blob/main/src/dictionaries/nl.json

Ik zal kijken of ik het huidige informatieonderdeel (/about) kan veranderen naar een markdown gebaseerd systeem.

Een voorbeeld. Het conceptuele probleem is dat mensen die geen techniek snappen wel een wiki kunnen aanpassen. Er is dus ergens een grens tussen iemand die niet kan programmeren, maar wel een artikel kan publiceren of redigeren. Het operationeel nadeel van een wiki structuur is dat er geen validatie stap door meer ogen is. Ik zou niet willen dat iedereen op OpenStreetMap.nl kan kliederen, en vindt voor dit soort samenwerkingen 22/C4 | ZeroMQ RFC het belangrijkste uitgangspunt. Er is een versiebeheersysteem, er zijn redacteuren en er is een eindredacteur. Dat is de sociale invulling van samenwerken.

Nu de operationele problemen. Er is een reden waarom ik een “statische” variant (of gerenderde) variant voorstel die kan werken op een content delivery network (CDN). De hosting door een derde laten uitvoeren die een hoge beschikbaarheid heeft is voor een eerste kennismaking erg belangrijk. We hebben gezien hoeveel gezeur er kwam met gehackte PHP pagina’s die op een server van een sponsor draaide. Dat. Nooit. Meer. Vervolgens hebben we een ontwikkelaar van de website die een knap staaltje techniek heeft gebouwd, maar de prioriteiten in het leven veranderen… vervolgens slaat de bitrot toe.

Een systeem dat qua architectuur werkt bovenop een versie beheer systeem geeft garanties. Zolang het versie beheer systeem werkt kunnen er wijzigingen worden gedaan. Er is geen afhankelijkheid van een leverancier. De software die tot het pakketje HTML komt hoeft eigenlijk maar eenmalig goed getest te zijn. En met alle respect, serverside markdown omzetten, naar HTML kan zelfs clientside…

Bedankt voor je feedback,

Op dit moment is alles in het Engels omdat ik nog geen vertalingen heb. Het doel is wel dat je ingestelde taal leidend is. Dat wil ik implementeren op een vergelijkbare manier als hoe nu het thema werkt, die pakt ook eerst de systeem voorkeur maar die kan je rechtsboven wisselen naar licht of donker.

De bewerken knoppen zijn grijs als je er niet op kan klikken, bewerken met ID heb ik nog niet geïmplementeerd. En voor bewerken met JOSM moet je remote control aanzetten in JOSM. Dan wordt het contrast wel goed.

Bij het openen van de bewerken knop word er gechecked of JOSM online is. Pas dan kan je JOSM openen.

O Ja dat ga ik direct regelen, ik gebruik de site meestal op light mode, dus daar heb ik overheen gekeken.

die stond natuurlijk al aan; het is handig als je de oude sluit voordat je de nieuwe opent…

De Nederlandse webstek voor Nederlandse mappers moet denk ik wel primair in het Nederlands gesteld zijn. Ik zie nu een hoop Engels. Bijvoorbeeld op de startpagina.

Met de knop Edit is nog iets: voor nieuwe mogelijke mappers is het niet duidelijk wat dat inhoudt. Dat zou iets moeten zijn als “Verbeter de kaart”. En dan zou iD moeten zijn: Online bewerken met iD, en JOSM wordt iets als Bewerk op de PC met JOSM.
Of wat osm.org in het Nederlands heeft:

  • Bewerken met iD (bewerken in de browser)
  • Bewerken met Afstandsbediening (JOSM, Potlatch of Merkaartor)

Al zou ik bij die laatste inderdaad alleen JOSM noemen en niet Afstandsbediening want dat snapt in het begin niemand.
Dus:

1 Like

Ik heb met @Tjuro vandaag uitgebreid overleg gehad. We zijn het er over eens dat we het oneens zijn over de uitvoering. Dat komt in het kort op het volgende neer.

Vanuit kosten en schaalbaarheid ben ik niet gelukkig met het draaien van een node.js server als primaire webserver voor een project dat, met alle respect, in een aantal statische HTML pagina’s gevat kan worden. Het alternatief om het schaalbaarder te maken kost euri’s, die ik er niet aan wil uitgeven (gegeven het vorige argument: dit is een statische website en kan dus elegant worden uitgevoerd).

Het renderen naar een statische website en op basis van vaste intervallen het updaten van content (lees: het scrapen van een event feed) lijkt op dit moment onbespreekbaar.

Ik blijf er bij, de site ziet er goed uit. Kan wat mij betreft zo op openstreetmap.nl draaien mits de randvoorwaarden worden meegenomen. Nu voelt het alsof het programmeren om het programmeren gaat (flauw gezegd: een hobby project) en we daarom iemand z’n hobby moeten laten uitvoeren op de manier die hij of zij goed dunkt, zonder kritisch te zijn over de gekozen weg. Ik ben er vanovertuigd dat er met een aantal kleine aanpassingen prima tot iets elegants te komen is.

2 Likes

De rest van het verhaal kan ik niet beoordelen, het lijkt mij een geval van beiden hebben gelijk en jammer dat jullie er niet uitkomen.

Inhoudelijk heb ik gekeken naar de voorlopige opzet en hoe ik daaraaan zou kunnen bijdragen. Ik kom al heel snel op het punt dat ik vooral informatie ga verdubbelen die elders al prima staat. Daar heb ik dan eigenlijk weinig zin in, dan volstaat een linkje.
Bijvoorbeeld, wat OSM is en hoe je kan helpen staat goed op NL:Hoofdpagina - OpenStreetMap Wiki inklusief nieuwslijst en agenda.
Project Nederland heeft een startpagina: NL:Nederland - OpenStreetMap Wiki waarop een lijst van deelprojekten staat.

Dingen als een automatische agenda van Nederlandse gebeurens en de nieuwste NL forumonderwerpen dat heeft wel echt meerwaarde vind ik.

En beginnen met de kaart gecentreerd op Nederland met Nederlandse knoppen en balken, en je kan gelijk gaan verbeteren, prima.
Een eigen NL ingangssite, en die stuurt je zsm door naar de al bestaande info. Bijvoorbeeld routertesters en lagen hoeven er van mij niet op, link maar door naar osm.org. En vooral de notes niet aanbieden!

Als er later dingen veranderen, en daar kan je op rekenen, dan wil je dat niet op nóg een plek hoeven aanpassen.