Kunnen we openstreetmap.nl offline halen?

Nee. Ten eerste is de domeinregistratie ouder dan de merkregistratie, ten tweede hebben ze die “agressievere” route al eens geprobeerd (alvorens het gesprek aan te gaan) en dat leidde begrijpelijkerwijs niet tot een oplossing of prettiger gesprek. Los van het feit dat het ook niet nodig is of zou moeten zijn.

In het algemeen:

Ik ben hier vorig jaar ingedoken om dezelfde reden en heb toen verrassend makkelijk contact gekregen met @Stefan_de_Konink van OpenGeo - die in de praktijk aanspreekpunt hiervoor is.

Er zit veel meer history omheen dan hier op het forum is terug te vinden, maar o.a. zaken zoals met Lambert, die slechts één van de applicaties daar hostte en vervolgens zijn handen er vanaf trok en niet meer bereikbaar was, heeft ertoe geleidt dat Stefan wel een aantal randvoorwaarde stelt aan nieuwe initiatieven om te voorkomen dat hij iedere keer met de rokende ashopen van anderen achterblijft.

Hij ziet het domein als eigendom van de Nederlandse community in breedste vorm en is prima bereid daar van alles mee te doen, maar stelt daar wel voorwaarden aan om herhaling van de geschiedenis te voorkomen. In het meest recente topic, ook n.a.v. @Tjuro’s website, heeft hij overigens ook gereageerd. Ik denk dat het goed is om dat topic ook even bij te lezen - even los van de onprettige toon aan het einde over en weer, geeft dat wel een goed beeld.

Een ieder die bereidt is een duurzame commitment te geven om dit in iets moois te veranderen, zou geen moeite moeten hebben om Stefan in beweging te krijgen. Het/zijn probleem is echter dat velen een leuk idee hebben, een leuk technisch iets willen neerzetten, maar toch afhaken of iig geen blijvende ownership willen nemen.

Stefan’s eigen idee zoals ik het toen begreep, was overigens om een fork van de Belgische website te maken. En ook daar is iemand aan begonnen, maar ook die persoon is ondertussen afgedwaald en afgehaakt. Illustrating his point I guess… :man_shrugging:

3 Likes