NDW ontbrekende max- (weight, width, length, axleload, height)

Als variatie op een thema heb ik een kaartje gemaakt van alle ontbrekende tags op highways die in de buurt liggen van een NDW bord C17,18,19,20 en 21.

Feedback is welkom.

1 Like

Welke tags kijk je naar? Deze OpenStreetMap heeft m.i. we de juiste tags, toch komt tie naar boven op je kaart.
Mooi werk weer, maar ik ben overigens ook nog steeds bezig met de kromme wegen :slight_smile:

Dank voor je feedback en compliment. Zowel het bord als de weg hebben 9ton asdruk dus hij zou niet getoond hoeven worden. Ik denk dat de afstand tussen het bord en de weg met de tags net te groot is. Ik kijk nu naar 30 meter maar misschien moet ik dat maar eens vergroten naar bv 50 oid zodat dit soort false positive er niet meer uitkomen. Je kunt overigen ook de URL van de kaart zelf meegeven als referentie. Bv deze (maar wel weer even geduld :wink: )

Ik heb in mijn script de afstand vergroot tot 50 meter maar in dit voorbeeld helpt het niet want (bij nader inzien) is de afstand tussen het bord en de weg/brug (met de beperking) meer dan 50 meter. Ik vraag me ook af of de weg niet vanaf het bord al de maxaxleload/weight getagd zou moeten hebben. Is het niet zo dat een beperking geldig is vanaf de positie van het bord? Of is dat wettelijk wellicht anders? Het kan ook zijn dat er vroeger nog een onderbord onder hing (over XX meter) .

Hmm, ik weer. Kom met een raar voorbeeld aan.
Borden gelden echt voor de brug, heb daar jaren gewoond. De borden zijn er gekomen n.a.v. een (voormalige) NAM-locatie. Wettelijk gezien geldt de beperking direct na het bord, tenzij i.d.d. voorzien van een onderbord.
Rechter bord kan niet veel dichterbij omdat hij dan anders op de verharding van de boer komt te staan en linker bord komt vrijwel in het talud van de sloot te staan als hij dichterbij komt.

Vergeet deze maar.

2 Likes

Ik ben eigenlijk ook nog steeds aan het uilijnen, maar is dit de bedoeling?

Vooral doorgaan met uitlijnen hoor :+1:

De bedoeling van deze kaart was om mappers die bv maxwidth belangrijk vinden een hint te geven waar ze tags kunnen toevoegen of corrigeren op een highway. Zie het verkeersborden overzicht hoe dat gemapt kan worden op de highway.

Een maxheight kan er op duiden dat die beperking komt door een hoger gelegen highway maar het kan ook iets anders zijn dat de hoogte beperkt

snap ik. Ik bedoelde of ik de juiste tags op de juiste plek had neergezet. Dus met
traffic_sign=NL:C19 3.4
op een node op de layer 0 highway voor je bij de hoogtebeperking bent. Of had ik hem op de kruising van het hoge en het lage pad moeten zetten?

Hij is wel grappig omdat er twee loopbruggen boven elkaar op layer 1 en 2 liggen. Bovendien hangen daar aan beide kanten die C19 max hoogte borden aan. Je kunt met een hoog voertuig alleen op de P komen in zuidelijke richting. Geen idee waarom de NDW de noordelijke kijkrichting gebruikt. Dan heb je je kop toch al zuidwaarts gestoten :upside_down_face:

Ik zie dat het over deze node gaat. Je kunt een traffic_sign als een losse node mappen maar ik doe dat al jaren niet meer. Ik deed dat destijds op de plek van het bord maar dan wel naast de highway en niet erop.

Ik bedoelde dat je een (stukje) highway waar de beperking voor geldt de volgende (extra) tags mee kunt geven.

traffic_sign=NL:C19
maxheight=3.4

done. Ik ga er meer doen…

Hier gaat iets mis op de Schrans noordwaards:

Volgens NDW George staan er twee borden en kom ik tot zoiets als
highway=unclassified
lane_markings=no
maxspeed=60
maxweight=12
maxwidth=2.5
name=Schrans
surface=asphalt
traffic_sign=NL:C18;NL:C21

Het probleempje is dat de onvolprezen PeeWee Qgis kaart hier zegt dat de maxweight 12 is (consistent met George)) maar de maxlength 2.5 is maar dat is toch de breedte (onderbord) brug?

Die twee tags blijken te horen bij de brug aan de noordgrens van het Groeske. Sander heeft die er al in 2013 goed in gezet.

Ik denk dat dit stukje highway per ongeluk nog op maxlength is blijven staan. Het stuk ten noorden heb je m.i. juist gemapt.

Aangepast. Dat was er al in 2016 ingeslopen.

Als je nu in je Qgis kaart inzoomt naar een rechthoek waarin alleen het korte stukje zit samen met de langere boog tot Schrans huisnummer 3, en je wacht tot het is helemaal loaded dan zie je de rode markering van het lange stuk met daarbij tekst met maxlength. Dat het niet goed in OSM stond is een ding. Maar het staat ook denk ik niet goed in NDW waar jij Qgis mee te lijf gaat?

Het enige dat ik bij NDW vandaan haal zijn de borden en hun punt locatie. De lijntjes (highway) komen uit OSM. De lijntjes worden dagelijks ververst als ik mijn OSM data update. Het gaat er om dat er inconsistentie zit tussen die borden en de OSM highway. De reden waarom deze borden getoond werden was omdat de maxwidth ontbrak op de OSM highways in een straal van 50M rondom het bord.

1 Like