Multipolygonen

Wie kan mij eens haarfijn uitleggen wanneer een landgebruik als multipolygoon ingetekend moet worden? Ik maak tot nu altijd standaard een multipolygoon aan hiervoor, maar is dat eigenlijk wel nodig of wenselijk?

Haarfijn? :):):slight_smile:

Kijk eens op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:multipolygon

Daar staat veel, maar niet alles.

Ik begrijp uit dat stuk, dat overigens niet aan JOSM refereert, maar meer broncode beschrijft, dat het deels gaat over hoe eilanden die uit verschillende lijnstukken opgebouwd zijn met een MultiPolygoonRelatie (MPR) gebouwd worden.

Maar waarom nu voor het meest simpele eiland: bijvoorbeeld een bos met midden daarin een grasveld een MPR nodig is begrijp ik niet. Topologisch volledig eenduidig. Feit is dat als ik een landuse=grass als volledig omsloten eiland in een bos teken zonder MPR ik de kleur van het gras zie, maar ook de ‘boompjes’ van het forest daar doorheen schemeren; althans in de standaard OSM rendering (rendering op andere kaarten en systemen (GPS) zou best wel eens anders kunnen zijn).

Dit geldt ook voor meertjes e.d. in een bos. Hier zou je dus de conclusie uit mogen trekken dat een MPR noodzakelijk is.

Als ik echter een eiland map in een landuse die normaal gesproken egaal is, zie ik dat artefact niet en zou dus renderingtechnisch geen MPR nodig zijn, maar…taggen voor de renderer is als vloeken in de kerk.

Andere discussies, ook in dit forum, geven aan dat bijvoorbeeld in het geval van landuse=residential (voor een stad/dorp) eiland-elementen (grasvelden, parkeerplaatsen etc.) gewoon als eiland ingetekend kunnen worden omdat ‘kleinere elementen automatisch als eiland gezien worden’ of iets van die strekking.

De vraag of landuse=residential ‘vast’ aan de omliggende landuses gemaakt moet worden of ‘zwevend’, waar sommigen dan ook nog de layer=-1 aan toevoegen is wat mij betreft ook nog niet beantwoord. Ik teken in ieder geval l.u.=res. vast aan omliggende landuse, maar maak van parkeerplaatsen en grasvelden in de residential geen MPR.

Ook recent is een discussie over leisure=park dat je nergens aan vastgemaakt zwevend over het park tekent zodat de onderliggende landuse (grass, forest) mooi zichtbaar blijft.

Kortom: verwarring alom.
Dat hier iets aan zou moeten verbeteren ben ik geheel met je eens: sommigen mappen fout en het wordt verkeerd gerenderd, anderen ‘verbeteren’ ook fout en er is geen referentie die gebruikt kan worden voor je eigen mapactiviteiten of om anderen te wijzen hoe ze het moeten doen.

Maar ja… wie weet het en besluit in OSM?

Eigenlijk is het dus gewoon een beetje aanmodderen… :wink:
Omdat we toch toevallig veel actief zijn in dezelfde regio, heb ik ook wel eens vaker gespiekt hoe jij dingen oplost, maar ik zag daar ook vaak geen echte “regel” in. Landuses maak ik ook meestal vast, want dat is imo het meest logisch. Voor die enkele keer dat het niet handig is, maak ik die knopen dan wel los.

OT:
Het hele open karakter van OSM lijkt ook wel vaker een nadeel te zijn. Zo vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat vandalen niet geblokkeerd kunnen worden, of mensen die bewust de afspraken aan hun laars lappen, maar goed…

Ho. ho: vandalen kunnen wel zeker geblokt worden.

Na waarschuwingen aan vandalen (bijvoorbeeld PokemonGo-spelers die lukraak alles in een park veranderen) in hun changeset (OSM user history) en zonder verbetering kan een bericht aan de DataWorkingGroup gezonden worden zodat de user op naam of IP geblokkeerd wordt.

Overigens is een deel van de community hard bezig om changesets van deze users zo snel mogelijk met behulp van de JOSM changesetreverter terug te draaien; dit ontmoedigt veel vandalen. Net zo iets als graffiti direct verwijderen…

Verder leest de DWG mee in dit forum en blijft zo tevens op de hoogte.

Wellicht lopen we elkaar nog eens tegen het lijf?

Speciaal voor vragen over multipolygonen had ik al eerder een topic gestart:

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=56655

En zijdelijngs ermee verband houdend:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=56641

Volgens mij moet het nooit. Je kunt het ook oplossen zonder multigoondinges.

H’m, gezien alle eerdere postings over dit thema, inclusief de door Marc aangehaalde, vind ik dit antwoord wel heel kort door de bocht.

De principiële vraag wat moet binnen OSM, overstijgt het niveau van dit topic :slight_smile:

Ja misschien iets te kort door de bocht. Ik dacht dat het om een lap gras ging met wat bos in het midden. Dat kun je oplossen met twee stukken gras en een stuk bos.
Maar Eosfoto heeft nog niet verteld waar het over gaat.

Nou het was meer een algemene vraag en had niet specifiek betrekking op een situatie. Als er al een topic over is, kan dit gesloten worden gen ga ik eens goed inlezen over wat er al allemaal geschreven is. :wink:

Moderators?

Ok :wink: