MTB routes worden omgetagd in fietspad door km2dp - verzoek revert

Nog nooit een fence rond een wede gemapped vermoed ik ? Als je naast een weide loopt zie je soms maar een deel van de fence. Het deel parallel aan de weg is niet moeilijk, maar zodra de fence wegdraait van de weg wordt het moeilijker. Luchtfoto’s helpen niet altijd. Dus daar zet ik dan een fixme=continue op.

Hetzelfde geldt voor grachten en greppels, waarvan je het verloop onder een bladerdek ook niet ziet. Dus ja, ik zet veel fixme’s. Er is volgens mij niks mis mee. Ik beschik gewoon niet over een goede bron om het geheel te vervolledigen.

Willen jullie dat ik in zo’n geval de fence/gracht/minor power lijn geheel niet map, omdat ik maar een stukje zie ?

Waarmee - volgens mij, zoals ik het lees - ik bedoel dat ik een fixme=continue op een fence wél prima én nuttig vind. En dus heb laten staan!
De fixme duidt op een fout. Deze fence zou volledig moeten zijn, maar is het niet: “fixme=continue”.

Dus waarom jij - op onaangename toon - meent te moeten vragen:

Waarmee ik bedoel: fence op de kaart is wél nuttig (zelfkritiek!) en een fixme=continue op het moment dat je die niet volledig kunt zien is ook nuttig. En dus is de fixme niet, door mij, verwijderd.

Hoeveel zou ik er gezet hebben?

AnkEric_fixme

Er is één ding mis met fixme’s, ze worden nl. zelden opgelost!
Ik schreef er al een dagboekartikel over.
Hier zijn alle 6781 Belgische fixme’s, (stand van vandaag):

Daarvan zijn er 1109 van jouw hand Escada en daarvan zijn er 487 van 2014 of eerder.
(Edit: Jouw naam staat bij 1109 als laatste user genoemd. Je hoeft ze niet allemaal zelf te hebben aangemaakt.)

Verwacht jij dat er nog steeds mensen op zoek gaan om die op te lossen? Probeer je dat zelf?

En jullie hebben ook een kampioen, want er is één mapper in België verantwoordelijk voor 3115 fixme’s. Waarvan hij dus hoopt dat ze door andere mappers worden opgelost! Denk jij dat dat gaat gebeuren?

Hier is de overpasscode voor alles in België:
(Simpel aan te passen voor andere landen)

[out:json];
{{geocodeArea:Belgie}}->.searchArea;
// gather results
(
  node["fixme"](area.searchArea);
  way["fixme"](area.searchArea);
);
// print results
out meta;
>;
out meta qt;

Ik heb alle fixme’s in een database zitten, dus dan kan ik snel wat onderzoek als dit doen, en dat leerde me de afgelopen jaren één ding: de fixme doet niksnie!

Sorry voor het negatieve verhaal, maar het is niet anders.

Wat denk ik echt nodig is op de wat langere termijn met nog meer groei aan gebruikers, of op zijn minst zeer wenselijk zou zijn, is dat er per land 1 of 2 “moderators” komen in de vorm van gerespecteerde en ervaren OSM “local mappers” die rechten hebben om per direct een volledige blokkade van een gebruiker te doen. Dit zou heel wat hoofdpijn schelen.

Als lichte matiging daarop, zou het misschien nog een aardig idee zijn als een dergelijke blokkade alleen binnen de eigen landsgrenzen van de moderator zou gelden, en het recht om een “global” ban te doen, bij de OSM club blijft die daar nu ook over gaat. Er zijn natuurlijk allerlei features die over de landsgrenzen heen gaan, maar een grove landsindeling met wellicht wat overlap over de grensgebieden, zou toch technisch ergens mogelijk moeten zijn, zoiets als wat Geofabrik voor zijn extracts gebruikt.

Maar goed, de bovenstaande suggestie is waarschijnlijk verre toekomst, een paar moderators met ban rechten zou toch niet al te moeilijk te regelen moeten zijn. B.v. een paar mensen die ook al lid zijn van de OSMF, en als eens zo’n SOTM hebben bezocht en wellicht al wat persoonlijk contact hebben gehad met de mensen die er nu overgaan (val ik zelf zeker nog niet onder…), maar eigenlijk maakt het mij allemaal niet zoveel uit, zolang het maar om locals gaat die in hun landelijke community worden gewaardeerd.

Er komen er nu zoveel bij rond Breda dat ik ze maar even uit zet in keepright. Wat te doen met al die in mijn ogen niet goed gemapte voetpaden. Krijg geen reactie meer van de betreffende mapper? Verwijderen?

Los hiervan zie ik steeds meer foutmeldingen in Osmose over het gebruikt van hoofdletters in bv een winkeltag. Ook een epidemie in keepright van name=… zonder shop=…
Het zijn tags uit 2014 . Het lijkt net of keepright een inhaalslag maakt.

edit: Ja… nu lees ik ook wat MBoeringa schrijft. Daar ben ik het van harte mee eens. Mensen maken fouten… Wanneer iemand maar eigenwijs doorgaat op een foute manier zou hij/zij te stoppen moeten zijn. Los van vandalisme.

Je mag je altijd opgeven om lid te worden van de DWG, dan kan je dat doen.

Wat kan ik doen als ik weet dat het object verder loopt, maar dat ik het niet kan aanvullen. Nu, aan de andere kant, vind ik het bv. niet zo belangrijk om te weten hoe de afsluiting verder loopt als ze niet naast de weg ligt, maar ik kan ze toch moeilijk zonder verder aanduiding laten eindigen ? Of wel ?

Het zelfde bij greppels, ik vind bruggetjes op paden interessante herkenningspunten, soms zelf belangrijk voor navigate van rolstoelen/kinderwagens enz. Ik vind het dan zo stom staan dat je niet aangeeft waarover dat bruggetje loopt. Dus teken ik bv. een klein stukje greppel.

Bij minor powerlines, kan elke paal in de rij de laatste zijn (in werkelijkheid), of ik kan stoppen met tekenen. Hoe geef je het verschil aan als je geen fixme=continiue of dergelijk hebt.

Misschien is een fixme=continue te dwingend, en moeten we een andere tag hebben om aan te geven dat iets verder loopt dan wat je wil/kan mappen.

Er zijn te weinig mensen die zich bezig houden met afsluitingen, minor power lines en grachten. Dus die fixme’s zullen de eerste jaren niet verdwijnen. Is dat erg ? Heeft er iemand last van ? Ik betwijfel het. Ik vind de informatie correcter met die fixme=continue dan zonder.

Een foutieve interpretatie van jouw oorspronkelijke zin, de toon die ik ervaar uit jouw posts en de reactie van een beginnend mapper hier, maakte dat mijn reactie bitsiger dan ik bedoelde. Mijn excuses daarvoor

Marc,

Ik ondersteun volledig jouw suggestie om lokaal / landelijk (super)moderators in te stellen die ‘wilde’ mappers formeel tot de orde kunnen roepen en verschillende gradaties van beteugeling kunnen toepassen:

  1. eerste n edits kunnen slechts van kracht worden na goedkeuring (dit vereist een OSM systeemverandering natuurlijk) en pas na een succesvolle leercurve doorgaan te hebben wordt je mapper
  2. een tijdelijke ban of een max. aantal edits per dag in geval van grove fouten / niet luisteren
  3. uiteindelijk via de DGW een permanente ban

Ook denk ik dat we editors als maps.me in de ban zouden moeten doen en ter zake niet functionele editors (bijvoorbeeld in het kader van multipolygonen) zouden moeten blokkeren wat dat deel betreft. Maar ook dit vereist een OSM API aanpassing.

Martin

https://www.openstreetmap.org/changeset/45014385#map=17/51.50420/4.74294
IF a cycleway is created parallel to tertiary > DELETE {cycleway=lane} on tertiary AND divert cycle route to cycleway AND add [bicycle=use_sidepath] (or bicycle=no depending on traffic_signs]

Op het moment dat ik de route had verlegd over de cycleway kreeg ik de route niet op volgorde.

Zoeken leert dat er twee - BIJNA - Overlapping highway sections in de cycleways zitten.


De node is door mij versleept t.b.v de image.

Na correctie van de “bijna overlapping cycleways” (2x) is het probleem opgelost.

Maar, dit is dus lastig zoeken!

Achteraf:

  • JOSM validation ziet het niet

  • Keep Right ziet het wel

  • Osmose ziet het wel

  • OSM Inpector ziet het niet (Changeset is gemaakt na OSM Inspector “Data from”)

Helaas blijft DE grote vraag:
Is [cycleway=lane] hier - in werkelijkheid - inderdaad vervangen door 2x [highway=cycleway]?
Niet volgens Mapillary 09/06/2015
En kijkend naar Mapillary óp de brug: ik zie geen ruimte voor een vrijliggend fietspad.
Dus is mijn voorlopige conclusie dat mijn Changeset (die veel tijd heeft gekost) weer gewoon de prullenbak in mag.
Ook uit andere tenenkrommende discussies met km2bp blijkt dat hij of [cycleway=lane] niet begrijpt, of er een “persoonlijke afkeer” van heeft. In ieder geval wordt “cycleway=lane ping-pong” gespeeld met Eggie (ander woord voor “mapping war”).

Het is mijn indruk (dus geen “feit”) dat zowel Keep Right als OSM Inspector steeds een wisselend topje van de ijsberg laten zien. Keep Right loopt de laatste twee maanden 2-4 weken achter op de feiten. Osmose wordt dagelijks bijgewerkt.
Osmose is wel altijd volledig, behalve in de selectie per user. Per user worden maximaal 500 fouten/waarschuwingen getoond.

'k Ben er van overtuigd dat die seperate fietspaden er niet zijn. Je kunt er bij de zijweg ook niet af. Wat mij betreft mag het weer cycleway=lane worden. Je kunt anders de Breebroeken niet meer op. Het routeert dus daar niet meer. Haal jij ze weg?

https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.50563/4.73846

Dat niet routeren had ik zelfs gemist. Ook km2bg!

Ik ga mijn eigen Changeset reverten en de conflicten met mezelf oplossen. Ik geloof dat er maar eentje was: de layer op de bridge ontbrak ook en die heb ik in de volgende Changeset gezet (dankzij het gemopper van JOSM, dat, ook grappig, pas kwam nadat ik de Duplicates had opgelost).

FIXED: https://www.openstreetmap.org/changeset/45024262
Reverted Changeset 45014385; Changeset 44911390, 2x (highway=cycleway) is NOT CORRECT; CORRECT is [cycleway=lane]

… en dan kunnen die fietspaden er vervolgens af. 'k Kreeg het advies om rustig te blijven van een andere mapper op het forum. Dat valt niet mee. Hoe doe jij dat Eric… of gooi ik nu olie op het vuur? :smiley:

edit: Onze mapper is trouwens weer in Polen bezig…

edit2: mooi Eric… we kunnen weer fietsen bij Hazeldonk.

Toch bedacht dat ik losse orphan voetpaden (weeskinderen, unconnected ways) verwijder. Ze staan nu op mijn naam en daarmee voel ik me dan ook verantwoordelijk om ze goed te zetten. En net als bij die fietspaden bij Hazeldonk: ze moeten dan ook routeren. En dat is dan weer lastig en onevenredig veel werk (t.o.v. het nut, want je kunt als voetganger prima routeren over de tertiary). En ook crossing ways (verbindende node) is hier vergeten.
Weer 4x Keep Right minder.
[side_walk=right] (of left of both) mag natuurlijk worden toegevoegd. Maar ook hier geldt: zonder survey kan ik dat niet. Zie alleen op CycloMedia dat “right” hier aanwezig is, maar “both” is meer waarschijnlijk.

Waarschijnlijk bedoel je mij. Ik denk dat je me maar niet zo serieus moet nemen. Bovendien heb ik geen ervaring met mappen zoals jij dat doet, met een GPS-ontvanger of zo. Wat ik doe is foto’s maken in het veld en dan dingen op de kaart zetten aan de hand van de luchtfoto, ondersteund door mijn eigen foto’s.
Bij Keep Right zie ik in Venlo wel bijvoorbeeld een cluster fixme’s van fietspaden met name=? name=? name=? name=? en dan denk ik los het zelf op! :slight_smile:

Ik zou het gewoon mappen, af of niet. Als in de toekomst een hek- of greppelfreak zich geroepen voelt e.e.a. te vervolledigen, geïnspireerd door jouw werk, dan is dat toch mooi!

Ja dat lijkt me eens leuk om te doen: Paardrijden op een MTB route. Moet kunnen.
Op http://www.openstreetmap.org/#map=19/51.61367/4.79276&layers=N zag ik ook een toevoeging door onze Pool. Op tussen de Dijken 101 is een kinderboerderij. (hoe moet je die taggen?) Er staat nu een drinkwaterkraantje langs de weg met de naam van de kinderboerderij. Op het infobord bij de Zwarte Dijk staat een infobord. heb even moeten zoeken wat met lege Vuchtpolder bedoeld werd, maar het is de lage Vuchtpolder Verder zijn er veel sloten en paadjes niet afgemaakt. Zal daar eens langs gaan.
18 januari kom ik in het Mastbosch. Ben daar met een groep, dus weet ik niet of ik er langs kom.
http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.55495/4.76867&layers=N Daar staat 2 x info fiets KNPT 05. Ik denk dat de Pool ANWB paddenstoelen bedoelt. Lijkt me niet nuttig om die te vermelden. Volgens mij heeft de Stouwdreef geen losliggend fietspad. Maar zal dit dan bekijken.

KNPT 05 klinkt mij als een knooppunt in fietsknooppuntennetwerk. Die wordt als rcn_ref op de node zelf getagged.

Even gekeken, het is een wandelknooppunt, getagged als rwn_ref op de node. Iets verderop staat nog zo’n ding met knpt 04 en daar ligt wandelknooppunt 4
De informatie in die i’s klopt dus van geen kanten. Daar wordt verwezen naar een fietswebsite.

Dit is inderdaad een fietsknooppunt. relatie is rcn_ref 05 Dat staat er al heel lang
Maar daarnaast zijn op het kruispunt 2 info punten te vinden met 05 in de tag Er staat tenminste één paddenstoel, vandaar mijn opmerking.

Ik denk dat zijn bedoeling is om die knooppuntinfoborden te mappen. Maar dat zal ik ter plaatse moeten checken. Die “i” kom ik overal tegen.

De losse voetpaden heb ik aangepast of verwijderd. Ook op voetpaden staat nog steeds footway=sidewalk. Dat hoort er ook niet, maar ben ik bij andere ID mappers dus ook al tegengekomen. Geldrop b.v.
Voor Fietswim is er nog veel werk te doen in Breda.
Hier http://www.openstreetmap.org/note/845274#map=17/51.56107/4.80164&layers=N
bij de Wolflaardreef was het een puinhoop van duplicated ways. Mapper heeft niet meer gereageerd op mijn voorstel om het te herstellen. De fietsroutes waren ook allemaal onderbroken.
Ja… het zal best anders zijn, want ik heb het hersteld zonder survey. Moet dus nog gebeuren.
Ben tot aan de Mark vele uurtjes aan het herstellen geweest en vlak ook het werk van Eric niet uit.
… maar mappen is vaak 30% nieuw en 70% herstelwerk. Wanneer je dan positieve reacties krijgt van mappers vind ik dat niet erg. Het is inherent aan een opensource-gebeuren. Geen reactie of “kijk naar je eigen fouten” komt ook voor.

Bij de Kogelvanger is ook gemapt door deze mapper. Daar is echt alles veranderd. Dus Wim… genoeg te hobbyen daar. :slight_smile:

Nee, dat is in OSM momenteel alleen een wandelknooppunt. De route naar 05 komt er wel langs, maar 05 ligt er niet. Er staat alleen rwn_ref=05 en dat ook nog zonder relatie met een wandelnetwerk. Die heb ik er nu opgezet
Mogelijk dat het ook 05 voor het fietsknooppuntnetwerk is, maar dan ligt dat momenteel in OSM fout.

Nog even nagekeken en zowel PDOK als het routebureau Brabant geven voor het fietsknooppunt 05 het kruispunt Lange Dreef/Frederiksdreef aan. En daar ligt het ook in OSM.