Melden en terugdraaien/verwijderen illegale imports

Illegale BGT-import busstation Tilburg teruggedraaid.

Dank je wel.

Telkens specifieke aankondigingen doen blijkt niet werkbaar omdat ik per geval pas tijdens het proces ontdek of reverten of verwijderen de beste oplossing is. Bovendien ben ik maanden bezig als ik telkens een paar dagen wacht.

Wie belangstelling heeft voor een bepaalde stad of regio kan zelf kijken of daar illegale imports zijn en eventuele aandachtspunten doorgeven.
Omdat ik meld wat ik heb gedaan kan ook iedereen nakijken of er verder herstelwerk nodig is.

Of de schade aan Heuvelgalerie en Jaarbeurs te voorkomen was geweest? Ja, achteraf misschien wel. Ik doe mijn uiterste best om uit te zoeken welke strategie het beste is, welke revert-volgorde optimaal is, enzovoort. Met de conflicten die voorbij komen is het onmogelijk om het perfect te doen.

Illegale KiaaTiX-import van detaillering van de Stevinsluizen in de Afsluitdijk bij Den Oever teruggedraaid.

Nog meer KiaaTiX-imports van afgelopen december opgeruimd:
Oosterscheldekering - data verwijderd.
Haringvlietdam - teruggedraaid.

Oh, maar je had best in bulk mogen aankondigen. “Ik ga over een paar dagen al het BGT importwerk van K. terugdraaien en/of verwijderen. Ik ga dat zus en/of zo doen.”
Wat rest er nog van nu?

Ja, ik was oorspronkelijk wel van plan om het duidelijker aan te kondigen. Na Lelystad ben ik inderdaad doorgegaan met Geldermalsen/Meteren zonder dat te noemen. Daarbij speelt mee dat jij die locatie in het topic gelinkt aan het begin van dit topic al had genoemd, KiaaTiX vervolgens zelf vertelde wat hij daar had gedaan en het als ‘test’ benoemde en er verder niemand op reageerde.

De uitleg van mijn eerste acties heeft een beeld gegeven van mijn werkwijze. Dat hielp me ook in mijn leerproces omdat ik nog geen ervaring had met reverting.

Na Geldermalsen/Meteren meldde ik dat ik naar de andere imports zou kijken en dat kun je interpreteren als ‘kijken en dan aankondigen’ of ‘ermee aan de slag gaan’.
De beperkte reacties en medewerking maakten ook dat ik dan maar zelf flink ben gaan doorpakken. Tijdens mijn acties is dat nog versterkt omdat ik genoeg verschillende namen van mappers voorbij zie komen die wijzigingen hebben aangebracht in ‘importgebied’ en niets hebben gemeld. Al is het natuurlijk zo dat illegale imports zich niet verraden door een rood vlaggetje op de kaart.

Het is daardoor veel solowerk geworden, wat wel het voordeel heeft dat ik een goed overzicht van en inzicht in de imports van KiaaTiX heb gekregen. Aan het eind zal ik wat inzichten en verwijzingen delen die het belang van mijn ingrijpen des te meer onderstrepen.

In Rotterdam heb ik detaillering aan het plein rondom de Sint Laurenskerk en het Stationsplein teruggedraaid en fly-overs in spoorwegen.

Wat nog rest:

  • Rotterdam: enkele (ondergrondse) metrosporen
  • Amsterdam: enkele metro- en tramsporen
  • Hilversum: landuse en parkeerplaatsen in een enkele buurt in het westen

En dan blijft Tilburg nog over met vele imports.

Nog meer KiaaTiX-imports teruggedraaid:

Hilversum-west: landuse en parkeerplaatsen in een buurt teruggedraaid.
Rotterdam: metrosporen teruggedraaid.
(Spoor)tunnel Oude Maas.
Spoortunnel Giessen.
Spoortunnel Zevenaar.

Hilversum, wat raar … nee, ik weet wel wat daar achter zit.
Tilburg, daar is Martin ook mee bezig en een lokale mapper.

De routerelaties van de metro-lijnen hebben daarmee het pre-natale stadium weer aangenomen:
De 8 routerelaties van de lijnen A,B,C zijn identiek.
De 4 routerelaties van de lijnen D,E zijn identiek.

Die 12 routerelaties zullen dus opnieuw moeten worden opgebouwd.

Er zal nu zeker het nodige te corrigeren en verbeteren zijn aan de metrolijnen in Rotterdam.
Mapper Azakh-world is daar al mee begonnen.

In Amsterdam ben ik nu ook klaar met het terugdraaien van imports aangaande metro- en tramlijnen.
Tilburg laat ik verder aan Martin en eventueel anderen, al ben ik bereid te assisteren.
Verder is dan alle data met ref:bgt:*-keys, gemakkelijk te herkennen als importdata, opgeruimd.

KiaaTiX heeft nog heel wat meer data ingebracht in OSM en waaschijnlijk in de meeste gevallen door import.
Ook veel van zijn geautomatiseerde op BGT-gebaseerde uitlijning is behouden.
Al bij al heb ik naar schatting meer dan 300 van zijn wijzigingensets teruggedraaid (account KiaaTix en KiaaTix_BGT) plus een deel directe verwijdering.

Ik heb geprobeerd schade aan het werk van andere mappers te beperken. In veel gevallen is dat goed gelukt, in andere gevallen is wel wat herstel nodig of gewenst. Daartegenover zijn er bijdragen van mappers terug op de kaart gekomen of uit de schaduw van de importdata terug op de voorgrond.

Andries,
Ik vraag me af of we in Amsterdam het doel niet voorbij geschoten zijn.
Dat is werk geweest van een geheel ander kaliber als de tuintjes en parkeerplaatsen in Tilburg.
Als ik zie dat de routerelaties van de lijnen 3, 14,26,37 (52) ongeveer geen enkele correcte highway meer bevatten en voor lijn 37 ook geen enkele correcte bushalte, dan komt dat neer op het opnieuw opbouwen van die routes vanuit het niets.

Wellicht is die ene changeset de uitzondering in de reeks van meeer dan 300 changesets.
En dus toch het verzoek om jouw changeset 86156799 te reverten.

Iemand reageert hier: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=69633

Beschadiging van routerelaties is helaas onontkoombaar als de onderliggende data zodanig is gewijzigd. Dat komt ondermeer doordat de door illegale import toegevoegde of aangepaste data daarna door andere mappers is (her)gebruikt. Zij hebben het blijkbaar niet als illegale import herkend, wat zeker bij het bewerken van relaties (het verzamelen van bestaande data) niet zo gek is.
Toch vind ik dat er wel een bepaalde verantwoordelijkheid is bij mappers om te (her)gebruiken data voldoende te bestuderen/controleren.

Ik ben op dit moment niet thuis en ga volgende week zeker nog wat nacontrole doen van de plaatsen waar ik wijzigingensets heb teruggedraaid. Indien echt nodig ben ik best bereid om een wijzigingenset van mij terug te draaien.
Ik vraag dan wel om met een tegenvoorstel te komen over een alternatieve methode om die specifieke illegale importdata te verwijderen.

Verder is het toch een kwestie van gezamenlijk fouten en verouderde data te herstellen.
Ik heb al veel werk verzet buiten mijn gebruikelijke mapactiviteiten. Dan mag ik van anderen toch ook wel wat inspanning verwachten ten behoeve van de gemeenschap?

+1 voor de laatste alinea.

En als er één les is die we hieruit kunnen leren is dat volgens mij dat we het nooit meer zo ver moeten laten komen :expressionless:

Ja, ik hoop dat de passiviteit jegens illegale imports nu wordt omgezet naar een meer actieve houding binnen de Nederlandse gemeenschap. Daarvoor ben ik dit topic gestart. En ik hoop dat er wat meer naar het grotere plaatje wordt gekeken i.p.v. beoordeling op basis van eigen interesse of belang en ogenschijnlijke kwaliteit. Wacht niet op de dag dat je ontdekt dat je eigen werk zomaar is overspoeld door een import aan onbewerkte gestandaardiseerde data.

Vermoedelijk illegale import

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=77179507

edit https://www.openstreetmap.org/changeset/77179507#map=18/51.81864/4.73939

en
https://overpass-api.de/achavi/?changeset=77179103

edit https://www.openstreetmap.org/changeset/77179103

Het was al knullig eerder ingetekend door mij mbv een satellietfoto.

Ja, dat is jouw visie op de zaak en niet de mijne. En dus ga ik niet met je mee in deze. En ik vind ook dat je het wel heel dik aanzet. Tsjonge, jonge, wat een rampen zijn over ons gekomen.
Maar ja, die mentaliteit duikt nu eenmaal overal op.
Je moet precies de regeltjes volgen, zo niet, vette pech. Dan verdwijnt uren werk en veel inspanning rücksichtlos in de bittenbak.
En dan is er weer een mapper of beter gezegd, twee mappers de tent uitgejaagd. Zo werkt dat hier.

Ik voel me overigens als zeer actieve mapper behoorlijk in de zeik gezet door jouw tekst.
Iedere mapper levert op haar/zijn eigen wijze een bijdrage aan OSM en dat we niet allemaal hetzelfde zijn en hetzelfde denken, is nu juist het mooie aan OSM. Accepteer dat aub ipv een eenheidsworst aan mappers te willen.
Ik ben actief op mijn manier en dat is niet actief op jouw manier.

Ik vind het uitermate triest dat heel veel werk verloren is gegaan puur op basis van regeltjes in een wiki.
En het zeer trieste dieptepunt is wel die Noord-Zuidlijn.
Dat lag er allemaal goed in door de import, verder aangepast en verfijnd door oa SCNC en Leo en A67-A67.
Maar nee hoor, er moet met de heilige wiki worden gezwaaid en hup daar gaat een bak werk, inspanning en voldoening.

Zelf neig ik ook naar wat behoudend reverten… Het is toch niet in het voordeel van de kaart als de schade zo groot wordt dat het alleen met veel moeite te herstellen is en het mappers frustreert.
Denk dat steeds een afweging moet worden gemaakt wat het beste is.
Dit los van het feit dat je al enorm veel tijd hebt gestoken in de reverts en evt aanpassingen.

Ik denk nog even terug toen jaren geleden de licentie werd aangepast en het werk van mappers die niet hadden ingestemd volledig werd verwijderd. We hadden een lange periode een onvolledige kaart.

Het werk dat aangepast werd door latere mappers werd wel behouden… zo zou je de sitiatie in A dam ook kunnen zien. Het is dan niet meer de ‘illegale import’.