Melden en terugdraaien/verwijderen illegale imports

Ik voeg nog even mijn “eigen” zonnepark toe welke ik ingetekend had: https://osm.org/go/0Evwkobuw-?m=
Door JJJWegdam zijn alle paneelvelden aanvullend toegevoegd net zoals de voorbeelden van Eggie, al heb ik niet de indruk dat dit een import was, volgens JOSM op basis van actuele luchtfoto. Kan kloppen. Ik heb zelf wel de as-built dwg-tekeningen, maar die detaillering van de velden zou ik niet doen. Maar ik heb er ook geen probleem mee. Prima zo.
Er zijn ook paden tussendoor getekend, die zijn er niet echt. Waren de routes van aanvoer materialen tijdens bouw. Op luchtfoto kale plekken, inmiddels weer een beetje gras zoals de rest. Wellicht verwijder ik die nog een keer. Al zijn het wel de stroken tussen de panelen waar we gebruik van maken voor inspectie en onderhoud.

Hier verschillen we over van mening. Ik vind dat een mapper helemaal niet hoeft te kijken naar de historie van de data die hij bewerkt. Waarom zou die? Ik doe dat echt nooit en zou niet weten waarom. Een evt. illegale import had nooit plaat moeten vinden dus moet je daar ook niet van uitgaan. Mappen moet wel laagdrempelig en leuk blijven.
[edit typo]

Ik weet niet of dit illegaal is. Er is volgens mij geen source genoemd maar het kan heel goed dat het obv luchtfoto’s gewoon is ingetekend. Ik heb eerder ook even gezocht op een dataset die geimporteerd had kunnen zijn (gezien de historie van deze mapper) maar kon die niet vinden. Mocht je twijfelen dan kun je op de changeset vragen of hij kan aangeven wat de source is.

Het gaat niet slechts over de historie, ook over de tags en uitlijning. Een routerelatie bestaat uit een verzameling ways en zeker tagging speelt mee in de juistheid van de routerelatie. Ik zeg niet dat je elk stukje zou moeten bekijken. Op zijn minst een globale indruk van de data lijkt me wel gewenst. De BGT-tags verraden al een import en dan zeker als je bekijkt wat er is gedaan en in welk tempo.

Ik denk dat we het hier niet over eens worden. Niet alle mappers kijken naar het forum en zelfs hen die het wel doen zullen niet alle draadjes volgen dus al zien zie iets dat een BGT import aangeeft … moeten ze dan maar weten dat het illegaal is en er een kans is dat het terug gedraaid wordt? Ik vind van niet. Hier lijkt de mapper die ter goede trouw is een blaam te krijgen en dat m.i. zeer onterecht. Die zou ik graag behouden zien voor OSM.

@PeeWee32
Om te voorkomen dat je in de veronderstelling blijft dat we het niet eens zijn: lees nog eens terug en je kunt zien dat je zelf historie en forum invult waar ik het over controleren van data heb.
Of ben je echt van mening dat iemand die routerelaties maakt en bewerkt gewoon ways bij elkaar kan rapen zonder enige blik op tags te werpen?